هجوم حشره «سنک» به منازل و مزارع اطراف مشهد/تغییرات اقلیمی باعث طغیان حشرات شده است/ حشره کش نزنید! + فیلم

علیرضا نادری ،کارشناس حشرات  سازمان محیط زیست گفت: حشره برگخوار«سنک» در منازل و مزارع اطراف مشهد به سرخس و شهرهای اطراف آن دیده شده است،مردم نگران نباشند و برای امحاء آن از سمپاشی استفاده نکنند،با جارو آنها را از منازلشان دور کنند.

علیرضا نادری

علیرضا نادری کارشناس حشرات سازمان محیط زیست در این باره به خبرنگار محیط زیست رکنا گفت:این حشره  هر جایی که پنبه کاری وجود دارد دیده می شود در شرق کشور و استان خراسان هم پنبه کاری،کشاورزی غالب منطقه است و وجود این حشره غیر طبیعی نیست. این حشره   از راسته نیم بالان است،که به« سنک »یا «سن کوچک»  معروف است.

"آفت سنک" بی خطر برای انسان

علیرضا نادری ادامه داد: این حشرات برای انسان خطری ندارد به جز«ساس»،حشره دیگری از این راسته است که برای انسان خطرناک است.سنک از شیره گیاه تغذیه میکند و با گیاه پنبه سازگار شده است.هر نوع گیاهی یک آفات ارد که از آن تغذیه می کند و شرایط اقلیمی می تواند در افزایش و کاهش جمعیت آنها موثر باشد.

تغییرات اقلیمی  دلیل تغییرات جمعیتی حشرات

او  با این هشدار که آفت ها در اصل رقیب غذایی ما هستند بیان کرد: تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در سالهای اخیر ، بارش ها و  تغییر رژیم بارندگی که در 40 سال اخیر بی سابقه بوده است در جمعیت حشرات تغییراتی ایجاد کرده است که مطابق با الگوهای سال های  گذشته نیست.

این کارشناس  تنوع زیستی درباره علت طغیان برخی حشرات می گوید: تغییر در پوشش گیاهی  به دلیل چرای بی رویه دام و تخریب مراتع، وجود زمین های بایری که بعد از کشاورزی باقی میماند،وجود غذای فراوان  هم می تواند بستر مناسبی برای رشد و تکثیر حشرات مهیا کند.

او در واکنش به نشر این خبر که ورود این حشره از بیابان های ترکمنستان آغاز شده است و خطرناک است گفت: طبیعتا وقتی بارش ها در بیابان های ترکمنستان بیشتر می شود،حشرات به یکباره طغیان می کنند. این  کاملا طبیعی است و باید در سال‌های آینده  بیشتر منتظر چنین پدیده هایی باشیم  

او با  اعلام اینکه «حشره سنک» ناقل هیچ گونه بیماری،ویروسی و باکتری نیست تاکید کرد: مردم برای از بین بردن و امحاء این حشره از هیچ گونه مواد سمپاشی استفاده نکنند چون که عمر این حشره یک ماه است و خود به خود می میرد.

نادری تاکید داشت:با روش های فیزیکی مانند جارو کردن  آنها را از محیط زندگی خود دور کنید،نگران نباشد این حشره تخم نمی گذارد و دشمن طبیعی او در محیط زیست باعث نابودی طبیعی اش می شود.

 

 

   

 

 

کدخبر: 1033749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟