باندبازی در پزشکی، قداست آن را زمین زد/ توریست درمانی در ایران رو به افول است

به گزارش خبرگزاری رکنا، توریست درمانی یکی از راه های نوین کسب درآمد برای کشورها است که از ترکیب اعمال و خدمات با کیفیت پزشکی و جذب توریست برای درمان بیماری های آنها به وجود آمده است. مردم از کشور های مختلف به ایران می آیند و خدمات درمانی خود را با بهترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت دریافت می کنند و با رضایت کامل به کشور خود باز می گردند که اصطلاحا به آن توریست درمانی گفته می شود.

امروزه بسیاری از کشور ها به پدیده ی توریست درمانی برای درآمد زایی روی آورده اند و تمام تلاش خود را جهت پیشرفت در این راه می کنند. چرا که این صنعت علاوه بر کمک مالی به اقتصاد کشور، برای جامعه ی پزشکی کشور ها اعتبار علمی بزرگ و درخشانی می خرد و به پیشرفت کشور در زمینه های پزشکی منجر می شود. اما گاهی کشور هایی که ظرفیت و زمینه ی انجام این عمل را در خود دارند، به شکل نادرست و ناکافی از آن استفاده می کنند. حتی گاهی اوقات این ظرفیت ها را نادیده می گیرند و از آنها استفاده نمی کنند در نتیجه این صنعت رو به زوال می رود.

خبرنگار اجتماعی رکنا در گفتگویی با دکتر ابراهیم رزم پا، متخصص گوش و حلق و بینی، عمده ترین معضلات جامعه ی پزشکان را پیگیری کرد و به پای صحبت های او نشست..

رزم پا در ابتدا بزرگ ترین معضل جامعه ی پزشکان به خصوص در زمینه ی جراحی را دخالت های غیر پزشکی اعلام کرد که به شکل باند بازی درآمده است. این باندبازی به موقعیت و قداست مسائل پزشکی آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است. متاسفانه جریان عملکرد این باند های غیر پزشکی روز به روز درحال گسترش است و علی رغم تلاش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان مقابله با جرائم پزشکی و پزشکی قانونی، اوضاع همچنان رو به وخامت می رود و هنوز جلوگیری از این معضل صورت نگرفته است.

ثبت 20 جراحی برای یک پزشک در حالیکه حتی در بیمارستان نبوده است!

او گفت:«در حال حاضر به علت مشکلات مالی و پول های هنگفتی که رد و بدل می شود، بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان ها هم در این دام افتاده اند و متاسفانه با این باند ها همکاری می کنند. بنابراین ما شاهد این فاجعه هستیم که در یک روز ممکن است برای یک پزشک 20 جراحی به ثبت برسد که آن پزشک یا در بیمارستان حضور ندارد یا اگر حضور دارد، حضورش درحدی است که پرونده ها را مهر بزند.»

وی در ادامه اذعان داشت که حتی ممکن است اعمال جراحی به دست افرادی که پزشک نیستند، یعنی پزشکانی که مجوز و صلاحیت انجام این اعمال جراحی را ندارند یا افراد غیر پزشک انجام شود.این مسئله هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی مشکلاتی فراوانی ایجاد کرده است. در بخش داخلی، پس از انجام اعمال جراحی توسط این جراحان فاقد صلاحیت عوارض وحشتناکی پدید می آید که قابل اصلاح نیست. علاوه بر آن، انجام اعمال جراحی که در اماکن غیربهداشتی و فاقد مجوز می تواند عوارض عفونی عدیده ای را برای اشخاص پدید آورد. متاسفانه تعداد زیادی از مردم با توجه به عدم شناخت کافی و درست، فریب تبلیغات وسیع و بی اساس حوزه ی پزشکی را می خورند که در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام پخش می شود. اما نکته اینجاست که صاحبان این پیج ها اغلب پزشک نیستند. این افراد با استفاده از پیج های خود و تبلیغات فراوان و هزینه های کمی که برای درمان های خود در نظر می گیرند، مردم را خود جذب می کنند و آنها را در دام می اندازند. بعد از اینکه مردم در دام این تبلیغات می افتند که بیشتر به علت هزینه های پایین آنهاست، دچار مشکلاتی می شوند که به سختی قابل جبران است.

متاسفانه این مسائل دامن گیر بخش خارجی هم شده است. سطح و کیفیت کار پزشکی در ایران بسیار بالاست. انواع جراحی های زیبایی و ترمیمی با هزینه های کم نسبت به کشورهای مجاور، متقاضیان فراوانی را از کشورهای مختلف در سراسر دنیا(آمریکا، کانادا، قاره ی اروپا و کشور های عربی)به ایران جذب کرده است. این متقاضیان به منظور انجام اعمال جراحی به ایران می آیند و خدمات خود را با کیفیت عالی دریافت می کنند و با رضایت به کشور خود باز می گردند. این موضوع می تواند صنعت ارزآوری خوبی برای کشور ما به وجود بیاورد. از زمانی که گروه های غیر مجاز یا غیر پزشک وارد انجام اعمال جراحی شده اند، با کاهش دادن هزینه های درمان و از بین بردن کیفیت، بدنامی های زیادی را برای کشور به ارمغان آورده اند که چهره ی زشتی از پزشکی ایران را برای جهانیان به نمایش گذاشته است. بنابراین دخالت های غیر پزشکی هم در بعد داخلی به درمان مردم آسیب می رساند و هم در بعد خارجی حیثیت و آبروی ایران را زیر سوال می برد. دادسرای جرائم پزشکی در برخورد با این گروه ها بسیار فعال بوده است اما نتوانسته کنترلشان را به دست بگیرد.

معاونت درمانی نظام پزشکی مانع فعالیت افراد فاقد صلاحیت شود

مهم ترین کاری که معاونت های درمانی دانشگاه ها و نظام پزشکی و از همه مهم تر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانند درمورد این مورد انجام دهند این است که مراکز درمانی و بیمارستان ها را ملزم به ممانعت از حضور افراد فاقد صلاحیت در انجام اعمال جراحی کنند. این کار توسط مسئول یا مدیر فنی بیمارستان انجام می شود که باید ورود و اعمال این افراد را تحت کنترل قرار دهد.

وی افزود:«البته گاهی اوقات دانشگاه ها و معاونت های درمانی بازرس می فرستند و سرکشی می کنند ولی به محض اینکه مراکز از حضور این افراد در آن مکان مطلع می شوند، سریع سناریو را عوض می کنند و صحنه سازی می کنند. بنابراین نمی توانند خلاف موجود در این مراکز و بیمارستان ها را کشف کنند یا حتی اگر کشفی صورت بگیرد، برخورد درست و محکمی با آن نمی کنند. بیمارستان هایی هستند که خلاف های بسیاری در این خصوص از درون آنها به وزارت بهداشت گزارش شده است اما برخوردی جدی با آنها نشده است. بازرسی بدون نتیجه مشکلی را حل نمی کند، بلکه مجرمان باید متعهد شوند که به جرم خود ادامه ندهند.»

بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی، تحت عنوان «مجاز» به این گونه خلاف ها  دست می زنند. برخی از این مراکز غیرمجاز درقالب زیر زمین ها، با شرایط غیر بهداشتی و فاقد ضروری ترین امکانات درمانی و وسایل پزشکی به درمان بیماران می پردازند. در این مراکز اگر هم مشکلی برای بیمار پیش بیاید که جان او را به خطر بیندازد، غیرپزشکان به دلیل غیر مجاز بودن کار خود نمی توانند بیمار را به بیمارستان برسانند و این نمایانگر ترس آنهاست.

رزم پا به تحریم ها نیز اشاره کرد که طی این سال ها گریبان گیر جامعه ی پزشکی ایران بوده است. تحریم ها روی خرید داروها و تجهیزات تاثیرات منفی گذاشته است؛ زیرا یا نمی توان آنها را به کشور وارد کرد یا اگر وارد شود با قیمت های نجومی وارد کشور می شود. بنابراین روی هزینه ها تاثیر گذار است. همچنین با توجه به اینکه کیفیت و کارآیی کار پزشکی ایران بسیار بالاست، پزشکان از امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود برای انجام اعمال جراحی محروم می شوند و این به کیفیت کار پزشکان لطمه وارد می کند. از سوی دیگر عدم وجود بعضی از داروها باعث شده است که واردکنندگان به واردات دارو از طریق بازار آزاد روی آورند. قیمت های بالا به دلیل عدم پوشش بیمه ها و عدم سلامت و اصالت داروها به دلیل تهیه نشدن آنها از مسیرهای قانونی و دولتی، این موانع را به وجود آورده است.

رزم پا تاکید کرد که روی سلامت مردم نمی توان ریسک کرد و علی رغم تلاش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان محدودیت هایی در زمینه ی دارو و درمان وجود دارد. این گونه موضوعات باید به شکلی برنامه ریزی شوند که کمترین خسارت را به مردم وارد کنند. علاوه بر انواع مختلف ضررهای جانی و مالی مردم، بی آبرویی و زیر سوال رفتن پزشکی مملکت مسئله ی بسیار مهمی است. صنعت توریست درمانی که در زمره ی  جنبه های خارجی ایران قرار می گیرد، می تواند صنعتی ارزآور باشد. این به آن معناست که تمام هزینه هایی که در این زمینه انجام می گیرد، به مقدار بیشتر به کشور بازمی گردد. بسیاری از کشورهای همجوار از نظر انجام انواع اعمال جراحی در سطح ایران نیستند و پزشکی ایران در دنیا شناخته شده و معتبر است. اما از آنجایی که کشور ما از بسیاری از امکانات اولیه، آموزش ها، تجهیزات و دارو ها و.. محروم است و کشورهای دیگر با این چالش ها مواجه نیستند، ایران در حال پسرفت و بقیه ی کشور ها در حال پیشرفت هستند. اگر به همین شکل پیش برود ایران از این صنعت ارزآور خارج می شود و هیچ سودی از آن کسب نخواهد کرد.

وی همچنین به مبحث هزینه ها اشاره کرد و اظهار داشت که هزینه ی درمان برای توریست ها پایین و برای مردم کشور خودمان بسیار بالاست به طوری که مردم از پرداخت هزینه های درمانی خود عاجز می مانند. علت آن ارزش پایین پول مملکت ما است. هزینه ی ویزیت پزشک در ایران 5 دلار است در حالی که در هیچ جای دنیا هزینه ی ویزیت انقدر ارزان نیست. بنابراین علی رغم کیفیت بالای خدمات درمانی پزشکان ایرانی، هزینه های توریست ها برای انجام اعمال جراحی بسیار پایین آمده است. این مسائل بسیار مهم هستند و باید حل و فصل شوند تا صنعت پزشکی ایران سقوط نکند.

رزم پا برای حل مشکلات توسط رئیس جمهور جدید ایران، دکتر مسعود پزشکیان و نظرات کارشناسی او ابراز امیدواری کرد. او خاطرنشان کرد که سه مورد بسیار مهم وجود دارد که همه ی پزشکان خواستار پیگیری و حل آنها به دست پزشکیان هستند: اول کوتاه کردن دست افراد غیرپزشک از حوزه ی کار بهداشت و درمان، دوم کمک به گسترش و توسعه ی توریست درمانی در ایران که صنعتی ارزآور است، سوم رسیدگی به وضعیت اقتصادی پزشکان. بسیاری از رسانه ها با تبلیغات غلط خود درآمد پزشکان را بالا و آنها را ثروتمند نشان می دهند در حالی که زندگی تعداد کثیری از پزشکان به سختی می گذرد، مخصوصا پزشکانی که تازه کار و کم تجربه  هستند. او همچنین به آمار بالای مهاجرت پزشکان از ایران اشاره کرد که در سال های اخیر افزایش یافته است. این معضل سبب شده است که ایران سرمایه های انسانی خود را که در کشور جایگزین آنها پیدا نمی شود از دست بدهد. علت اصلی این مهاجرت ها مشکلات معیشتی و اقتصادی پزشکان است که زندگی آنها را با سختی و مشقت رو به رو کرده است و به همین دلیل آنها چشم انداز های بهتری را در خارج از کشور برای خود می بینند. وی از پزشکیان درخواست کرد که راهکاری برای حل مشکلات پزشکان پیدا کند زیرا دولت موظف است برای کاهش فشار ها بر مردم و پزشکان برنامه ریزی کند.

 

 

 

کدخبر: 1021610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟