گرمای طاقت‌فرسا غذای شما را می‌کشد / فساد مواد غذایی، بلای خانمان‌سوز تابستان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گرما به طرق مختلف مواد غذایی خشک و تر را فاسد می کند. در مورد مواد غذایی خشک جذب رطوبت، واکنش های شیمیایی و حشرات می تواند بر اثر گرما فساد ایجاد کند. گرما باعث افزایش رطوبت هوا می شود. مواد غذایی خشک می توانند رطوبت هوا را جذب کنند که محیطی مناسب برای رشد کپک ایجاد می کند. یکی دیگر از قابلیت های گرما، تسریع بروز واکنش های شیمیایی در مواد غذایی خشک است و منجر به تغییراتی در طعم، بافت و رنگ آنها شود. به عنوان مثال، چربی ها می توانند فاسد شوند و ادویه ها قدرت خود را از دست بدهند. هوای گرم حشرات را به خود جذب می کند که می توانند مواد غذایی خشک را آلوده کرده و باعث آلودگی آن با باکتری شوند.

گرما بر فساد مواد غذایی تر هم به صورت رشد میکروبی و فعالیت آنزیمی اثر می گذارد. در واقع گرما به دلیل عوامل متعددی سریع تر از غذای خشک باعث فساد غذای تر می شود. باکتری ها، کپک ها و مخمرها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند. این میکروارگانیسم ها در دمای بالا به سرعت در غذای مرطوب تکثیر می شوند و باعث فساد می شوند. گرما آنزیم های طبیعی موجود در غذای تر را فعال می کند. این آنزیم ها می توانند اجزای غذا را تجزیه کنند و باعث تغییرات در بافت، طعم و ارزش غذایی شوند.

فاسد شدن مواد غذایی در گرما از علل مختلفی نشات می گیرد. گرما محیط مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌ها، کپک‌ها و مخمرها است. این میکروارگانیسم‌ها با تغذیه از مواد غذایی، باعث تغییر طعم، بو و بافت آن‌ها می‌شوند و در نهایت به فساد کامل می‌انجامند. گرما باعث تغییر در ساختار شیمیایی مواد غذایی می‌شود. پروتئین‌ها دناتوره می‌شوند، چربی‌ها اکسید می‌شوند و ویتامین‌ها از بین می‌روند. این تغییرات نه تنها باعث کاهش ارزش غذایی غذا می‌شود، بلکه ممکن است ترکیبات سمی تولید کنند. با افزایش دما، سرعت واکنش‌های شیمیایی افزایش می‌یابد. این بدان معناست که فرآیندهای فساد در دمای بالا سریع‌تر اتفاق می‌افتند.

مصرف مواد غذایی فاسد شده می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود. باکتری‌های موجود در مواد غذایی فاسد، سمومی تولید می‌کنند که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند. علائم مسمومیت غذایی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد و تب است. از سوی دیگر برخی از باکتری‌های موجود در مواد غذایی فاسد می‌توانند باعث عفونت‌های روده‌ای شوند که ممکن است منجر به اسهال خونی، کم آبی بدن و حتی مرگ شود. همچنین برخی از افراد ممکن است به مواد غذایی فاسد شده حساسیت نشان دهند و علائمی مانند کهیر، تورم و مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

مصرف کنندگان مواد غذایی به روش های مختلفی می توانند از بروز فساد در مواد غذایی جلوگیری کنند. نگهداری مواد غذایی را در یخچال و فریزر در جلوگیری از فاسد شدن غذا تاثیرگذار است.  غذا در یخچال باید در دمای 2 تا 5 درجه سانتی‌گراد و در فریزر باید در دمای زیر 18- درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. قرار دادن مواد غذایی در ظروف در بسته و تمیز احتمال فساد مواد غذایی را کاهش می دهد و از ورود آلودگی به آن‌ها جلوگیری می کند.  همچنین مواد غذایی به طور کامل باید پخته شوند تا میکروب‌های احتمالی از بین بروند. پس از پخت، مواد غذایی باید سریعاً سرد شوند و نباید به هیچ عنوان برایمدت طولانی در دمای محیط قرار بگیرند. نکتهه ی مهم دیگر در این حوزه توجه به تاریخ مصرف ماده غذایی مورد نظر است. همیشه به تاریخ مصرف مواد غذایی توجه کنید و از مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته اجتناب کنید. رعایت بهداشت فردی با شستن دست ها قبل از تهیه غذا قبل از تهیه غذا و استفاده از ظروف تمیز می تواند در جلوگیری از فاسد شدن غذا تاثیرگذار واقع شود.

گرما یکی از عوامل اصلی فساد مواد غذایی است. مصرف مواد غذایی فاسد شده می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. با رعایت نکات بهداشتی و نگهداری صحیح مواد غذایی، می‌توان از فساد آن‌ها جلوگیری کرد و از سلامتی خود و خانواده‌مان محافظت کنیم.

کدخبر: 1025701 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟