آزمایشگاه سیاست گذاری و حکمرانی تاسیس شد

 

به گزارش رکنا،عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات شهر تهران، درباره فعالیت‌های مرکز مطالعات شهر تهران اظهارداشت: این مرکز قبل از انقلاب اسلامی تأسیس شده و یک مرکز ریشه‌دار برای مطالعات شهری است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و سال گذشته جشن ۵۰ سالگی آن را برگزار کردیم، گفت: بنابراین انباره دانشی قوی در این مرکز وجود دارد و هم به لحاظ ساختاری و مدیریتی تجربه خوبی در این مرکز وجود داشته است البته مرکز دچار تحولات بوده و دارای نقاط اوج و عطف هم بوده است.

وی افزود: بعد از انقلاب در دوران جنگ مانند بسیاری از موضوعات دیگر فعالیت مرکز مطالعات کند و نیمه متوقف شد و پس از جنگ فعالیت خود را جدی تر آغاز کرد همچنین در برخی دوره‌ها مرکز وضعیت بهتری داشته است البته نحوه ارتباط مدیر با شهردار و خود فرد مدیر در وضعیت مرکز حائز اهمیت بوده است و در کل روند رو به تکامل در این مرکز طی شده است.

رفیعی آتانی ادامه داد: اکنون مرکز در تراز یک معاونت است ولی قبلاً آن را زیر مجموعه یک معاونت بردند و آقای زاکانی به دلیل اهمیت این موضوع و تجربه شیرین مرکز پژوهش‌ها اهمیت ویژه به مرکز مطالعات داد و تحول ساختاری ایجاد کرد و جایگاه آن را ارتقا داد بنابراین از زیر مجموعه معاونت مرکز را خارج کرد و اکنون مرکز استقلال دارد و هم در سطح معاونت است.

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران ادامه داد: کیفیت درونی و بیرونی مرکز اکنون افزایش یافته و به سمت پژوهشی شدن پیش رفته است. مرکز اکنون خودش پژوهشگر شده به غیر از اینکه از ظرفیت بیرونی هم استفاده می‌شود و این مرکز ظرفیت دارد که مشاور همه بخش‌های شهرداری تهران شود.

وی بیان داشت: همچنین این مرکز توانایی تبدیل به یک مرکز تربیت نیروی انسانی را دارد تا به طور مثال افراد، کارهای تخصصی شهری را در این مرکز فرا بگیرند و حتی بعداً کارهای اجرایی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون با فعالیت مرکز کارگروه‌های علمی دو برابر شده است همچنین قبلاً مرکز ماهیت فنی مهندسی و عمرانی داشت و کمتر ماهیت آن اجتماعی بود ولی در این دوره بخش‌های جدی دارد؛ مثلاً معاونت مطالعات زیر ساخت و مطالعات سیاست گذاری و حکمرانی شهری که مطالعات اجتماعی زیر مجموعه آن است. همچنین گروه‌های علمی دقیق در حوزه خانواده، هنر، رسانه، سبک زندگی، نحوه تأمین مالی شهرداری و …داریم و مطالعات کلان حکمرانی و سیاست گذاری شهر در این مرکز صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران اعلام کرد: ایجاد مرکز افکار سنجی برای با خبر شدن از نظر مردم مد نظر قرار گرفته است و کانون افکار سنجی تهران هم با پیشنهاد زاکانی در حال راه اندازی است همچنین به دنبال ایجاد یک شبکه نخبگانی در شهر هستیم و این موضوعات ساختاری و نه پروژه در مرکز مطالعات است.

رفیعی آتانی یادآور شد: همچنین تأسیس آزمایشگاه سیاست گذاری و حکمرانی شهری مد نظر قرار گرفت و ایجاد شده است تا قبل اعمال سیاست یا وضع مقرره و قانون اثر اجرایی را از طریق هوش مصنوعی و یا شبیه سازی کردن، پیش بینی کنیم. مثلاً یکی از مواردی که از طریق این آزمایش بررسی شد میزان خطرپذیری رانندگان شهر تهران و اینکه با چه منطق و ویژگی‌هایی خطر و ریسک می‌پذیرند، بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌های مختلف داریم و برای امسال ۳۰۰ پروژه تعریف کردیم و همایش‌های مختلف در نظر گرفتیم. این دوره اصلاحات را جهت پیشرفت مرکز انجام دادیم تا چراغ پژوهش هم خاموش نشود.

 

کدخبر: 1025798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟