در ابیانه به گردشگران نان نمی‌دهند / در موزه و سرویس بهداشتی مدتهاست بسته است + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش گزارشی در خصوص دریافت عوارض 150 هزار تومان در روستای تاریخی ابیانه از گردشگران خارجی به گوش رسید که موجب شده است تا گردشگران خارجی دیگر رغبتی برای حضور در این روستای تاریخی را نداشته باشند و به جایش به دیگر نقاط ایران سفر کنند.

یکی از هتلداران ابیانه با تقبل هزینه عوارضی ابیانه گردشگران خارجی سعی دارد تا ضمن مهمان نوازی در جهت رونق گردشگری و کمک به جهانی شدن روستای ابیانه قدم بردارد. یکی از نکاتی که سازمان یونسکو برای جهانی شدن روستاهای گردشگری تاکید دارد داشتن مراکز اقامتی و امور رفاهی و بهداشتی است.

با توجه به هزینه های زیاد نگهداری هتل و رستوران و حقوق پرسنل این هتل همچنان بدون حمایت مسئولان در تلاش است بهترین خدمات را به تمامی گردشگران خارجی و داخلی ارائه دهد.

در این راستا مدیر اجرایی هتل اجرایی ویونای ابیانه در گفت و گو با رکنا با اشاره به مشکلاتی که در این روستای تاریخی گریبان گیر فعالان صنعت گردشگری و همچنین گردشگران شده است، گفت: در ابیانه، دو هتل سه ستاره وجود دارد. یک زمانی این هتل ها برای بیش از 40 نفر اشتغال زایی کرده بودند ولی الان تعداد پرسنل به 2 نفر رسیده است! یک نفر در این هتل و یک نفر در آن یکی و نگهبانی می دهیم تا سگ و گربه وارد هتل نشود. آن نیروها هم الان با سن بالا، کولبری می کنند. در ابیانه برای ورود هر نفر گردشگر خارجی 150 هزار تومان هزینه ورودی دریافت می شود و برای هر ماشین نیز 50 هزار تومان عوارض می گیرند ولی مشخص نیست که چه خدماتی به گردشگران ارائه می شود! اینجا نه در موزه باز است و نه در سرویس بهداشتی! مسافر دلش به چه چیزی خوش باشد که به ابیانه بیاید؟

او با اشاره به اینکه در ابیانه فقط یک نانوایی وجود دارد، گفت: حال میراث فرهنگی، ابیانه را به یونسکو معرفی کرده است و قرار شده تا ثبت جهانی شود؛ ولی این را نشان نمی دهند که وقتی گردشگر وارد روستا می شود حتی نمی تواند به علت سهمیه بندی، یک نان هم بخرد. نانوایی ها طبق این سهمیه بندی، فقط برای ساکنان نان می پزند. یعنی اگر ابیانه 10 نفر ساکن داشته باشد برای 10 نفر، 10 عدد نان دارد.

مدیر اجرایی هتل ویونای ابیانه افزود: ما قبلا وقتی نمی توانستیم برای گردشگران از داخل روستا نان تهیه کنیم، به نطنز می رفتیم؛ ولی آن نانوایی هم بعد از مدتی دیگر به ما نان نداد چون برای مردم نطنز در تامین نان به مشکل بر می خورد و البته بعد از مدتی هم تعطیل کرد. همین چند شب پیش، یک فرد جلوی در هتل آمده بود و می پرسید که چرا مغازه ها تعطیل است و نمی تواند برای خوردن چیزی بخرد. متاسفانه باید بگویم این روزها در ابیانه فقط شغال و سگ پرسه می زند و دیگر هیچ.

وی با اشاره به اینکه حدودا 8 سال پیش، در ابیانه گردشگرانی حضور پیدا می کردند که به صورت هفتگی اقامت داشتند، گفت: الان گردشگران، چه داخلی و چه خارجی، ترجیح می دهند به ترکیه بروند تا اینکه به ابیانه سر بزنند. الان یک گردشگر ایرانی، با گرفتن اتاق 4 تخته در وان و پرداخت یک میلیون تومان، در هتلی که چندین آشپزخانه با تمام امکانات دارد اقامت می کند نه اینکه در داخل، اتاق های هتل با قیمت هر شب دست کم 3 میلیون تومان که آن هم معلوم نیست نان گیرش بیاید یا نه، اقامت کند. وقتی آژانس ها برای آوردن گردشگر خارجی با ما تماس می گیرند و تخفیف می خواهند ما سعی می کنیم تخفیف هم بدهیم؛ ولی می بینند آن مبلغی که تخفیف گرفته اند را باید برای عوارض ورودی ارائه دهند که کلا مشخص نیست علتش چیست!

این مدیر هتل تاکید کرد: گردشگران چینی هم که اصلا دوست ندارند پول خرج کنند و حتی بطری های آب معدنی را از شیرهای آب پر می کنند. هر وقت هم که یک اتفاق در ایران می افتد، ایران را در لیست قرمز گردشگری قرار می دهد. 

او در تبیین گفته هایش افزود: هیچ روستایی در ایران وجود ندارد که هتل سه ستاره داشته باشد ولی ابیانه دو هتل تا 200 نفر تخت دارد. در سال 1392 که برجام امضا شد، از 5 قاره دنیا گردشگر به ابیانه می آمد؛ حتی در دوران کرونا هم وضعیت گردشگری خارجی خیلی بهتر از الان بود. اگر الان بخواهند چنین هتل هایی بسازند، می بایست بیش از یک هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه کنند. وقتی بررسی می کنید می بینید که در استانبول، حتی در فصل زمستان هم اتاق هتل ها پر است ولی اینجا، آنقدر قیمت پروازهای خارجی به مقصد ایران آنقدر گران شده است که دیگر برای گردشگر خارجی نمی صرفد به ایران بیاید. 

این مدیر هتل در ابیانه همچنین گفت: طی دو سال همه گیری کرونا، به ما گفتند نیازی نیست مالیات پرداخت کنید ولی بعد از آن ما را به خاطر پرداخت نکردن مالیات آن سالها جریمه هم کردند!

او با اشاره به اینکه مسئولان نتوانسته اند با آب و هوای خنک، چند مسجد تاریخی، آتشکده زرتشت، چشمه آب معدنی و... گردشگر را به ابیانه بیاورند، گفت: این روزها، بعضی از سایت های معروف که تور گردشگری می بندند را رصد می کنیم می بینیم که برای بیش از 500 نقطه کشور تور دارند ولی برای ابیانه نه! امیدوارم مسئولانی که در تلاش هستند تا این روستا را ثبت جهانی کنند، در راستای افزایش خدمات به گردشگران نیز تلاش کنند!

کدخبر: 1029553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟