ماموریت جدید فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در شیراز چیست؟

به گزارش رکنا،«شینا انصاری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی تماس تلفنی با رمضان رستگار محیط بان دنا که روز گذشته ششم شهریور براثر شلیک گلوله شکارچیان در منطقه حفاظت شده کوه گل سی سخت از ناحیه پا زخمی شده بود جویای آخرین وضعیت و احوال او شد.

معاون رئیس جمهور در این تماس تلفنی از آخرین وضعیت جسمانی و روند درمان محیط بان زخمی مطلع شد و در این راستا از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تسریع در اقدامات درمانی و پرونده قضایی وی را خواستار شد.

محیط بان رمضان رستگار ۴۰ ساله ، متاهل ، دارای سه فرزند و از محیطبانان باسابقه دنا بوده که عصر دیروز ششم شهریورماه ۴۰۳ براثر شلیک گلوله مستقیم شکارچیان از ناحیه پا به شدت زخمی شده و هم اکنون در بیمارستان یاسوج برای ادامه روند درمان بستری است.

 شب گذشته ۲ حادثه تلخ یکی به مجروح شدن محیط بان دنا و دیگری تلف شدن یک بزغاله کوهی در این منطقه حفاظت شده منجر شد رویدادهایی که ضرورت تقویت زیرساخت های حفاظتی را نمایان تر کرده است.

منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ،ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است،این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

در حالی که وجود کوه های سر به فلک کشیده، جنگل های بلوط، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و صدها گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده حفاظت اصولی از این گنجینه طبیعی خدادادی همت بیشتری را می طلبد.

ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود این میراث طبیعی شامل مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.

در واپسین ساعت های روز سه شنبه ششم شهریور ماه حادثه درگیری محیط بان منطقه حفاظت شده دنا با سه شکارچی دوستداران محیط زیست این منطقه را دلواپس کرد رویدادی که به مجروح شدن یک حافظ محیط زیست منجر شد در نگاه نخست نبرد سه نفر با یک نفر ضمن اینکه جنگی نابرابر نشان می دهد نمایان گر کمبود امکانات در منطقه حفاظت شده و پارک ملی دناست.

تلخ تر از حادثه مجروح شدن محیط بان دنا نبودن بالگرد برای انتقال او به مرکز درمانی و محیط بانان و امدادگرانی بود که تا نیمه های شب برای انتقال او در آن تاریکی شب و صخره های سختگذر در حال تلاش بودند.

به گفته اورژانس فوریت های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد بالگرد امدادرسان این استان برای انجام تعمیر به پایتخت ارسال شده است به همین علت امدادگران ناچار به انتقال مصدوم با پای پیاده و در شرایط سخت شدند.

از سوی دیگر شکارچیان متخلفی که از کمبود امکانات حفاظتی در منطقه حفاظت شده دنا اطلاع داشتند با گمان اینکه محیط بانان در حال انتقال مجروح خود به پایین دست ارتفاعات صخره ای هستند به صورت گروهی رهسپار نقطه دیگری از منطقه حفاظت شده دنا شدند تا از این آب گل آلود برای خود صیدی داشته باشند.

 

 

 

 

 


 

کدخبر: 1035380 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟