حقوق بازنشستگی برخی بهورزان ۱ سال است که پرداخت نشده / کارانه ۴۰۰ هزار تومانی با تاخیر ۱۷ ماهه پرداخت می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز 12 شهریور روز بهورز است. بهورزان به عنوان بخشی از نظام بهداشت در کنار اینکه تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به بیماری در مناطق دور افتاده داشته اند در مدیریت بحران در شهرهای بحران زده نیز به خوبی عملکرده اند. در همین راستا با گفت و گو با یکی از بهورزان، به شرح برخی از مشکلات آن ها می پردازیم.

عظیم آزادی بهورز خانه بهداشت کوی یک ذهاب در شهرستان سرپل ذهاب، در گفت و گو با رکنا، ضمن تبریک روز بهورزان گفت: 12شهریور برای من از دو جهت ارزشمند است در مرحله اول به علت نام گذاری این روز به نام بهورزان و از طرف دیگر به علت سالگرد ازدواج با همسرم که او نیز یک بهورز است. یکی از افتخارات زندگی من، بهورزی است و از اینکه توانسته ام بخشی از زندگی خود را وقف این شغل کنم بسیار خوشحال هستم. بهورزان نماد پر افتخاری برای وزارت بهداشت بوده و هستند چرا که در ارتقای تمام شاخص های بهداشتی موفق عمل کرده اند. بهورزان در تمام موقعیت های بحرانی با توجه به امکانات موجود و بررسی دقیق موقعیت؛ همچنبن استفاده از علم و دانش بومی خود در مورد مردم ناحیه توانسته اند به دیریت شرایط بپردازند.

تا 1 ماه تاخیر در پرداخت کارانه بهورزان وجود دارد

او با تاکید بر اینکه بهورزان نیازمند حمایت های مالی و اجتماعی هستند گفت: با توجه به تورم، بهورزان با مشکلات مالی زیادی درگیر هستند. براساس قانون هر کارمندی می تواند اضافه کار دریافت کند ولی این قانون برای بهورزان تعریف نشده و برایشان اضافه کار در نظر نمی گیرند. مورد بعدی در مورد قانونی است که در سال 1395 برای کارانه بهورزان تصویب شد بر این اساس کارکنان غیر پزشک مبلغی را به عنوان کارانه دریافت می کنند تا جبرانی برای کمبود های مالیشان باشد، متاسفانه از سال 1395 این کارانه 500 هزار تومان در نظر گرفته شده که از این مبلغ نهایتا 300 الی 400 هزار تومان به بهورزان پرداخت می شود. با وجود اینکه این مبلغ بسیار ناچیز است اما با تاخیر زیادی پرداخت می شود به طوری که شبکه بهداشت سر پل ذهاب در سال گذشته 17 ماه در پرداخت کارانه بهورزان تاخیر داشته ست.

حقوق بازنشستگی برخی بهورزان ۱ سال است که پرداخت نشده 

او با اشاره به حق تنخواه و بازنشستگی افزود: یکی دیگر از مشکلات بهورزان حق تنخواه آن ها است. بر این اساس در صوری که مشکلی در خانه های بهداشت اعم از شکستن شیشه، درست کردن شیر آب و... بروز پیدا کند بهورزان می بایست چندین ماه در رفت و آمد از روسا به شهر بوده و هزینه ایاب ذهاب زیادی را پرداخت کنند در صورتی که با ابلاغ وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم زشکی برای حق تنخواه از بسیاری از این مشکلات جلوگیری می شود. در خصوص بازنشستگی بسیاری از دوستان ما 8 ماه الی 1 سال قبل بازنشسته شده، اما همچنان حقوق بازنشستگی خود را دریافت نکرده اند. یکی از درخواست های ما از مسئولین پرداخت به موقع حقوق بازنشستگی است چرا که با روند موجود و تورم رایج در کشور با تعویق در پرداخت تنها ارزش پول کم می شود.

آزادی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات برای وزارت بهداشت حق تزریقات برای بهورزان است چرا که بسیاری از اهالی روستا صرفا می بایست برای تزریقات خود به شهر روند آن هم با شرایطی که ب لحاظ مالی توانایی زیادی نداشته و به لحاظ جسمی نیز بسیاری از آن ها فرسوده هستند. در نتیجه با برگذاری دوره و آموزش های لازم برای تزریقات بهورزان، می توان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.

بازنشسته نمی شویم چون نیرو نیست و سلامت مردم به خطر می‌افتد

این بهورز خانه بهداشت در خصوص مشکلات مربوط به کمبود نیرو گفت: شخصا می بایست در شهریور سال جاری بازنشسته می شدم اما به دلیل نبود نیرو و این مسئله که روستایی که در آن خدمت می کنم پر جمعیت ترین روستای شهرستان است، یک سال دیگر خدمتم را تمدید کرده ام؛ چرا که با بازنشسته شدن من ممکن است مشکلاتی در ارائه کیفیت خدمات برای مردم بروز پیدا کند. با توجه به اینکه چارت های مشخصی برای بازنشستگی هر فرد وجود دارد مشخص است که چه تعداد بهورز قرار است بازنشسته شوند بنابراین لازم است از دو سال قبل به فکر بازنشستگان بوده و نیروی جایگزین را در نظر گیرند. بهورزان زیادی هستند که با وجود بازنشستگی همچنان به فعالیت ادامه می دهند چرا که نیرو نیست و با رفتن آن ها ممکن است مشکلاتی برای سلامت مردم ناحیه به وجود آید. در کنار این در نظر گیرید که بهورزان بازنشسته از بسیاری از دانش های جدید مثل کار با کامپیوتر و برنامه های آن محروم هستند و با این حال به مردم خدمات رسانی می کنند. بهورزان می بایست همیشه علم و دانش خود را چه در زمینه بیماری های جدید و چه در زمینه بهبود کیفیت خدمات بروز رسانی کنند به همین دلیل نیاز است دوره های مختلفی به صورت حضوری برای آن ها برگذار شود.

کدخبر: 1036319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟