تاثیر گرما بر ریزش مو؛ واقعیت یا افسانه!

گرما و ریزش مو؛ ارتباطی مستقیم؟

گرما به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی‌شود، اما می‌تواند عوامل دیگری را تشدید کند که در نهایت منجر به ریزش مو شوند. به عنوان مثال حرارت بالا، به ویژه استفاده مداوم از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو مو، باعث خشک شدن، شکنندگی و در نهایت شکستگی مو می‌شود. همچنین گرما و تابش مستقیم آفتاب می‌توانند پوست سر را خشک کرده و باعث التهاب و خارش شوند. این شرایط می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و رشد مو را مختل کند.

تعریق بیش از حد در هوای گرم می‌تواند منجر به انسداد منافذ پوست سر و ایجاد عفونت شود. این عفونت‌ها نیز می‌توانند بر رشد مو تأثیر گذارند. در کنار این عوامل گفته می شود گرما و تغییرات فصلی می‌توانند بر هورمون‌های بدن تأثیر گذاشته و در نتیجه بر چرخه رشد مو نیز تأثیرگذار باشند.

پیشگیری از ریزش مو ناشی از گرما

استفاده از کلاه، روسری یا محصولات مراقبت از مو حاوی فیلتر UV، استفاده حدالقلی از وسائل حرارتی مثل اتو مو ، سشوار و...، استفاده از ماسک‌های موی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین و شستشوی مداوم از جمله راهکار هایی هستند که می توانند از بروز ریزش موی ناشی از گرما تا حدود زیادی جلوگیری کنند. البته در کنار عمل به توصیه های گفته شده توجه داشته باشید جلوگیری از ریزش موی برای هر فرد با توجه به عواملی مثل نوع مو، میزان آسیب پذیر بودن مو و عوامل فردی شخص بستگی دارد.گ فته می شود افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ریزش مو هستندف زیرا شرایط آب و هوایی گرم و خشک می‌تواند باعث خشکی پوست سر و موها شود. همچنین، آلودگی هوا و گرد و غبار نیز می‌توانند به موها آسیب رسانده و باعث ریزش آن‌ها شوند.

ریزش موی طبیعی روزانه حدود 50 تا 100 تار مو است. اگر میزان ریزش مو بیشتر از این مقدار باشد و همراه با علائمی مانند نازک شدن موها، خارش پوست سر و ایجاد لکه‌های طاسی باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

گرما به تنهایی عامل اصلی ریزش مو نیست، اما می‌تواند عوامل دیگری را تشدید کند که در نهایت منجر به ریزش مو شوند. با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، می‌توان از ریزش مو ناشی از گرما جلوگیری کرد.

کدخبر: 1034119 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟