زیر ساخت های تهران فقط مناسب 5 و نیم میلیون نفر است/ شهردارها به جای رسیدگی به شهر به دنبال ریاست جمهوری و حرکات نمایشی‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ورود به تعطیلات زمان مناسبی برای بهره از امکانات و حقوق شهروندی است. در این دوره با خروج بسیاری از تهران به سمت شهرستان ها مردم شهر می توانند خدمات شهری خود را با کیفیت بیشتری دریافت کنند. وسائل نقلیه عمومی خلوت، پارک های کم جمعیت، خیابان های تمیز، و... که تا قبل تعطیلات آرزوی شهروندان بوده است در این دوره به واقعیت می پیوندد. با این حساب آیا واقعا با توجه به جمعیت روزافزون تهران امکانات و زیرساخت های لازم مهیا شده است؟ چرا تا کنون هیچ استانی نتوانسته با تهران برابری کند؟

حسین جاجرمی کارشناس شهری و مسکن، در گفت و گو با رکنا، در خصوص بار اضافه جمعیت استان تهران گفت: با توجه به اینکه تهران مرکز خدمات بوده و کشور به صورت متمرکز بر تهران اداره می شود، از قبل انقلاب تاکنون تهران با فشار جمعیتی روبرو بوده است. بر این اساس برداشت بار اضافه جمعیت با استفاده از تمرکز زدایی، تراکم زدایی، توضیع فعالیت ها در پهنه کشور و... می تواند صورت گیرد. تهران مرکز خدمات است به این معنا که خدمات از مراکز درمانی و آموزشی گرفته تا صنعت مد و پوشاک در این شهر با بالاترین کیفیت ارائه می شود. امکانات رفاهی بسیاری از شهرها اعم از مراکز آموزشی، درمانی، فرهنگی و.. در مقایسه با تهران بسیار کم بوده و اکثریت شهرها کیفیت قابل توجهی در این مراکز ندارند؛ گویی در کشورمان همه چیز با تهران تعریف می شود.

تا زمانی که پول در تهران در گردش است هیچ شهری نمی تواند با این استان رقابت کند

وی در ادامه در خصوص ارزش افزوده تولید شده در استان تهران افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تهران شهری است که ارزش افزوده بیشتری نسبت به سایر شهرها تولید می کند، مهاجرت پذیری و سرمایه گذاری بیشتری در آن صورت می گیرد. به عنوان مثال سرمایه گذاری مسکن در تهران به نسبت سایر استان ها سود بیشتری را برای سرمایه گذار به ارمغان می آورد. با وجود اینکه در سال های اخیر تلاش زیادی در سودآور نشان دادن شمال کشور شده است، واقعیت این است تا زمانی که پول بیشتری در تهران در گردش بوده و موقعیت های مناسب اجتماعی و سیاسی زیادی در این استان وجود دارد، هیچ شهری نمی تواند با تهران رقابت کند و عملأ خروج جمعیت از تهران یک رویا است. بسیاری از مقامات مسئول از ریاست جمهوری تا اعضای مجلس تمامأ از شهرستان ها هستند و این مسئله نشان دهنده مهاجر پذیری این استان نسبت به سایر استان ها است.

زیرساخت های لازم برای مهاجر پذیر تهران صورت نگرفته است/شهردار ها به فکر ریاست جمهوری و حرکات نمایشی هستند

او با اشاره به نبود زیر ساخت های لازم برای مهاجرپذیری استان تهران و سیاسی شدن شهر داری، گفت: دستگاه مدیریت شهری به شدت سیاسی شده است به این معنا که شهردارها به جای اینکه به فکر شهر باشند و برای بهبود آن اقدامات لازم را انجام دهند به فکر ریاست جمهوری و انجام کارهای نمایشی هستند. بر این اساس می توان گفت جدای از اقداماتی که در دهه 70 برای مترو و ساخت بزرگراه صورت گرفت، بعد از آن اقدام بزرگ و چشمگیری برای توسعه استان و بهبود زیرساخت های آن صورت نگرفته است.

با روند موجود بحران آب، فرونشست زمین، مسکن و اشتغال در انتظار تهران

این کارشناس با اشاره به این مسئله که مشکلات آینده تهران مربوط به استان نبوده و ارتباطش با ناحیه های مناطق اطراف تهران است، گفت: منطقه تهران یعنی حد فاصل بین تهران تا کرج و اسلامشهر در حال مسئله سازی است. سکونت گاه هایی در این منطقه درحال شکل گیری هستند که نه دارای هویت اند و نه زیرساخت های مناسبی دارند، در کنار این دو عامل؛ شامل حجم زیادی از مهاجران فقیر شهرستانی هستند. تمام این موارد دست در دست هم داده اند  تا مشکلات آینده تهران را که مهم ترینشان شامل بحران آب، فرونشست زمین ، مسکن ، اشتغال و... می شوند را پدید آورند. در صورتی که این مشکلات مورد درمان قرار نگیرند موجب بحران های سیاسی و امنیتی خواهند شد.

جاجرمی در خصوص حداکثر جمعیت شهر تهران گفت: براساس مطالعات صورت گرفته از طرح جامع استان تهران، حداکثر سقف جمعیت آن 5 میلیون و نیم اعلام شده است. بر این اساس اگر این عدد را مبنا قرار دهیم جمعیت بیشتر از این عدد جمعیت اضافه استان تهران را تشکیل می دهند. البته جمعیت تهران شناور بوده و در روز و شب حدود 2 الی 3 میلیون نفر متفاوت است چراکه بسیاری از افراد در طول روز از مناطق اطراف تهران برای کار به این استان می آیند. به صورت تقریبی با درنظر گیری جمعیت روز تهران 12 میلیون نفر و جمعیت شب این استان 9 میلیون نفر می توان گفت چیزی حدود 3 ونیم میلیون جمعیت اضافه در استان تهران وجود دارد.

کدخبر: 1036723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟