اقدامات سازمان مدیریت بحران برای کاهش خسارات زلزله احتمالی تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین ظفری، سخنگوی مدیریت بحران کشور در گفت و گو با رکنا در خصوص آمادگی دستگاه های مختلف برای مواجهه با زلزله احتمالی پایتخت گفت: متولی پیگیری این موضوع در پایتخت، شهرداری تهران و در شهرهای، بر عهده استانداری هاست. در این راستا دو دسته اقدام انجام شده است؛ نخست اقدامات سخت افزاری، همچون ساخت سوله های مدیریت بحران که طی سه سال اخیر، در هر منطقه با تعداد مناسبی ساخته شده است. همچنین سوله هایی که در سال های قبل ساخته شده بود نیز به روزرسانی شدند. برخی از سوله ها که به ورزشگاه تبدیل شده و از کارکرد خودشان فاصله گرفته بودند نیز وارد این چرخه شدند.

وی در ادامه افزود: همچنین ارزیابی سیستمی مجموعه هایی مثل راه و شهرسازی، برق، شبکه آب، تلفن و... انجام شده و میزان آسیب پذیری هرکدام مشخص شده و اصلاحات و اقدامات لازم صورت گرفته است. در ایمن سازی شبکه های آب، برق گاز و ساختمان های مهم و بازار تهران، اقداماتی در راستای ایمن سازی آنها، انجام شده است. از سویی دیگر، اقدامات غیرسازه ای از جمله راه اندازی گروه های داوطلبان واکنش اضطراری محلات با نام اختصاری «دوام» نیز انجام شده است.

حسین ظفری با اشاره به اینکه شهرداری تهران در هر محله، به گروه های مردمی آموزش می دهد و مانورهای لازم را اجرا می کند، افزود: بخشی از اقدامات نیز ناظر به پشتیبانی و به روزرسانی ماشین آلات و تجهیزات است که اقدامات خوبی نیز در این مسیر در شهرداری تهران انجام شده.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: در حوزه پیشگیری نیز اقداماتی از جمله توسعه شبکه لرزه نگاری انجام و نقاط حساس این شبکه تکمیل شده است. حجم آسیب پذیری در سطح شهر تهران وجود دارد باعث شده است که زلزله پایتخت زلزله ای باشد که کارشناسان در خصوص میزان خسارت آن اظهار نظر و گمانه زنی کنند.

او با تاکید بر اینکه تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم و لازم است اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود، گفت: بخش زیادی از این اقدامات با فرهنگ سازی و افزایش مشارکت مردمی حل می شود. مردم باید مشارکت بیشتری داشته باشند و در مانورها شرکت کنند و همچنین به ایمن سازی ساختمان ها توجه داشته باشند. ممکن است برخی از پیمانکارن برای اینکه هزینه تمام شده ساختمان ها کمتر شود، با مصالح نامطلوب اقدام به ساختمان سازی کنند که می تواند مشکل آفرین باشد.

حسین ظفری افزود: در سال گذشته در سطح کشور 14 هزار مانور آمادگی برای برگزار کردیم و دستگاه ها و مدیران مختلف انجام شده است. طبق ارزیابی ها، در زلزله های کوچک که در سطح شهرستان ها رخ داده بود، وضعیت مواجهه مردم، مناسب گزارش شده است. مثلا در زلزله اخیر کاشمر، دستگاه ها به سرعت خود را به محل رساندند و البته برخی از دستگاه ها نیز تذکر گرفتند؛ لذا به طور کلی، وضعیت نامطلوب نیست ولی هرچقدر یک شهر وسعتش بیشتر می شود، پیچیدگی مدیریت بحران نیز بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینک ساختمان هایی که تحت نظارت نظام مهندسی ساخته شده اند، عمدتا در شرایط زلزله های متوسط، مقاومت خوبی از خودشان نشان داده اند گفت: نگرانی ما مروبط به ساخت و سازهای ناایمن و غیراصولی در حاشیه شهرها است. در حاشیه شهرها، در سایه عدم نظارت نظام مهندسی، به صورت غیرمجاز و شبانه، ساخت و سازهایی انجام می شود که نگرانی هایی را ایجاد می کند.

حسین ظفری در پایان گفت: دستگاه قضا، در حاشیه شهر تهران، دستور تخریب برخی از ساختمان ها و واحدهای غیرمجاز را صادر کرده است؛ ولی این فرهنگ باید بین مردم شکل بگیرد تا به سمت خرید یا ساخت ساختمان های ناایمن نروند. 

کدخبر: 1021800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟