تعداد کودکان در مراکز نگهداری به کمتر از ۹ هزار نفر رسید

سعید بابایی افزود: اجرای عملیاتی طرح خانواده میزبان که کودک وارد خانواده شود، دو ماه است که شروع شده و طرح جدید است.

وی خاطرنشان کرد: در همین دو ماه، ۸۷ کودک وارد خانواده میزبان شده‌اند و یک هزار نفر تا نیمه اردیبهشت ماه جاری برای اینکه خانواده میزبان باشند، ثبت نام کرده‌اند. البته صلاحیت و مدارک این خانواده‌ها بررسی می‌شود اما ثبت نام اولیه در عرض دو ماه و نیم ۱۰۰۰ نفر بوده است.

بابایی یادآور شد: مرکز نگهداری، تیم مراقبتی دارد. مدیر، مربی، مددکار، روانشناس دارد با این وجود کودکان به آغوش پرمهر خانواده نیاز دارند.

وی با اشاره به فعالیت ۶۱۳ مرکز نگهداری در سراسر کشور تصریح کرد: اکنون این مراکز از حدود ۹ هزار کودک نگهداری می‌کنند. یکی از خبرهای خوب این است که تعداد کودکان نگهداری شده در مراکز نگهداری برای نخستین بار در پایان سال ۱۴۰۲ به زیر ۹ هزار نفر و به عدد ۸۹۰۰ نفر رسید یعنی کاهش پیدا کرد که یکی از دلایل آن اجرای طرح خانواده میزبان است.

 براساس اصلاحیه ماده ۱۳ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان و نوجوانانی که به موجب حکم مرجع قضایی اعم از دادسرا یا دادگاه جهت نگهداری به بهزیستی سپرده شده‌اند با اجرای طرح میزبان برای مراقبت موقت به خانواده های داوطلب سپرده می‌شوند.

با توجه به اینکه حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کودک در ۶۵۰ مرکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، هدف از اجرای طرح میزبان، ایجاد شرایط نگهداری تمام فرزندان در کانون خانواده و عدم ماندگاری فرزندان در مراکز بهزیستی تا زمان تعیین تکلیف آنها و برخورداری از تجربه زیست خانوادگی برای کودکان است.

مراحل درخواست شامل ارائه درخواست کتبی به انضمام مدارک هویتی به بهزیستی محل سکونت، دعوت به مصاحبه اولیه پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان، ارزیابی خانواده توسط مشاوران مذهبی و روانشناسان معتمد بهزیستی، دعوت متقاضیان به کمیته خانواده میزبان در شهرستان یا استان محل تقاضا، اعلام نظر و دستور دادستانی مبنی بر واگذاری فرزند به خانواده و تحویل کودک به خانواده میزبان به مدت ۳ ماه با نظارت مرکز و بهزیستی است. فرزند در ابتدا سه ماه و سپس برای ۲ دوره ۶ ماهه و بعد از آن برای یک سال میهمان خانواده است.

خانواده های متقاضی می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

 

کدخبر: 1012602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟