رازهای تاریک درون: چگونه شخصیت ما می‌تواند ما را به دام بیندازد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شخصیت انسان‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری رفتارها، واکنش‌ها و حتی سلامت روانی آن‌ها ایفا می‌کند. در این گزارش به بررسی انواع تایپ‌های شخصیتی و ارتباط آن‌ها با بیماری‌های روانی ، مشکلات شایع در هر نوع شخصیت و راه‌های پیشگیری و تغییر تایپ شخصیتی خواهیم پرداخت.

تایپ های شخصیتی انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند.  اولین آنها تایپ شخصیتی A است که بسیار رقابتی، پرتنش و عجول است. شایع ترین مشکلات در این تایپ استرس مزمن و فشار خون بالا است و در این گروه عمدتا خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی وجود دارد.

  تایپ شخصیتی B از دیگر تایپ های شخصیتی است که افرادی آرام، صبور و غیر رقابتی را در خود جا داده است. مشکلات این تایپ بیشتر کمبود انگیزه و افسردگی است و کمتر در معرض اختلالات روانی قرار دارند؛ با این حال ممکن است در مواقع استرس دچار اضطراب شوند.

یکی دیگر از انواع تایپ های شخصیتی، تایپ شخصیتی C است. افراد دارای تایپ C دقیق، محتاط و وابسته به دیگران هستند و معمولا احساس عدم کفایت و نارضایتی از خود را تجربه می کنند. این گروه بیشتر در معرض اختلالات اضطرابی و افسردگی قرار می گیرند.

تایپ شخصیتی D از دیگر تایپ های شخصیتی شناخته شده است که اشخاص منفی‌نگر و حساس به استرس را به گروه خود افزوده است. مشکل شایع در این دسته آن است که اغلب احساس انزوا و تنهایی می کنند و در بین انواع تایپ ها، دارای بیشترین احتمال ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند.

پیشگیری از بروز مشکلات روانی در هر تایپ شخصیتی روش های متفاوتی دارد. در تایپ A استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخشی مانند مدیتیشن و یوگا و تنظیم اهداف واقع بینانه و اجتناب از رقابت‌های بی‌مورد، بروز مشکلات روانی را کاهش می دهد. در افراد تایپ B تقویت انگیزه با تعیین اهداف مشخص و ایجاد ارتباطات مثبت برای جلوگیری از افسردگی آنها را از آسیب های روانی در امان نگه می دارد. مهم ترین روش های جلوگیری از بروز آسیب های روانی در تایپ C، تقویت اعتماد به نفس و یادگیری تکنیک‌های ارتباط مؤثر و افزایش مهارت های اجتماعی است. راهکار های افراد تایپ D برای اجتناب از بروز مشکلات روانی در انجام تمرینات مثبت‌اندیشی و شناخت درمانی و ایجاد شبکه‌ای از دوستان و خانواده برای حمایت عاطفی خلاصه می شود.

تغییر تایپ شخصیتی یک مسئله زمان بر است که نیاز به تلاش همت  تمرینات بسیاری دارد. خودآگاهی یعنی شناخت نقاط قوت و ضعف شخصیت خود یکی از مهم ترین مباحث برای تغییر تایپ شخصیتی است. یادگیری تکنیک‌هایی برای مدیریت احساسات و رفتارها و مهارت های جدید روش موثر دیگری برای این امر است. همکاری با متخصصان برای تغییر الگوهای فکری و رفتاری و گرفتن مشاوره بر تغییر دادن تایپ شخصیتی تاثیرگذار است. واضح است که تمرین رفتارهای جدید تا زمانی که به عادت تبدیل شوند به تغییر درست و طولانی مدت تایپ شخصیتی افراد کمک می کند.

انواع تایپ‌های شخصیتی می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت روانی افراد داشته باشند. شناخت این تأثیرات و اجرای راهکارهای مناسب برای پیشگیری و تغییر شخصیت می‌تواند به کاهش بروز بیماری‌های روانی کمک کند. با توجه به تنوع شخصیت‌ها، هر فرد باید رویکرد خاص خود را برای بهبود سلامت روانی اتخاذ کند.

کدخبر: 1028859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟