جای خالی شورای اطلاع رسانی در دولت چهاردهم !/پزشکیان به کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات اعتقاد دارد

زهرا نژادبهرام،عضو سابق شورای شهر  فعال مدنی درباره اهمیت شورای اطلاع رسانی دولت گفت:اخبار متناقض منتشر شده از سوی برخی اشخاص و رسانه ها به خصوص در شبکه های اجتماعی مختلف بنا به نزدیک یا دور بودن آنها به افراد ویا ا شخاص مختلف منجر به نوعی اطلاع رسانی اختلالی در آغاز به کار فعالیت رئیس جمهور شده است .

نژاد بهرام ادامه داد:دراین میان برخی اخبار منتشر شده که منجر به تکذیب از سوی افراد نزدیک به ایشان صورت گرفت در کنار انتظار مردم برای دریافت اخبار صحیح از مرجعی مطمئن منجر به انتقال پیام ناهماهنگی و نوعی بهم ریخته گی  در ابتدای فعالیت  دولت شده است .

او اضافه کرد:این مهم در حالی صورت گرفته است که در حین انتخابات فعالیت موثر رسانه ای به خصوص مرحله دوم ،این نوید را به  همراه داشت که مسئله اطلاع رسانی و توجه به کانال های اطلاع رسان رسمی از نکات جدی در امر سیاست ورزی و ارتباط با مردم در دولت پزشکیان  است ؛ اما  به رغم گذشت نزدیک به یک ماه از انتخاب و تنفیض ،هنوز تصویر مشخصی از فعالیت رسمی شورای اطلاع رسانی دولت یا معاون رسانه ای رئیس جمهور موجود نیست.

نژاد بهرام ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در این موضوع می گوید:این مسئله ضمن ایجاد  اثرات ناشی از اعواجاح خبری بستری برای نشر اخبار کذب یا سو گیرانه از سوی مراجع گوناگون که زیبنده رئیس جمهور چهاردهم نیست ، شده است . امر اطلاع رسانی و ارتباط با مردم از مهمترین راهکارهای دولت جدید برای پاسخگویی و شفافیت درامر فعالیت های آن است از اینرو اتخاذ تدابیر موثر برای رفع این مهم ظرفیتی است که بایستی از سوی مشاوران و نزدیکان رئیس جمهور مورد تاکید قرار گیرد شاید  بعد از معرفی معاون اول دومین مقامی که می بایستی در جایگاه خود قرار می گرفت، معاون اطلاع رسانی و ایجاد شورای اطلاع رسانی دولت چهاردهم بود !

این استاد دانشگاه معتعقد است:دولت پزشکیان به روشنی می داند که رسانه امروز نقش حیاتی در تعامل ملی و بین المللی دارد و قادر است تغییرات شگرفی در برخی معادلات از یک سو و فراهم ساخت بستر موثر برای بیان رویکردها و دیدگاههای دولت ایجاد کند، لذا بی توجهی به این مسئله یا کمرنگ بودن آن منجر به عدم ارائه تصویر متقن و موثراز  فعالیت های رئیس جمهور در دوره انتقالی شده است !

او علاوه بر این گفت:به عبارت دیگر شورای اطلاع رسانی دولت می تواند پاشنه آشیل یا سنگ زیرین و پر توان دولت ها برای بیان رویکردها و رفع سوء تفاهم ها و یا حتی بروز مشکلات باشد ؛ از این رو توجه به شورای اطلاع رسانی و دبیر آن امری ضروری است .

نژاد بهرام معتقد است:به نظر می رسد رئیس جمهور پزشکیان  و همراهان و معاونین ایشان نسبت به این مسئله با دیده تردید مواجه شدند در حالی که انتخاب و معرفی آن برای ارتباط با رسانه ها و مردم جدی است . شوراهای اطلاع رسانی در دولتهای گذشته به دلیل عدم ارتباط مناسب با رسانه ها و دستگاهها از کارکرد مناسبی برخوردار نبودند آنگونه که  تنها به اطلاعیه های رسمی اکتفا می کردند درحالی که ارتباط این شورا به عنوان ویترین دولت نیازمند رویکردی دیگر است.

همخچنین می گوید:خصوصا اینکه امروزه مسئله خبر رسانی و اطلاع رسانی  در بستر شبکه های اجتماعی کارکردی از نوع دیگر نیز پیدا کرده و به نوعی که  با حضور موثر دبیر شورا ی اطلاع رسانی دولت این شبکه های به بستری برای ارتباط مستقیم با دولت نیز از سوی مخاطبان معنا پیدا میکند .

این فعال مدنی با اشاره به اینکه در طول یک ماه گذشته با توجه به تنوع اطلاع رسانی ها که برخی از آنها بر مبنای حدس و گمان و قسمتی بر مبنای اطلاعات کسب شده از منابع خاص در جامعه نشر پیدا کرده سردرگمی اخبار دولت از حد انتظار عبور کرده و ضرورت توجه به این مهم را الزامی کرده است اضافه کرد:  در عصر ارتباطات و گسترش روز افزون فضاهای مجازی برای ارتباط میان فردی و میان گروهیی و .... بی توجهی به این امر زیبنده این دولت نیست چرا که یکی از اصلی ترین خواسته های مردم با توجه به نقدهای موثر رئیس جمهور چهاردهم رفع فیلترینگ و گشودن فضای ارتباطات جهانی است دراین میان چگونه می توان نبود شورای اطلاع رسانی را توجیه کرد !

اون تاکید می کند:رئیس جمهور که برای بیان نظرات خود از شبکه X استفاده می کند و شبکه های مجازی را به رسمیت می شناسد یقینا کارکرد رسانه ها و ارتباطات را بیش از همه مید اند ، لذا نبود کانال رسمی ارتباطی با دولت ایشان به نفع هیچیک نیست نه مردم نه دولت !

 

 

 

کدخبر: 1029380 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟