احتمال تعطیلی سرای سمن های مکران/ وضعیت 7 هزار بیمار خاص تحت پوشش این مرکز در استان سیستان و بلوچستان چه خواهد شد؟

به گزارش رکنا، در دوران وزارت بهداشت قاضی زاده هاشمی بر اساس مشکلات و بیماری های شایع در برخی از مناطق، سرای سمن ها در ساختمان های اجاره ای تشکیل شدند. اما به مرور زمان رسیدگی و حمایت های مالی به سرای سمن ها متوقف شد و همین مسئله موجب درگیری سرای سمن ها با مشکلات مالی مخصوصا در پرداخت اجاره های ساختمان شد. سرای سمن های مکران در استان سیستان و بلوچستان تنها سرای سمن باقی مانده از آن دوران است که بیش از 7 هزار بیمار خاص را تحت پوشش خود قرار داده است. سرای سمن های مکران با مشکلات مالی زیادی همراه است و از کمک های مالی وزارت بهداشت محروم است. با روند موجود، تعطیلی این مرکز تا پایان سال دور از انتظار نیست. اما بعد از تعطیلی وضعیت بیماران چه خواهد شد؟

شهلا میرلاشاری، در گفت و گو با رکنا، در توضیح ساخت و روند اجرایی سرای سمن های مکران گفت: بعد از بازدیدی که مسئولین وزارت بهداشت در سال 1396 از بلوچستان داشتند، بعد از اطلاع از عدم وجود سمن های سلامت، علیرغم وجود بیماری های شایع در جنوب کشور، تصمیم به  پدید آوردن مکانی برای در کنار هم قرار گرفتن سمن های سلامت و ارائه خدمات به مردم جنوب کشور گرفته می شود. نتیجه این تصمیم اجاره یک ساختمان 4 طبقه با 12 واحد در نیمه دوم سال 1396 بوده است. سرای سمن ها از ابتدای شروع به کار از سمت خیرین و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت مورد حمایت های مالی قرار گرفت. تامین هزینه ها در آن زمان با توجه به اینکه مبلغ زیادی نبود و وزارت بهداشت تا حدود زیادی هزینه هارا تامین می کرد کار دشواری نبود، ولی تامین هزینه های مالی تا سال 1398 ادامه داشت؛ چراکه از آن سال معاونت اجتماعی وزارت بهداشت که هزینه هارا تامین میکرد منحل شد و به جای آن اداره کل خیرین به وجود آمد. در پی منحل شدن معاونت اجتماعی وزارت بهداشت بخش های پیگیری و مطالبه گری ما از وزارت بهداشت در سایر معاونت ها پخش شد.

سرای سمن های مکران در پراخت اجاره خود ناتوان شده است/نیازمند حمایت های مالی وزارت بهداشت هستیم

او ضمن نگرانی در خصوص اجاره بهای ساختمان سرای سمن ها و برنامه های استانداری برای آینده سرای سمن ها، گفت: اجاره این ساختمان از سال 1396 توسط دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و با همکاری وزارت بهداشت پرداخت می شود، اما در سال های اخیر با توجه به اینکه این ساختمان در بهترین مکان شهر است، دسترسی به آن راحت است، بیمارستان ها و مطب های سایر پزشکان نزدیک این ساختمان است، اجاره بهای آن افزایش پیدا کرده. با وجود مکاتبات زیاد دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با وزارت بهداشت و اداره امور خیرین تاکنون هیچ بودجه ای از سوی وزارت بهداشت برای حمایت مالی سرای سمن ها در نظر گرفته نشده است و دانشگاه از بودجه های جاری برای تامین اجاره بهای سرای سمن ها استفاده می کند. طی سفری که استاندار استان سیستان و بلوچستان در دی ماه سال گذشته در حاشیه همایش خیرین از سرای سمن های سلامت مکران داشته است، بعد از گزارش مدیران سمن های ملی و اطلاع از تاثیرگذاری سرای سمن ها و اقدامات موثری که برای آموزش، درمان و حمایت های مادی و معنوی بیماران انجام داده اند، تصمیم به در نظرگیری بودجه برای احداث ساختمان جدید و غیر اجاره ای برای سرای سمن ها گرفته شد؛ همچنین مبلغ اولیه این بودجه تامین و قول مساعدت جهت تامین الباقی بودجه پس از شروع به ساخت آن داده است. با توجه به اینکه سرای سمن ها باید به صورتی ساخته شود که بتواند تمام سمن ها را در خود جای دهد هزینه بسیار بالایی برای احداث این مرکز نیاز است، در نتیجه برای تامین این هزینه، نیازمند کمک های مالی وزارت بهداشت، سایر سمن ها و خیرین هستیم.

با تعطیل شدن سرای سمن های مکران وضعیت بیش از 7 هزار بیمار خاص تحت پوشش چه خواهد شد؟

وی با اشاره به خدماتی که در سرای سمن ها ارائه می شود، گفت: سرای سمن ها از در کنار هم قرار گرفتن سمن های مختلف محلی و ملی مثل انجمن های صرع، ام اس، اتیسم ، احبا، محکم، تالاسمی، کلیوی، چترا، هموفیلی، حمایت از سلامت زنان، بنیاد نیکوکاری فرشته ها، نیکوکاران شریف و... تشکیل شده است. خدمات این مرکز شامل آموزش، پیشگیری، حمایت های مالی بیماران، مشاوره، درمان و... می شود. بسیاری از پزشکان در این مرکز به شکل جهادی و رایگان به بیماران خدمات رسانی می کنند. در حال حاضر بیش از 7 هزار بیمار، تحت پوشش سرای سمن های مکران هستند و می توانند بعد از ویزیت، خدمات خود را کاملا رایگان، بدون دریافت هزینه دریافت کنند؛ همچنین  درصورتی که بیماران نیاز به کمک هزینه های مالی داشته باشند این مرکز می تواند مبلغ مورد نیاز بیمار را تامین کند. سمن های ملی با کمک هایی که به سرای سمن های مکران کرده اند، توانسته اند خدمات را در دوردست ترین نقاط محروم کشور ارائه دهند، مسئله مهمی که امروز با آن درگیر هستیم این است که در صورت ادامه روند موجود و ناتوانی در خصوص تامین اجاره بهای ساختمان وضعیت 7 هزار بیمار تحت پوشش سرای سمن های مکران چه خواهد شد؛ چرا که با وجود این مرکز بیماران نیازی به مراجعه به مرکز استان ندارند و می توانند خدمات درمانی مورد نیاز خودشان را به راحتی دریافت کنند.

انجمن های برخی از بیماری های شایع استان سیستان و بلوچستان، در سرای سمن های مکران وجود ندارند/بیماران باید چه کار کنن؟

 میرلاشاری با ابراز تاسف و نگرانی در خصوص کاهش انجمن های سرای سمن های مکران گفت:  در ابتدا تشکل های موجود در ساختمان سرای سمن ها 15 سمن بوده است، اما در حال حاضر تعدادشان به 12 سمن رسیده و این روند کاهش و کم رنگ شدن حضور آن ها ادامه دار است و ما نیازمند پشتیبانی قوی برای در کنار هم نگه داشتن سمن ها مثل سابق هستیم. سرای سمن ها در مناطق مختلفی مثل جیرفت، زاهدان و.. ساخته شد اما به دلیل عدم حمایت های دولتی و مشکلاتی که در پرداخت هزینه های ساختمان وجود داشت تعطیل شدند. در حال حاضر تنها سرای سمن در ایلام و سیستان و بلوچستان باقی مانده است، که سرای سمن های مکران نمونه کامل تری از سرای انجمن ها محسوب می شود. در کنار وجود مشکلات مالی سرای سمن های مکران در این ساختمان، با توجه به بیماری های موجود در استان سیستان و بلوچستان نیازمند انجمن هایی مثل سلیاک، سرطان، دیابت و... هستیم.

وی ادامه داد: در خواست ما از وزارت بهداشت برگزاری جلسات فصلی با حضور سمن ها و تشکل های مردم نهاد است که بر این اساس گزارش عمکرد سمن ها گرفته شود. ما نیازمند ارتباط وزارت بهداشت با وزارت کشور هستیم تا بر این اساس  بیماری های شایع  نظیر سمن هایی که اشاره شد را به جنوب بلوچستان بفرستند.

با روند موجود سرای سمن های مکران تا پایان سال پابرجا خواهد ماند

او با اشاره به احتمال بسته شدن سرای سمن ها در منطقه مکران گفت: در حال حاضر مهم ترین منبع حمایت های مالی سرای سمن ها دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است. با توجه به افزایش اجاره بهای این ساختمان و مشکلات مالی که خود دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با آن مواجه است، مشخص نیست حمایت های مالی تا چه زمانی می توانند ادامه دار باشند. اگر حمایت های مالی از سمت وزارت بهداشت صورت نگیرد و ساختمان مورد نیاز برای جمع آوری سمن ها در یک الی دو سال اخیر ساخته نشود ضمن اینکه مشخص نیست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تا چه زمانی می تواند هزینه های مرکز را پوشش دهد، پیش بینی می شود تنها تا پایان سال بتوانیم از سرای سمن ها نگه داری کنیم چراکه در ماه های اخیر نیز به سختی توانسته ایم اجاره این مرکز را تامین کنیم.

کدخبر: 1032399 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟