هشتمین کره گورخر ایرانی در پارک ملی کویر مرکزی سمنان متولد شد / هر هشت کره گورخر در سلامت کامل هستند

بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه اظهار کرد: گورخر نر طبق خصوصیتی ذاتی اصل تنازع بقا کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کُشد، همین مساله موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود، اما اکنون وضعیت جسمی تمام کره گورخرها مطلوب است و نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها با تولد کره گورخرهای جدید تا سال آینده جمعیت این گونه ارزشمند در پارک ملی کویر گرمسار به پایداری و بیش از ۵۰ راس می‌رسد.

وی با بیان اینکه گورخرها در سن سه‌سالگی بالغ و زایا می‌شوند، ادامه داد: اواسط فصل بهار موسم زایش گورخرها است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان با بیان اینکه ۳۰ راس از مجموع ۴۰ گورخر پارک ملی کویر گرمسار بالغ هستند.

گفت: با تولد ۱۰ راس گورخر دیگر، کد انقراض این گونه در منطقه با رسیدن به ۵۰ راس شکسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت، اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.

روزگاری پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار واقع در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور بود، اما از اوایل دهه ۱۳۶۰ دیگر دیده نشدند، اما در نوزدهم مهر سال ۱۳۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که فقط انتقال پنج راس موفقیت‌آمیز بود.

بعد از آن چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز سال ۱۳۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه منتقل شد و اکنون جمعیت این گونه ارزشمند به ۴۰ راس رسیده که از این تعداد حدود ۳۰ راس بالغ و بقیه نابالغ هستند.

گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند، طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.

منبع: ایرنا

کدخبر: 1027217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟