پشه آئدس علاوه بر تب دنگی ناقل بیماری های تب زرد و زیکا ویروس است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  بعد از همه گیری کرونا بیماری های عفونی بیشتر از گذشته مورد توجه واقع شد. با توجه به تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین، جنگل زدایی های سال های اخیر و... پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور با بیماری های عفونی بیشتری مواجه باشیم. تب دنگی که ناقل آن پشه آئدس است یکی از این افزایش بیماری های ناشی از تغییرات اقلیمی است که بعد از باران های بی سابقه در کشورهای حاشیه خلیج فارس شیوع بیشتری پیدا کرد.

عوامل متعددی مانند تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت، مهاجرت‌ها، تغییرات در شیوه زندگی و سفرهای بین‌المللی، می‌توانند منجر به افزایش شیوع بیماری‌های عفونی شوند. همچنین، مقاومت میکروبی به داروها و کاهش کارایی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌تواند این نگرانی‌ها را در خصوص افزایش بیماری های عفونی تشدید کند.

بیماری‌های منتقل شده از حشرات به انسان

بسیاری از بیماری‌ها از طریق حشرات به انسان منتقل می‌شوند. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از مالاریا که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود، بیماری لایم که از طریق گزش کنه‌ها به انسان منتقل می‌شود و تب عرب نیل که از طریق پشه ها منتقل می شود را نام برد. پشه آئدس علاوه بر عامل تب دنگی منتقل کننده بیماری های تب زرد و زیکا ویروس نیز است.

اقداماتی که دولت‌ها باید برای کنترل بیماری‌های عفونی انجام دهند

دولت ها می توانند با بکار گیری راه کار های متنوع مثل تقویت نظام‌های بهداشتی و  دسترسی عمومی به خدمات بهداشتی، پایش و نظارت مداوم بیماری های عفونی، آموزش و آگاهی در خصوص شیوع و نوع انتقال بیماری های عفونی،توسعه و ترویج واکسیناسیون، انجام اقدامات گسترده برای کنترل جمعیت حشرات، سرمایه گذاری در تحقیقات بیماری های عفونی و توسعه واکسن ها، همکاری بین‌المللی برای مقابله با شیوع جهانی و برنامه‌ریزی برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی  می تواند در بروز و پیشرفت بیماری های عفونی، همچنین همه گیری و خسارت های ناشی از آن تا حدود زیادی جلوگیری کند.

 

کدخبر: 1022997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟