20 درصد مردم در جهان حدالقل یک بار کهیر می زنند!

بیماری‌های پوستی ناشی از حساسیت‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی به وجود آمده و بر کیفیت زندگی افراد تاثیر گذارند. این بیماری‌ها اغلب نتیجه واکنش‌های سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی‌زا (آلرژن‌ها) هستند که می‌توانند شامل غذاها، مواد شیمیایی، داروها، و حتی شرایط محیطی باشند. با شناسایی عوامل محرک و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مناسب، می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد و یا شدت آن ها را کاهش داد.

برخی از حساسیت های پوستی

اگزما اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود آمده و در زنان شایع تر است. مواد آلرژن مانند گرده‌ها، غبار، موی حیوانات و برخی مواد غذایی می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. به طور معمول اگزما در نواحی صورت، گردن، دست ها و پشت زانوها بیشتر دیده می شود. کهیر نوع دیگری از حساسیت های پوستی است، که می تواند به دلیل آلرژن‌های غذایی، داروها، نیش حشرات و عفونت‌های ویروسی به وجود آید گفته شده حدود 20 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار کهیر می‌شوند. اگزمای تماسی نوعی از حساسیت پوستی است که به دلیل تماس با مواد آلرژن مانند نیکل، لاتکس، مواد شیمیایی و برخی محصولات آرایشی بروز پیدا می کند. پسوریازیس به دلیل یک اختلال خودایمنی به وجود می‌آید و ممکن است با عوامل محیطی مانند استرس، عفونت‌ها و برخی داروها تحریک شود. حدود دو الی سه درصد مردم در جهان به پسوریازیس مبتلا هستند؛ برخی از مطالعات نشان داده است که این بیماری در زنان شایع تر است و به طور معمول در نواحی پوست سر، زانوها، آرنج ها و پایین کمر بیشتر دیده می شود.

افراد می توانند با استفاده از شناسایی و اجتناب از آلرژن ها، استفاده از محصولات بهداشتی مناسب (صابون ها و مواد شوینده و بدون عطر)، حفظ رطوبت پوست (استفاده منظم از مرطوب کننده ها)، پوشیدن لباس‌های مناسب (لباس های نرم از جنس نخ یا پنبه)، مدیریت استرس ( با استفاده از مدیتیشن، یوگا و...)، تغذیه سالم و مصرف غذاهای مغذی و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز حساسیت های پوستی پیشگیری کنند.

 

کدخبر: 1027162 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟