اثر مخرب تحریم بر آموزش و پرورش / عربستان سالانه 1300 معلم را به فنلاند می فرستد تا دوره های آموزگاری بگذرانند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا و مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی چندی پیش در گفت و گو با رکنا گفته بود: آموزش و پژوهش تحت تاثیر تحریم هاست. ما به بی کیفیتی فارغ التحصیلان و تولید علم رسیده ایم.

در خصوص مشکلاتی که برای نظام آموزشی به واسطه وضع تحریم ها وارد می شود با محمدرضا نیک نژاد ، کارشناس حوزه آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم تا ببینیم آیا تحریم های اقتصادی روی آموزش، اثرگذار است یا خیر.

او در ابتدا گفت: تحریم تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر نظام آموزش و پرورش می گذارد. تاثیرات مستقیم آن باعث شده است برخی از مراکز علمی که بخشی از ارتباطاتشان بر مبنای پول است و به مبادله پول بین بخش های مختلف نیاز دارند، دچار مشکلات ارتباط بانکی می شوند. از سویی دیگر، برخی مراکز علمی خارجی از اینکه به خاطر ارتباط با ایران، از طرف آمریکا تحریم نشوند، ارتباط های پیشین خود را لغو کردند.

نیک نژاد تاکید کرد: از سویی دیگر باید توجه داشت که نه فقط به خاطر مسائل مالی بلکه اگر یک دانشگاه خارجی بخواهد با نهادهای علمی ایران از جمله مدارس، دانشگاه یا بخش های پژوهشی ارتباط داشته باشد، از ترس اینکه مورد تحریم آمریکا یا دیگر کشورهای دیگری که بر ایران تحریم اعمال کرده اند قرار نگیرند، ترمز ارتباطاتش با ایران را کشیده اند.

وی در ادامه گفت: بخشی از مشکل نیز مربوط به تحریمی است که مسئولان خودمان ایجاد می کنند. مثلا نهادی در داخل کشور، ارتباطی با برخی از نهادهای کشورهایی که با ایران ارتباط خوبی ندارند برقرار می کند که مورد تحریم مسئولان قرار می گیرد. من شاهد بودم یک نهاد علمی در داخل کشور، ارتباطش با یک نهاد مهم بین المللی را قطع کرد؛ چراکه یکی از اعضای هیات امنای آن نهاد، اهل یکی از کشورهایی بود که با ایران اختلاف سیاسی داشت. 

این کارشناس افزود: سالهاست وزارت آموزش و پرورش از نظر تامین بودجه در مضیغه است و مهم ترین دلیل آن، تحریم هایی است که بر اقتصاد اثر می گذارد و تورم افسارگسیخته را ایجاد می کند.

محمدرضا نیک نژاد در پایان گفت: تحریم ها ارتباط جهانی ما را نه فقط از نظر مالی بلکه از خیلی جهات محدود کرده است. خوب است بدانید طی یک سال گذشته، عربستان ، قردادی با کشور فندلاند (پیشروترین کشور در زمینه آموزش) منعقد کرد که طی آن، سالانه 1300 معلم به مدت چند هفته به فندلاند می روند و دوره های آموزگاری می بینند. این ارتباطات می تواند آموزش و پرورش را پیشرو کند. تحریم ها، حتی بر مراوداتی که می تواند به تبادل آموخته ها منجر شود نیز آسیب رسانده و از این قافله نیز عقب مانده ایم. 

کدخبر: 1015094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟