حمله گرمایش زمین به ایران/وزارت بهداشت هیچ برنامه ای برای حفظ سلامت مردم در برابر گرما ندارد/توزیع رایگان ضدآفتاب در هلند؛ ایران اندرخم یک کوچه مانده است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هلند، در روزهای گرم تابستان، کرم ضدآفتاب به صورت رایگان در مکان های عمومی از جمله مدارس، دانشگاه ها و... توزیع می شود. این اقدام بخشی از یک کارزار ملی برای مقابله با افزایش نرخ ابتلا به سرطان پوست است.

دستگاه های توزیع کرم ضدآفتاب که بازمانده از دوران پاندمی کرونا هستند، در سواحل، پارک ها، مدارس، دانشگاه ها، سالن های ورزشی و فستیوال های موسیقی نصب شده اند تا دسترسی مردم به کرم ضدآفتاب را تسهیل کنند.

توزیع ضدآفتاب در هلند1

این اقدام دولت هلند، ​برای تشویق مردم به استفاده از کرم ضدآفتاب و کاهش هزینه ها و موانع دسترسی به آن است. هدف اصلی این برنامه افزایش آگاهی عمومی و پیشگیری از آفتاب سوختگی و سرطان پوست است که در حال حاضر یکی از نگرانی های بهداشتی اصلی در هلند محسوب می شود.

این در حالی است که در ایران، بیش از 16 درصد از سرطان‌های رایج مربوط به سرطان پوست است که یکی از عوامل اصلی آن تابش اشعه فرابنفش است.

برای مصون ماندن از اشعه های خطرناک فرابنفش، ابتدا باید اعمالی در جهت پیشگیری از برخورد این اشعه ها با پوست انجام دهیم. اولین و مهم ترین  عمل استفاده از ضد آفتاب مناسب است. در شرایطی که تابش اشعه فرابنفش بیش از حد نرمال است، استفاده از ضد آفتاب با SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشید) بالا ضروری است. پزشکان SPF ضد آفتاب را بین 30 تا 50 توصیه می کنند، زیرا این میزان می‌تواند تا 97-98 درصد از نفوذ اشعه فرابنفش B به پوست جلوگیری کند. البته ضد آفتاب باید هر دو ساعت یکبار تمدید شود، به ویژه اگر تعریق زیاد هستید.

وضعیت در ایران بدتر از بد است! / سلامت مردم به خطر افتاده

حال با یک جست و جوی ساده در داروخانه های کشور، می توان دید که قیمت یک ضدآفتاب با کیفیت متوسط و تولید داخل، با SPF عدد 50، دست کم 270 هزار تومان است؛ این یعنی افرادی که هر روز زیر آفتاب هستند، یک کارگر شهرداری ، یک راننده تاکسی ، یک پیک موتوری ، یک دستفروش ، یک زباله گرد ، یک تورلیدر ، یک کودک کار و... روزانه، با حجم زیادی از خطرات که می تواند سلامت آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد، می بایست دست کم هفته ای یک بار، ضدآفتاب خریداری کنند؛ اما آیا با وضعیت اقتصادی کنونی کشور، دست به چنین کاری می زنند؟

وزارت بهداشت و درمان، به عنوان متولی رسیدگی به امر سلامت ایرانیان، سالانه بودجه های هنگفتی برای فرهنگ سازی در امور مختلف بهداشتی دریافت می کند؛ اما آیا الگوگیری از کشور هلند، در مسیر فرهنگ سازی و توجه به سلامت پوست، آن هم در وضعیت اقلیمی ایران (گرم و خشک)، کار دشواری است که این وزارتخانه، دست به هیچ اقدامی به غیر از صدور هشدارهای خبری نمی زند؟

آیا مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور، تلاش کرده اند تا قشر ضعیف و متوسط جامعه و قشری که دائما زیر نور آفتاب، در حال کار کردن هستند، در دسترسی آسان تر و ارزان تری به محصولات مراقبت از پوست، در شرایط اقلیمی ایران داشته باشند؟

کدخبر: 1022085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟