آلرژی های فصل تابستان / آلودگی هوا در تابستان علائم آلرژی را تشدید می کند/ آلرژی از رحم مادر شروع می شود

دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی   متخصص ریه به خبرنگار سلامت رکنا گفت : آلرژی که بین مردم مرسوم است اصطلاحاً آلرژی نوع یک است.بیماری بسیار شایعی است که تقریباً از هر 5نفر، 1 نفر یکی از اشکال این نوع آلرژی را دارد. این افراد سیستم ایمنی بدنشان در مقابل یک سری مواد حساسیت زای مختصر عکس العمل سریع و شدیدی نشان می دهد که آلرژی فوری نامیده می شود. این نوع بیماری ارثی است ودر واقع به این افراد در فامیل شان یک شکلی از این آلرژی حساسیتی نوع یک را دارند. معمولاً در این افراد بیماری هایی که مربوط به آلرژی یا حساسیت است عبارتند از تب یونجه ، آویزش بینی ، سرفه یا به صورت حساسیت فصلی است. در فصل بهار که زمان گرده ریزی گل و گیاه است یا در پاییز که قارچ ها بیشتر است ایجاد می شود. آلرژی از رحم مادر شروع می شود و ممکن است در هر زمانی حتی بعد از تولد هم اتفاق بیافتد.

انارکی می گوید: این بیماری در دوران کودکی سن 10 تا 12 سالگی بروز می دهد و در پسرها دو برابر دختر ها است. با بالا رفتن سن 40سال یا این حدود ، تقریباً مثل هم میشود.

انارکی مهم ترین عوامل ایجاد حساسیت تابستانه را نام برد و گفت: اغلب درختان در اواخر بهار گرده‌افشانی می‌کنند. به همین دلیل علف‌ها و برگ گیاهان در این ایام موجب حساسیت تابستانی می‌شود. آلودگی هوا در تابستان علائم آلرژی را تشدید میکند. در معرض کولر یا پنکه قرار نگیرند.

انارکی در ادامه گفت: تامین داروهای حساسیت فصلی نیاز به پوشش بیمه ای خاصی ندارد. اکثراً داروها بدون نیاز به نسخه ها در داروخانه ها موجود هستند. مانند آنتی هیستامین ، قطره چشمی .

راهکار درگیر نشدن با آلرژی های تابستان

وی راه کار های مهمی را برای جلوگیری از بروز حساسیت فصلی نام برد و گفت: پتو، فرش و قالیچه‌ها را با آب گرم بشوییم. برای از بین بردن گرده‌ها و گردوغباری که در فرش‌ها جمع شده مرتب جارو برقی بکشیم. زمانی‌که سطح آلاینده‌ها و میزان گرده گیاهان بالاست در خانه بمانیم و درو پنجره ها را بسته نگهداریم. حیوانات خانگی به‌خصوص سگ و گربه و خرگوش در خانه نگه نداریم. در محیط‌های شلوغ و پر جمعیت رفت و آمد نکنیم که البته بعد از کرونا این فرهنگ در مردم نهادینه شده است.

انارکی در ادامه افزود: استفاده از مواد غذایی خاصی در کنترل و پیشگیری حساسیت های فصلی موثر است. مواد غذایی مانند عسل سبزیجات میوه ماهی چغندر قند نوشیدن مایعات فراوان بسیار توصیه میشود.

انارکی می گوید با تغییر سبک زندگی افراد میتوانند تا حدود زیادی از بروز آلرژی جلوگیری کنند. تغییر دادن الگو های شستشو، استفاده از جوش شیرین و سرکه به جای وایتکس و جرم گیرهای قوی به کاهش آسیب های مواد شیمیایی به ریه و مجاری تنفسی افراد میشود. استفاده از ماسک در مکان های عمومی و ورزش کردن به طور روزانه، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی میشود. و در آخر مردم زندگی بدون دخانیات را تجربه کنند.

 

تماس با ما : 23051497

 

 

 

کدخبر: 1009721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟