افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی و پرستاری کارشناسی شده نیست/ آمار جراح اطفال بخصوص جراحی قلب اطفال دچار چالش شده است

به گزارش رکنا،رئیس جمهور در ویدیویی با ذکر خاطره ای از تایلند به جذب بالای دانشجو در دانشگاه های کشور اشاره کرد. از سویی دیگر رئیس کل نظام پزشکی کشور از کمبود کادر درمان در بیمارستان ها خبر داده است.

در حالیکه سالانه بیش از 3 هزار پزشک و پرستار از کشور مهاجرت می کند.علاوه بر این میزان جذب دانشجو در این رشته ها هر سال رو به افزایش است ولی هنوز از کمبود نیرو در این  زمینه در مضیقه هستیم. با بررسی این  اخبار این سوال در ذهن شکل می گیرد که این فارغ التحصیلان کجا و چرا می روند ؟

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت،هر سال به ظرفیت رشته‌های پزشکی و پرستاری افزوده می‌شود، ظرفیت رشته پزشکی در کنکور ۱۴۰۳برای رشته پزشکی ۱۳۸۲۴ نفر و برای رشته دندانپزشکی ۲۶۶۰ نفر افزایش ظرفیت داشته است.

 افزایش ۲۰ درصدی سالانه در جذب دانشجو پزشکی و پرستاری

 محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی به خبرنگار رکنا گفت: با توجه به این افزایش ۲۰ درصدی در جذب دانشجو باید اعلام کنم که در بسیاری از رشته‌های پزشکی این افزایش ظرفیت بدون کارشناسی صورت گرفته و حتی فضای آموزشی مناسب هم برای این ظرفیت دیده نشده است. بعضا مشاهده می‌شود که کلاس‌های درس در شرایط نامناسبی و در بخش‌های در حال بازسازی دانشگاه که احتمال وقوع حوادث در آن بالاست برگزار می‌شود.

سختی کار دلیل بی رغبتی به برخی رشته ها

رئیس‌ زاده با هشدار نسبت به عدم اقبال پزشکان برای ورود به برخی رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به دلیل عدم تناسب پرداختی‌ها با میزان سختی کار، می افزاید: رشته‌هایی که در معرض ریسک هستند را باید به صورت خاص ببینیم و شرایط‌شان را تسهیل کنیم؛ در غیر این صورت تمایل برای ورود به این رشته‌ها کاهش یافته و دچار مشکل می‌شویم.

او با اشاره به این رشته ها گفت:در حوزه رشته‌های تخصصی مانند جراحی اطفال، جراحی قلب اطفال متقاضی کمی برایشان وجود دارد. در حالی که این‌ها رشته‌های سنگینی هستند. باید توجه کرد که کار در این رشته‌ها سنگین و طول دوره تحصیل در آن‌ها نیز بسیار سنگین است. همچنین با اینکه وزارت بهداشت در بحث سقف‌گذاری برای کارانه‌ها تمهیداتی اندیشیده و وضعیت مقداری بهبود یافته است، اما همچنان پرداختی‌ها متناسب با میزان سختی کار در این رشته‌ها نیست و طرح‌هایی مانند قاصدک، مالیات پلکانی و سقف‌گذاری برای کارانه‌ها، باعث می‌شود که پزشک متناسب با زحمتی که می‌کشد و متناسب با سنگینی عمل‌ها دریافتی نداشته باشد.

افت کیفی آموزش‌های پزشکی

او با توجه به افت کیفی آموزش‌های پزشکی گفت: کلاس‌های آموزشی باید به اندازه‌ای دانشجو داشته باشد که بتوانند از فرصت آموزشی بهره ببرند و این ساعات مفید آموزشی را با موفقیت طی کنند در ادامه و با حضور خود در مراکز آموزشی با طی دروه‌های عملی آبدیده شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی می‌گوید: بیشترین کمبود کادر درمان در بخش پرستاران و کمک پرستاران است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۵۰ هزار پرستار و ۳۰ هزار کمک پرستار باید به کادر درمان اضافه شوند و تا بتوانیم استاندار جهانی کسب کنیم.

 مهاجرت سالانه بیش از ۳ هزار پرستار و پزشک

رئیس‌زاده با اشاره به مهاجرت سالانه بیش از ۳ هزار پرستار و پزشک از کشور ادامه داد: کادر درمان به دلیل شرایط کار سخت و مشکلات معیشتی ناشی از تورم تمایل به اشتغال به کار در بیمارستان‌ها ندارن آن‌هایی که می‌توانند مهاجرت می‌کنند و در کشور‌های همسایه و یا اروپایی مشغول به کار می‌شوند و آن دسته که نمی‌توانند مهاجرت کنند مشاغل دیگر را ترجیح می‌دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید دارد: باید مشکلات استخدامی پرستاران که در اعتراضات اخیر مطرح شده از سوی وزارت خانه به جد پیگیری شود. شرایط یکسان درآمدی پرستار‌هایی که در استخدام بیمارستان هستند و آن‌هایی که از سوی شرکت‌های تأمین نیرو به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند باید یکسان باشد، چرا که شرح وظایف یکسانی دارند.

رئیس‌زاده علاوه بر این گفت: برای حل مشکلات بیمارستان‌ها درکمبود کادر درمان راهکار‌هایی به وزارتخانه و کمیسیون بهداشت مجلس آن‌ها هم ارائه شده‌امیدوام وزارت بهداشت و سازمان‌های همکار مانند سازمان‌های برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی ارداه به خرج دهند و با همکاری هم این موضوع را حل کنند تا هم مشکل تأمین نیروی بیمارستان‌ها تأمین شود هم مانع از مهاجرت بی‌رویه کادر درمان شد.

کدخبر: 1036991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟