سالانه 10000 مرد ایرانی به سرطان پروستات مبتلا می شوند / سرطان پروستات دومین سرطان شایع در بین مردان ایرانی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در مردان است که در غده پروستات، غده‌ای کوچک که مایع منی را تولید و تغذیه می‌کند، شکل می‌گیرد. این سرطان معمولاً به کندی رشد می‌کند و در ابتدا به غده پروستات محدود می‌ماند، اما برخی از انواع آن می‌توانند سریع‌تر رشد کرده و به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

دلایل دقیق ایجاد سرطان پروستات هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما برخی عوامل شناخته شده هستند که  می‌توانند نقش مهمی در بروز آن داشته باشند. خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می شود و اکثرا در مردان بالای 50 سال دیده می‌شود. وجود سابقه سرطان پروستات در اعضای نزدیک خانواده می‌تواند ریسک ابتلا را افزایش دهد. اگر تغییرات ژنتیکی خاصی در افراد پدید بیاید می‌توانند باعث ایجاد این سرطان شود. سرطان پروستات در مردان سیاه‌پوست بیشتر و شدیدتر از مردان دیگر نژادها رخ می‌دهد. همچنین رژیم غذایی پرچرب، مصرف زیاد گوشت قرمز و لبنیات پرچرب، چاقی و کمبود فعالیت بدنی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.

سرطان پروستات عوارضی را در پی دارد. این سرطان می‌تواند به استخوان‌ها و سایر اعضای بدن گسترش یابد که به این پدیده متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن) می گویند. متاستاز به استخوان‌ها می‌تواند درد شدید ایجاد کند. همچنین سرطان یا درمان آن می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار یا مشکل در ادرار کردن شود. مشکلات نعوظ و کاهش میل جنسی هم از جمله عوارض این سرطان است. پیشرفت سرطان و درمان‌های آن می‌توانند باعث ضعف و خستگی شدید شوند.

جهت پیشگیری از بروز سرطان پروستات بهتر است که چند اقدام مهم را در طول زندگی خود انجام دهید تا از ابتلا به آن در امان بمانید. داشتن رژیم غذایی سالم با مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای کم‌چرب در امر پیشگیری از ابتلا به این سرطان موثر است. فعالیت بدنی منظم و ورزش برای حفظ وزن مناسب ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. مدیریت وزن و جلوگیری از چاقی در پیشگیری بسیار مهم است. معاینات و چکاپ‌های منظم و انجام آزمایش‌های PSA برای تشخیص زودهنگام هم از جمله اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

خوشبختانه این سرطان صعب العلاج نیست و راه های درمانی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال انجام جراحی و برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) در موارد ضروری و حاد یکی از این راه ها است. پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی می تواند در درمان پروستات موثر باشد. هورمون‌درمانی با کاهش سطح هورمون‌های مردانه که می‌توانند رشد سرطان را تحریک کنند، درمان مناسبی برای این سرطان است. استفاده از شیمی‌درمانی با داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در درمان سرطان پروستات یک وسیله ی مهم است. علاوه بر این روش ها، درمان هدفمند با استفاده از داروهایی که به طور خاص به مولکول‌های سرطان حمله می‌کنند هم از راهکار های مفید محسوب می شود.

سرطان پروستات در صورت تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، معمولاً قابل درمان است. با این حال، در مراحل پیشرفته‌تر یا در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به مرگ شود. متاستاز به سایر اعضای بدن و بخصوص استخوان‌ها می‌تواند شرایط را بسیار پیچیده و خطرناک کند.

اقدامات وزارت بهداشت ایران برای کاهش و بهبود اوضاع مبتلایان به سرطان پروستات به چند مورد محدود می شود. از جمله این اقدامات می توان به افزایش آگاهی عمومی، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان، توسعه و بهبود مراکز درمانی و بیمارستان ها، حمایت مالی و روانی از بیماران و خانواده هایشان و پشتیبانی از تحقیقات علمی در حوزه ی سرطان پروستات اشاره کرد. این اقدامات می‌توانند به کاهش شیوع و بهبود شرایط بیماران مبتلا به سرطان پروستات کمک کنند و در نهایت، به بهبود کیفیت زندگی این افراد منجر شوند. اما لازم است که از سوی مقامات مسئول در جهت کاهش آمار ابتلا ایرانیان به این سرطان کشنده اقدامات و برنامه های جدی تری پیگیری شود.

 

کدخبر: 1024227 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟