خطر نفوذ شیرابه به آبهای زیر زمینی رشت/ در دنیا گردشگران مجوز ورود به همه مناطق دریایی و جنگلی را ندارند + فیلم

به گزارش  خبرنگار اجتماعی رکنا، کوه صد متری زباله در سراوان و نفوذ شیرابه ها در آبهای زیر زمینی و آب شرب مردم گیلان یکی از اخباری بود که فعالان  محیط زیست گیلان با انتشار عکس های هوایی و تصاویری از انباشت زباله را با ابراز نگرانی از بروز بیماری‌های روده‌ای که ناشی از نوشیدن آب آلوده است رسانه ای کردند.

پیمان بازدیدی از فعالان زیست محیطی استان گیلان  در این باره به خبرنگار محیط زیست رکنا گفت: انتشار تصاویری از کوه زباله در سراوان به دست فعالان زیست محیطی این استان،توجه مردم را به خطرات بهداشتی و زیست محیطی انباشتن زباله در این شهر جلب کرد.

در گیلان فقط هوای خوبی داریم

این فعال زیست محیطی می گوید: ما در گیلان فقط هوای خوبی داریم نه آب خوبی داریم و نه خاک خوبی، در استان های شمالی منابع آب و خاک به دلیل انباشته شدن زباله و نفوذ شیرابه به خاک و آب‌‎های زیر زمینی آلوده می شوند.

آبهای زیر زمینی در معرض آلودگی

او با اشاره به آلوده  شدن آب و خاک ادامه داد:در استان های شمالی به دلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی،نفوذ شیرابه به آن راحت تر است و همین نفوذ شیرابه و آلودگی ها باعث بروز بیماری های روده ای و معده در مردم استان شده است.

این فعال زیست محیطی با اشاره به دلایل آلوده شدن منابع طبیعی استان گفت:عدم برنامه ریزی در گردشگری و ورود مسافر بدون توجه به ظرفیت سنجی و  ایجاد امکانات  برای خدمات رسانی به گردشگران این مشکلات را برای محیط زیست و منابع طبیعی استان خواهد داشت.

آلودگی ناشی از ورود  گردشگران

بازدیدی با انتقاد به عدم وجود برنامه در گردشگری استان افزود:در هیچ جای دنیا این گونه نیست که گردشگران مجوز ورود به همه مناطق ساحلی و جنگلی را داشته باشند برای ورود گردشگر مناطقی در نظر گرفته شده است.این کار یک منفعت مهم دارد و این است که آلودگی های زیست محیطی را  در همه پهنه های محیط زیستی نمی گستراند.

بازدیدی گفت:اکنون در کشور ما یک گردشگر می تواند کل پهنه ساحل از گرگان تا آستارا را آلوده کنند و در جنگل های هیرکانی هم هر نقطه که می خواهد برود و به محیط زیست آسیب بزند.

زباله های در ایران دفن می شوند، بازیافت نمی شوند

پیمان بازدیدی می افزاید:زباله ها در ایران دفن می شوند و به کمپوست تبدل نمی شوند، بازیافت نمی شوند حتی در شهرهای پیشرو مانند اصفهان این اتفاق نمی افتد؛اگر کسی متوجه نمی شود به این دلیل است که مرکز دفن زباله شان از شهر خیلی دور است و فعالان محیط زیستشان اجازه بازدید از آنجا را ندارند؛ ولی همین استان در تفکیک زباله از مبدا و جمع آوری بسیار پیش رفته است ولی باز زباله دفن می کند.

اوبا اشاره به اینکه در کل چیزی به نام مدیریت پسماند در کشور نداریم ادامه داد: در شهر تبریز و مشهد و تهران هم به همین شیوه است و مراکز دفن زباله در نزدیکی شهرها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان می شود.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: در تهران به دلیل وجود زباله گردها تفکیک زباله بیشتر انجام می شود.در همه جای گیلان و مازندران مراکز دفن زباله وجود دارد و به دلیل سر سبزی و رطوبت و مسافرانی که حضور دارند بیشتر به چشم می آید.

بازدیدی معتقد است:مافیای زباله نمی گذارند مدیریت پسماند در شهرها انجام شود.  

 

 

 

کدخبر: 1012058 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟