پایین ترین حق انسان امروزی؛ دسترسی به اینترنت آزاد است / رفع فیلترینگ برای یادگیری سریع دانش آموزان ایرانی ضروری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  سامان سلامیان ، معلم و روان‌شناس در خصوص انتخاب وزیر احتمالی و پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا گفت: آنچه در اذهان اهل آموزش و پرورش می گذرد، تغییر چشمگیر در این وزارتخانه است که برخی از آنها نیاز به بودجه و صرف پول هم ندارد و صرفا با  تغییر نگاه و تعویض جای اولویت ها قابل انجام است.

او در ادامه تاکید کرد: از آقای پزشکیان که معتقد به انتخاب متخصصان جهت انجام امور است، تقاضا می‌شود که فرهیخته‌ای فرهنگی؛ با داشتن تجربه تدریس در کلاس درس، مدیریت مدرسه، آشنا به انجام امور اجرایی و هزینه کرد بودجه و از همه مهمتر آگاه به چالش‌های نسل جدید در دنیا و درخواست‌های به حق ایشان، بر مسند وزارت آموزش و پرورش بنشیند.

سلامیان افزود: متاسفانه از وزارت آموزش و پرورش فقط یک "واو" باقی مانده است؛ یعنی نه آموزش داریم و نه پرورش. آموزش با کیفیت عموما با صرف هزینه و وقت در بخش خصوصی رخ می‌دهد. یادگیری زبان خارجی، ورزش و مهارت، موسیقی و حتی ریاضی و علوم پایه به آموزشگاه های آزاد و معلم‌های خصوصی محول شده است. در زمینه پرورش هم اخلاق، عفت کلام، رعایت احترام متقابل و هنجارهای اجتماعی بین دانش‌آموزان‌ به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: آمارهای غیر رسمی نشان می دهد، افزایش مصرف سیگار ، قلیان، الکل و برخی مواد مخدر، در بین دبیرستانی ها نشان دیده می شود. عدم آموزش‌های جنسی در مدارس، سونامی بیماری‌های تناسلی را به دنبال داشته است. اقبال عمومی خود خانواده‌های پیگیر، به تزریق واکسن گارداسیل برای محصلین مبین این مطلب است. 

این معلم در ادامه گفت: از سویی دیگر، حقوق مادی معلمان و درخواست حل مشکلات معیشتی ایشان در شرایط تورمی کشور، مانند سایر بخش‌ها از درخواست‌های عمومی مردم است که معلم با انگیزه، شور و شوق بیشتری پای تخته بایستید. در صدر خواسته‌های مهم برای انتخاب وزیر شایسته آموزش و پرورش می‌توان فهرست‌وار به موارد زیر اشاره کرد. توانایی در گرفتن بودجه بیشتر برای وزارت‌خانه آموزش و پرورش، کاهش درگیری سیاسی و ایدئولوژیکی در مدارس چه با دانش‌آموزان و چه با معلمان چرا که ادامه وضعیت موجود از رغبت جامعه به زندگی مشتاقانه در مدرسه می‌کاهد و ابزاری جهت تشویق به مهاجرت است. همچنین کف حقوق فرد در دنیای جدید که همان نسل زد و آلفاست؛ دسترسی به اینترنت آزاد است. یوتیوب دانشگاهی است برای کسب مهارت‌ها و دانش‌‌های مختلف. رفع فیلترینگ برای یادگیری سریع با ارتباط با دنیای آزاد تبلیغی برای ایران و ایرانی در همه دنیا محسوب می‌شود و نباید این فرصت را از دانش‌آموزان ایران گرفت. در کنار این خدمت؛ افزودن سواد رسانه‌ای چهت استفاده اخلاقی و خودکنترل‌گر از اینترنت نیز توصیه می‌شود.

سامان سلامیان افزود: پر رنگ شدن ریز نمرات امتحانات مدارس برای ترجمه و ارائه به دانشگاه‌های خارج از کشور چیزی است که در زیر پوست کلاس های درس مشاهده می‌شود. کمرنگ شدن کنکور داخل و تمرکز برای قبولی در مدارس تیزهوشان و گرفتن پذیرش و فرار در ذهن محصل ایرانی نقش بسته است. وزیر جدید باید برنامه‌هایی برای افزایش امید در آینده‌سازان داشته باشد. فیلم‌های نت فلیکس و سریال‌های خارجی کره‌ای و ترکی در میان دانش آموزان به شدت محبوب و همه گیر شده اند؛ حتی گزارش های نسل جوان به مدیران شرکت ها سرشار از لغات انگلیسی است. زبان فارسی و انشا و املای لغات و اصول نگارش به شدت کمرنگ شده است. وزیر جدید باید این دغدغه را داشته باشد.

او همچنین گفت: امروز یادگیری زبان از انگلیسی به کره‌ای و ترکی استانبولی و آلمانی تغییر یافته‌است. حضور در بازارهای جهانی و ارائه خدمات توسط فری‌لنسرها نیاز به زبان‌آموزی را در دهکده جهانی را تشدید کرده است. کمک به این امر حتی در فضای آموزشگاه‌های آزاد و بخش خصوصی امری است که اثر آن را در ارزآوری و صدور کالا و خدمات در آینده نزدیک خواهیم دید. عدم مبارزه با این خواست جامعه نیز باید از اولویت‌های وزیر جدید باشد. تجربه سالها مبارزه با موسیقی و یادگیری سازها و تقلیل این خواسته جامعه به وجود یک گروه سرود در مدرسه سبب شد برخی خانواده‌‌ها دست به کار شوند و نیاز به یادگیری موسیقی را در خارج مدرسه پیگیری کنند.

این معلم و فعال حوزه آموزش افزود: آموزش مهارت‌های زندگی مشترک و سواد عاطفی؛ افزایش اطلاعات اقتصادی و مالی؛ اطلاعات حقوقی و بانکی و ترغیب به یادگیری یک حرفه از مهمترین وظایف وزارتخانه آموزش و پرورش است. متاسفانه محصل امروزی در تلاش است با گرفتن یک لیسانس و کارکردن در رده کارشناس و مدیریت در چند شرکت معتبر داخلی چون دی‌جی کالا و اسنپ، صرفا رزمه خود را برای مهاجرت یا گرفتن پذیرش تقویت کند. تعیین تکلیف «تأثیر معدل در کنکور» باید اولویت وزیر آموزش پرورش باشد. امتحانات نهایی «سال دوازدهم» قدرت تفکیک داوطلبان را ندارد. سوابق تحصیلی پایایی ندارند و در نظر گرفتن تأثیر «مستقیم» به هر اندازه برای این سوابق، ایرادات آماری و ریاضی لاینحل دارد.

سامان سلامیان تاکید کرد: وزیر جدید آموزش و پرورش باید با تحقیقات میدانی بررسی کند که مصوبات مربوط به کنکور و امتحانات نهایی چه تاثیری بر جامعه ایران داشته است. این مصوبات عموما سبب فشار مالی بر خانواده‌ها و تشدید رقابت و اضطراب دو چندان در سال های پایانی مدرسه و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی است. وجود انواع مدارس شکاف طبقاتی را در نگاه مردم افزایش داده است.حذف تدریجی داوطلبان مناطق محروم در دانشگاه‌های دولتی از پیامدهای این شکاف است. امیدواریم که ایران نیز در کنار کشورهای پیش‌رو در زمینه آموزش و پرورش بتواند نسل آینده خویش را سرافراز و توانا به دنیای جدید تحویل دهد.

کدخبر: 1026996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟