اشعه ی فرابنفش احتمال سرطان پوست را تشدید می کند / بیش از 16 درصد از سرطان ها در ایران مربوط به سرطان پوست است

                                                                                                                                                                                                                                                      

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اشعه فرابنفش یک نوع تابش الکترومغناطیسی است که توسط خورشید و برخی منابع مصنوعی تولید می‌شود. اشعه فرابنفش در محدوده طول موج ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر قرار دارد. این اشعه به سه دسته تقسیم می‌شود: UVA با طول موج ۳۹۹-۳۱۵ نانومتر، UVB با طول موج ۳۱۴-۲۸۰ نانومتر و UVC با طول موج ۲۷۹-۱۰۰ نانومتر. اشعه UVA کمتر مضر است ولی می‌تواند منجر به پیری زودرس و برخی مشکلات پوستی شود. اشعه UVB می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و آسیب DNA در سلول‌های پوستی شود. اشعه UVC بسیار مضر است ولی به طور کامل توسط لایه اوزون جذب می‌شود.

 تابش بیش از حد اشعه فرابنفش و تماس با آن می تواند منجر به بروز بیماری های متعددی شود. بنابراین آگاهی از این بیماری ها برای هر فردی ضروری است تا بتواند با راه حل های پیشگیرانه از بروز آنها جلوگیری کند. یکی از شایع ترین این بیماری ها التهاب پوستی است که می تواند به عنوان یک واکنش فوری به تابش بیش از حد اشعه فرابنفش رخ دهد. گرمازدگی هم از جمله بیماری هایی است که می‌تواند در پی تماس طولانی مدت با اشعه فرابنفش اتفاق بیفتد. آفتاب سوختگی هم یکی از عوارض شایع تماس بیش از حد با اشعه فرابنفش است. اگزما نیز از دیگر بیماری های پوستی است که می‌تواند به عنوان یک عارضه بلند مدت تابش بیش از حد اشعه فرابنفش ایجاد شود.

این بیماری ها در صورت تماس مداوم با اشعه های فرابنفش و امتناع از انجام راهکار های پیشگیرانه می توانند عوارض خطرناکی برای افراد پدید آورند. عوارض این بیماری‌ها می‌تواند شامل سوختگی، تروماهای پوستی، پیری زودرس و تغییر رنگ پوست و در موارد شدید، سرطان پوست باشد.

برای پیشگیری از این بیماری‌ها، می‌توان از کرم‌های ضد آفتاب، لباس‌های پوشیده تر مانند لباس آستین بلند، کلاه و … استفاده کرد. همچنین بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت 10 تا 16 در سطح زمین دریافت می‌شود.

اگرچه تابش بیش از حد اشعه فرابنفش می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی مانند سرطان پوست شود، اما به طور مستقیم منجر به مرگ نمی‌شود. با این حال، در صورت عدم درمان مناسب، سرطان پوست می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد و آنها را به کام مرگ بکشاند.

 

کدخبر: 1021922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟