چرا مردم تهران به شهرداری زاکانی «نه» می گویند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارزار «درخواست برکناری شهردار تهران» تا کنون به ۵۷۰۱۸ امضا رسیده است. مردمی که از عملکرد تیم مدیریت شهری آنچنان ناراضی هستند که دست به این کار زده اند؛ اما این کارزار چه پیامی را به علیرضا زاکانی می رساند؟

فرهاد بیضایی، کارشناس شهری در گفت و گو با رکنا گفت: مدیریت شهری، امری کاملا تخصصی است و کسی که در چنین جایگاهی قرار می گیرد، می بایست توان، تخصص و سوابق مدیریتی مرتبط با این موضوع داشته باشد. در واقع تهران باید الگویی برای کشور باشد و محلی برای کارآموزی نیست؛ بلکه در مسند شهردار تهران، فرد می بایست تجربیات مدیریتی خود را پس دهد. پیشبینی می شد که آقای زاکانی توانایی لازم برای مدیریت شهر تهران را نداشته باشد. او سابقه کوتاهی در بسیج دانشجویی داشته و زمان کوتاهی هم در مرکز پژوهش های مجلس؛ این یعنی انتهای سابقه آقای زاکانی، یا در اردوهای فرهنگی-سیاسی خلاصه می شده یا مطالعه مطالب پژوهشی.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی فردی سابقه کار عمرانی و حتی توان مدیریت شهری هم نداشته است و صرفا با نگاه ایدئولوژیک شهر را مدیریت می کند؛ ثمراتی خواهد داشت که اکنون در شهر می بینیم. این روزها، وضعیت نگهداری از زیرساخت های شهر در بدترین وضعیت خودش قرار گرفته است. تیم مدیریتی آقای زاکانی حتی در نگهداری پله های برقی که شاید کوچک ترین جزء زیرساخت های شهری باشند نیز عاجز بعد از سه سال عاجز مانده است. 

فرهاد بیضایی، همچنین افزود: از سویی دیگر، حمل و نقل عمومی، در بدترین وضعیت خودش قرار دارد. تقاضای سفر، به سمت خودروهای شخصی منتقل شده، که این اتفاق موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا ی بیشتر برای شهر می شود. این موارد ناشی از عدم تخصص و برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهری تهران حداقل در سه سال گذشته بوده است.

عمر مردم در ترافیک و سلامتی آنها در آلودگی هوا از بین رفت

فرهاد بیضایی تاکید کرد: تا اینجای کار خود آقای زاکانی متوجه شده است توانایی اداره شهر تهران را ندارد و دائم در مسئولیت های دیگر سعی می کند خود را نشان دهد. در شهر تهران، پررنگ تر شدن مسائل فرهنگی، نه به عنوان پر اهمیت بودن این موضوعات برای شهرداری تهران؛ بلکه به خاطر این بوده که اگر احیانا بعدها فشارهایی برای برکناری آقای زاکانی به وجود آمد، بتوانند با یک بازی رسانه ای بگویند علت این مخالفت به خاطر انجام کارهای فرهنگی است. کار فرهنگی در شهرداری تهران حاشیه ای است و در زندگی افراد هم موثر نیست. برای شهروندان مهم این است که مسافت خانه تا محل کار را که نیم ساعت است، یک ساعت و 45 دقیقه تحت فشار ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس نباشند. عمر مردم در ترافیک و سلامتی آنها در آلودگی هوا از بین می رود.

  زاکانی مدیرانی را از شهرستان آورد که شاید حتی اسم خیابان های پایتخت را هم نمی دانستند!

وی در پایان در پاسخ به اینکه اعضای شورای شهر فعلی چگونه می توانند حق مردم شهر را از شهرداری تهران مطالبه کنند در صورتی که خودشان بر کارآموزی علیرضا زاکانی تاکید داشتند، گفت: افراد از هر جا قدرت را بگیرند، به همانجا هم پاسخگو خواهند بود. اگر قدرت را از رأی مردم بگیرند، به مردم هم پاسخ می دهند. اگر که از نهادها، سازمان ها و جریانات قدرت غیر مردمی قدرت بگیرند، می بایست به همان ها نیز پاسخگو باشند. در شورای شهر فعلی، به دلیل پایگاه رای پایینی که دارند، اساسا قدرت را از منشا مردمی نگرفته اند به همین دلیل هم به مردم پاسخگو نیستند. نتیجه این مهم در شهردار تهران خود را نشان داده است. فشارها و توصیه های بیرونی، باعث شده اعضای شورای شهر، فردی که توانایی مدیریت شهری ندارد را به عنوان شهردار تهران انتخاب کنند. در دوره مدیریتی آقای زاکانی، خیلی از مدیران را از شهرستان آوردند که شاید افرادی بودند که حتی اسم خیابان های تهران را هم نمی دانستند و سمت های مدیریت شهری را از آن خود کردند یا در شهرداری های مناطق مشغول به کار شدند. 

کدخبر: 1013259 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟