سرطان پانکراس؛ قاتل خاموش

به گزارش رکنا، سرطان پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های لوزالمعده ، غده‌ای در پشت معده که نقش مهمی در هضم غذا و تنظیم قند خون دارد، به صورت غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند و توده‌های سرطانی تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش یابند.

استعمال دخانیات، مصرف الکل، دیابت (مخصوصا نوع 2)، سابقه خانوادگی (به ویژه در سنین پایین) و... از جمله عواملی است که می تواند در ابتلا به این بیماری تاثیر گذار باشد. گفتنی است سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به سرطان پانکراس است. در کنار این عوامل با افزایش سن احتمال ابتلا به این سرطان افزایش پیدا می کند؛ همچنین برخی نژادها، مانند افراد آفریقایی-آمریکایی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

شیوع سرطان پانکراس در کشورهای مختلف متفاوت است و عوامل متعددی بر آن تاثیر می‌گذارند. به طور کلی، این سرطان شیوع بالایی ندارد، اما به دلیل مرگ‌ومیر بالایی که دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. به دلیل تشخیص دیرهنگام و پیشرفت سریع این بیماری، بسیاری از بیماران مبتلا به این سرطان جان خود را از دست می‌دهند. به دلیل اینکه مرگ در این سرطان به عواملی مانند مرحله تشخیص بیماری، نوع سلول‌های سرطانی، سن بیمار و درمان‌های انجام شده بستگی دارد نمیتوان درصد مشخصی برای احتمال مرگ برای آن مشخص کرد. با این حال، به طور کلی، احتمال بیش از 5 سال زندگی برای بیماران مبتلا به سرطان پانکراس بسیار کم است. لازم به ذکر است این سرطان در مردان بیشتر از زنان دیده می شود و عواملی مثل سبک زندگی، سن و عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری تاثیرگذار هستند.

با توجه به افزایش عوامل خطر مانند چاقی، دیابت و افزایش سن جمعیت، پیش‌بینی می‌شود که شیوع سرطان پانکراس در آینده افزایش یابد. با این حال، پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری، امید به افزایش نجات بیماران را افزایش داده است.

اگرچه نمی‌توان به طور کامل از ابتلا به سرطان پانکراس پیشگیری کرد، اما با اتخاذ سبک زندگی سالم می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. ترک سیگار یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس است. در کنار آن عدم استفاده از الکل، کنترل وزن، کنترل دیابت، تغذیه سالم و غربالگری منظم می تواند در کاهش خطر ابتلا به این سرطان موثر واقع شود.

سرطان پانکراس یک بیماری جدی و مرگبار است که تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. با آگاهی از عوامل خطر و اتخاذ سبک زندگی سالم، می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. همچنین، پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه درمان این بیماری، امید به افزایش نجات بیماران را افزایش داده است.

کدخبر: 1033420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟