15 درصد از مردم ایران به اختلالات غده تیروئید مبتلا هستند / پر کاری و کم کاری تیروئید در بین زنان شایع تر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، غده تیروئید یک غده کوچک به شکل پروانه‌ای است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد. این غده هورمون‌های تیروئیدی (تیروکسین یا T4 و تری‌یدوتیرونین یا T3) را تولید می‌کند که نقش‌های حیاتی در تنظیم متابولیسم، رشد و توسعه بدن دارند. غده ی تیروئید در بدن وظایف مختلف و مهمی را انجام می دهد. هورمون‌های تیروئیدی به تنظیم سرعت سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند. این هورمون‌ها برای رشد طبیعی و توسعه مغز در کودکان ضروری هستند. هورمون‌های تیروئیدی به تنظیم دمای بدن کمک می‌کنند. این هورمون‌ها بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر می‌گذارند.

مشکلات مربوط به پر کاری و کم کاری تیروئید به عوامل مختلفی مربوط می شود. سابقه خانوادگی بیماری‌های تیروئید می‌تواند خطر را افزایش دهد. بیماری‌هایی مانند بیماری گریوز (پرکاری تیروئید) و هاشیموتو (کم‌کاری تیروئید) می‌توانند به دلیل حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید ایجاد شوند. این یعنی اختلالات خود ایمنی در بروز مشکلات تیروئید تاثیرگذار است. عنصر ید برای تولید هورمون‌های تیروئیدی ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر) و اختلالات هورمونی شود. برخی از مواد شیمیایی و داروها می‌توانند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارند. علاوه بر این موارد، استرس مزمن نیز می‌تواند بر عملکرد غده تیروئید تأثیر منفی بگذارد.

کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) عوارضی همچون خستگی، افزایش وزن، سردی، افسردگی، کاهش تمرکز، خشکی پوست و مو را برای افراد در پی دارد. از سوی دیگر پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) انواع دیگری از عوارض مانند کاهش وزن، اضطراب، تپش قلب، تعریق زیاد، افزایش حساسیت به گرما و مشکلات خواب را برای مبتلایان به وجود می آورد.

اختلالات مربوط به غده تیروئید یکی از معضلات شایع در همه جوامع است و در ادامه حیات تاثیر پررنگی دارد. توجه به علائم و نشانه‌های اختلالات تیروئیدی و مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان مناسب بسیار مهم است.

کدخبر: 1027176 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟