اثر تاریخی در کرمانشاه، محل خواب معتادان شد! / «گوردخمه روانسر» نه نگهبان دارد و نه دوربین + عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گوردخمه به فضایی گفته می شود که در گذشته و در صخره ها یا کوه ها، برای خاکسپاری متوفیان ساخته می شد. گوردخمه روانسر یا کوشک فرهاد، از جاهای دیدنی شهرستان روانسر در استان کرمانشاه است. قدمت این گوردخمه، مربوط به عهد سلوکی گزارش شده است؛ اما این روزها، تصاویر نشان می دهند که حال و روز خوشی ندارد و معتادان ، در آن اقامت گزیده اند و این می تواند آسیب هایی را به وجود بیاورد.

سیف الله رنجبر، مدیر پایگاه جهانی هورامان کرمانشاه در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چرا گوردخمه روانسر، به محلی برای استقرار معتادان شده است، گفت: گوردخمه روانسر در ضلع شرقی شهر روانسر قرار گرفته و راه دسترسی به آن بسیار راحت است و حتی یک کودک پنج ساله نیز می تواند وارد آنجا شود. 

میراث فرهنگی روانسر فقط یک نفر نیرو دارد / بعد از 10 سال تازه مجوز استخدام یک نفر نیرو داده شده است!

وی تاکید کرد: گوردخمه روانسر، دقیقا همسطح کوهپایه است و با یکی دو دقیقه پیاده روی می توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید و ارتفاع زیادی ندارد. شاید باورتان نشود ولی در این بخش، نیروی اداری نداریم و فقط من، اینجا هستم. در این اثر که به ثبت ملی نیز رسیده است، نه نیروی یگان حفاظت داریم و نه نیروی اداری و نه خودرو! بعد از 10 سال، میراث فرهنگی شهرستان روانسر به تازگی مجوز استخدام یک نفر را دریافت کرده است که تا این یک نفر هم مراحل اداری را طی کند و اینها از دست مدیر پایگاه جهانی خارج است.

رنجبر افزود: 110 اثر ثبت ملی در این شهر وجود دارد که اگر بخواهیم همه آنها را رصد و پایش کنیم، دست کم به 3 نفر نیروی یگان حفاظت، 3 نفر نیروی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یک نفر مدیر لازم داریم. متاسفانه این ضعف ساختاری، در کل کشور نیز حاکم است.

دو سال می شود که میراث فرهنگی به دنبال سند مالکیت گوردخمه روانسر از سازمان منابع طبیعی است

او تاکید کرد: در نهایت ما تصمیم گرفتیم از طریق نیروی انتظامی و گشت پلیس که به صورت شبانه روزی در منطقه تردد دارند کمک بگیریم. همچنین سند مالکیت گوردخمه روانسر به نام سازمان منابع طبیعی است و در حال حاضر دو سالی می شود که در گیر و دار دریافت سند از این سازمان هستیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است. علی رغم همه این مشکلات، از طریق پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان به دنبال ساماندهی شرایط هستیم تا بتوانیم حداقل گوردخمه را سر و سامان دهیم و آثار رنگ و سوختگی ها را مرمت کنیم.

روانسر بیش از سه هفته است که شهردار ندارد / قرار بود شهرداری برای نگهداشت گوردخمه روانسر کمک کند

مدیر پایگاه جهانی هورامان کرمانشاه افزود: قبلا با شهرداری اقداماتی را پیگیری کردیم تا محوطه را ساماندهی کنیم. اما یکی دو سالی می شود که اعتبارات شهرداری از کمیته برنامه ریزی قطع شده است و الان خود شهرداری می بایست به طور مستقیم ورود کند. از سویی دیگر، شهر روانسر بیش از سه هفته است که شهردار ندارد و با سرپرست اداره می شود که این شرایط روند پیگیری امور را عقب می اندازد.

سیف الله رنجبر گفت: تعاملاتی با شهرداری داشته ایم تا با نظارت میراث فرهنگی، بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و ساماندهی را شروع نداریم. از این طریق، هم کسب درآمد می کنیم و هم شرایط را مدیریت خواهیم کرد و گوردخمه نیز حفظ می شود. دست کم، اینجا را از نظر نظافت، نگهداری و نگهبانی کمک کنند. اگر موفق شویم این مهم را با شهرداری این را به سرانجام برسانیم، مشکل کمبود نیرو حل می شود.

رنجبر در پایان گفت: مرمت گوردخمه در اولویت است. همچنین قرار است برج نوری و تابلوی راهنمای جدید نیز برای آنجا تعبیه شود. از سویی دیگر، قرار است تا آگاه سازی جوامع محلی را نیز در دستور کار بگذاریم و از اهمیت این اثر تاریخی برایشان بگوییم تا خودشان نیز در مسیر نگهداشت این اثر کمک کنند.

لازم به ذکر است چند روز پیش، کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، در محل گوردخمه روانسر حضور پیدا کرده و با نمونه گیری و انتقال آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی در تهران، در آینده ای نزدیک تمام یادگاری های روی گوردخمه پاک شده و به حالت اولیه باز می گردد. 

گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر

کدخبر: 1027902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟