6 استان ایران درگیر تب دانگی/بسیاری از افراد تب دانگی را با آنفولانزا اشتباه می‌گیرند/ آب های راکد زیستگاه عامل تب دانگ است

دکتر جمال میرزایی فوق تخصص بیماری های عفونی، در گفت و گو با خبرنگار سلامت رکنا،  در توضیح چیستی تب دانگی ، گفت: عامل این تب یک ویروس است که به واسطه میزبان آلوده که همان پشه آئدس است، وارد بدن می‌شود. در موارد نادر ممکن است این تب از طریق انتقال خون یا اهدای عضو در فرد ایجاد شود‌، اما شایع ترین علت بروز آن گزش پشه آلوده است.

دکتر جمال میرزایی

او در ارتباط با عواملی که باعث رشد این بیماری می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مهم ترین عامل انتقال بیماری پشه آئدس است و این موجود در مناطق گرمسیر رشد می کند، این بیماری بیشتر در مناطق استوایی، گرمسیر و نیمه گرمسیر وجود دارد. منابع آب راکد مثل آب زیر گلدان یا جنگل هایی که آب راکد دارن محیطی مناسب برای تخم ریزی این پشه ها است. بهتر است وقتی می‌خواهیم به مناطقی برویم که تب دانگی در آنجا وجود دارد، از لباس های پوشیده استفاده کنیم تا پشه فرصت گزش مارا پیدا نکند.

این متخصص در ارتباط با علائم این بیماری با اشاره به این نکته که در بسیاری از مواقع افراد تب دانگی را با آنفولانزا اشتباه می‌گیرند، گفت: بین یک الی دو هفته بعد از گزش، علائم بیماری بروز پیدا می‌کند. این علائم می تواند به صورت تب ناگهانی، بدن درد، سردرد شدید، درد پشت چشم و درد شدید عضلات و مفاصل باشد. همچنین فرد ممکنه دچار استفراغ و خستگی شدید شده یا خونریزی های خفیف در ناحیه لثه و زیر پوست برایش اتفاق بیفتد. معمولا بعد از یک هفته بدون مصرف داروی خاص و با مصرف مایعات زیاد و مصرف استامینوفن بیماری درمان می‌شود. در موارد شدید که فرد دچار خونریزی و افت فشار خون می‌شود نیاز به درمان های جدی وجود دارد. در دنیا از هر هزار نفر برای یک نفر احتمال مرگ در این بیماری وجود دارد. این احتمال برای افرادی که به شکل شدید بیمار بشن یا خانم های باردار و افراد دچار نقص ایمنی ممکن است بیشتر باشد. ابتلای زنان باردار به تب دانگی می تواند در زایمان زودرس و کمبود وزن جنین بعد از تولد تاثیر گذار باشد.

میرزایی با اشاره به اینکه  با ورود گرما به کشور هر سال گزارش هایی از ابتلا به این بیماری داریم، گفت:سال‌های زیادی است که کشورهای مختلف درگیر این بیماری هستند، مردم سعی کنند از آب های راکد که  امکان آلودگی وجود دارد دوری کنند؛ همچین با پوشیدن لباس مناسب خود را در معرض گزش این پشه قرار ندهند. با رعایت این نکات و تغییر فصل شیوع این بیماری کاهش پیدا کرده و بیماری کنترل می‌شود.

 

کدخبر: 1008057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟