بهزاد یعقوبی : در حوزه فرهنگی، به شدت ضعیف عمل می کنیم + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بهزاد یعقوبی، پژوهشگر حوزه تهران و عضو هیات امنای بازار تهران در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چقدر بازاریان به فکر ارتقا فرهنگ مردم شهر هستند و برایش هزینه می کنند، گفت: آیین های مذهبی در بازار از دیرباز وجود داشتند و به آنها پرداخته می شد؛ ولی از سایر کارهای فرهنگی ضعف داریم. 

وی افزود: در حوزه فرهنگی، به شدت ضعیف عمل می کنیم و گاهی موضوعات ضدفرهنگی از جمله معرکه گیری دیده می شود. تامین بودجه و بهبود زیرساخت ها در این مسیر می تواند کمک کننده باشد.

بهزاد یعقوبی با مطرح کردن سوالاتی تاکید کرد: ما چقدر در ایران، تهران و بازار، در زمینه تئاتر و سینما موفق عمل کرده ایم؟ اینها قسمت اعظمی از فرهنگ ما در جامعه همین مواردی است که از ظرفیتشان استفاده نمی شود. وقتی سرانه مطالعه 2 دقیقه است، چطور می توان از فرهنگ و فرهنگسازی صحبت کرد؟ 

او در ادامه با اشاره به اینکه به نحوه اجرای طرح نور ایراداتی وارد است گفت: بازار تهران با این رفتار موافق نیست و می بایست جهاد تبیین که رهبر انقلاب در خصوص آن صحبت کرده بودند را در بازار تهران پیاده سازی کنیم. با توجه به فرهنگ شفاهی و تردد زیادی که در روز در بازار تهران وجود دارد، چنین سبکی از امر به معروف را قبول ندارم.

بهزاد یعقوبی همچنین در پاسخ به اینکه وی شخصا در راستای ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی چه کارهایی انجام داده است، گفت: من در سال 1396 انتشارات دارالخلافه را تاسیس کردم. همچنین اولین کافه-کتابخانه تهران را در سال 1397 تاسیس کردم که در آن، بیش از 3 هزار و 500 جلد کتاب های نایاب و نفیس را به انضمام تصویر 30 هزار برگ سند، روزنامه و نشریات دوران قاجار، پهلوی اول و دوم را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان و پژوهشگران حوزه تهران قرار داده ام. علاوه بر اینها، در حوزه دارالخلافه، 4 جلد کتاب به بازار تهران ارائه داده ام. از سویی دیگر، سه سالی می شود که کتاب دو جلدی اصناف دارالخلافه را نیز به رشته تحریر در آورده ام. 

وی در پایان در خصوص نحوه دسترسی به کتب تاریخی در کافه کتابخانه دارالخلافه افزود: در کافه کتابخانه، شنبه تا چهارشنبه، با تعیین وقت قبلی، می توانند به صورت رایگان از منابع در دسترس استفاده کنند.

کدخبر: 1029700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟