دیگر خبری از «ببر هیرکانی یا همان ببر مازندران» وجود ندارد/ 70 سال پیش ناپیدا شد

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این باره به خبرنگار محیط زیست رکنا می‌گوید: سالهاست که دیگر خبری از «ببر هیرکانی یا همان ببر مازندران» وجود ندارد. در اصل تنها اثری که از این گونه در دست داریم یک تخته پوست است که در موزه نگهداری می‌شود.

اکبری می‌گوید: متأسفانه فرصتی نشده که در آن دوران در مورد ببر مازندران مطالعاتی شود و در ذخیره گاه تنوع زیستی هم اطلاعاتی از آن ذخیره نشده است.

او ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد ۲ ببر سیبری از روسیه که از نظر نژادی نزدیک به ببر ایرانی بود وارد ایران شد که به دلیل نداشتن زیستگاه مناسب یکی از آن‌ها تلف شد و دیگری هم در باغ وحش آنقدر ماند تا پیر و تلف شد.

اکبری می‌افزاید: یکی از دلایلی که این گونه از بین رفت علاوه بر تعارض زیستگاهی که با انسان داشت و مورد شکار قرار می‌گرفت، تبدیل شدن زیستگاهش به مزارع و شالیزار‌ها بود. زیستگاه ببر ایرانی دشت‌های جنگل‌های هیرکانی بود که با توسعه روستا‌ها و شالیزار‌ها از بین می‌رود و به تبع آن منابع غذائی‌اش هم نابود می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور: شهر‌های فعلی شمال کشور در جنگل‌های جلگه‌ای ایجاد شده که صد سال پیش زیستگاه ببر ایرانی بوده است و طبیعتا وقتی زیستگاهی نابود شود، آن گونه به معرض انقراض خواهید رسید.

او در ادامه می‌گوید: زیستگاه این گونه نزدیک به زیستگاه انسان بود و به دلیل شکار و از بین رفتن زیستگاه و کمبود غذا تعارض بین انسان و ببر را افزایش داد و باعث انقراض این گونه شد.

اکبری می‌افزاید: این گونه حدود ۷۰ سال پیش منقرض شده و از آنجایی که در آن زمان سازمانی به عنوان محیط زیست وجود نداشت و تنها یک سازمان مردم نهاد با اختیارات و فعالیت‌های محدود تشکیل شده بود نتوانست در حفاظت این گونه اقدامی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 1023360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟