چگونه ارزش غذایی نودل را بالا ببریم / استفاده متداول نودل  میتواند به سردرد و  عدم تمرکز ختم شود

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، نودل یکی از غذاهای آسیایی فوری و پر طرفدار است که درصد بالایی از مردم به مصرف آن گرایش دارند. این ماده غذایی در کشور های اسیایی علاوه بر ارد گندم با ارد برنج و گندم سیاه هم درست می شود. به علت نداشتن فیبر، پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن توصیه می شود به عنوان تنوع در وعده های غذایی استفاده و در مصرف آن افراط صورت نگیرد.

دکتر آذر ابراهیمی فخار کارشناس تغذیه، در گفت و گو با رکنا، در توضیح مواد تشکیل دهنده نودل، گفت: تفاوت نودل با ماکارونی و دیگر غلاتی که استفاده میکنیم ترکیبات آن است. نودل در کشور ما عموما با آرد گندم، آب و کمی روغن تهیه می شود. روغن مصرف شده در نودل معمولا پالم دار یا جامد است. در نهایت  خمیر تشکیل شده را خشک کرده و به صورت نیم پز به بازار ارائه میکنند.

وی با تاکید بر نداشتن ارزش غذایی نودل و لزوم مصرف با مواد غذایی دارای فیبر و پروتئین، افزود: هضم سریع آرد سفید باعث می شود در زمان کوتاه تری گرسنه  شده و هیچ فیبری دریافت نکنیم. به لحاظ کالری یک بسته نودل حدود 170 الی 180 کالری، معادل دو و نیم کف دست نان سبوس، است. با توجه به نداشتن فیبر، نودل می تواند باعث مشکلات گوارشی در افرادی شود؛ که زمینه های این مشکلات را دارند. در پروسه تولید نودل به آن نمک اضافه می شود، علاوه بر آن چاشنی اضافه شده به نودل هم دارای مقادیر قابل توجهی از سدیم است. این مسئله باعث می شود یک وعده نودل تمام منبع نیاز به سدیم یک روز ما را تامین کند، و در ادامه روز نمک بیش از اندازه ای که نیاز داریم را دریافت کنیم. در نتیجه زمینه ای برای ایجاد مشکلات فشار خون  می شود. نودل پروتئینی ندارد و چون غذایی است که با چاشنی خود طعم خوبی دارد، اکثر مواقع خالی خورده می شود. در صورتی که اگر مثل ماکارونی با سبزیجات، پنیرهای کم چرب، گوشت، مرغ یا تخم مرغ مصرف شود می تواند ارزش غذایی پیدا کند.

فخار در ارتباط با چاشنی نودل و وجود مونوسدیم گلوتومات((MSG، گفت: این چاشنی دارای ترکیباتی است، که در پروسه مواد غذایی مختلف مثل مخمر وجود دارد. مقدار این ماده در چاشنی های نودل زیاد است. در این خصوص نظرات و تحقیقات مختلفی انجام شده و گفته می شود استفاده متوسط از آن مشکلی به وجود نمی آورد، اما استفاده متداول از نودل ها و چاشنی ها باعث عوارضی مثل سردرد، عدم تمرکز و تهوع می شود.

وی با تاکید بر رعایت تعادل در رژیم غذایی، افزود: اگر افراد همه مواد غذایی را به شکل متعادل در برنامه غذایی داشته باشند مشکلی برای فرد به وجود نمیاد، اما وقتی در مصرف یک ماده غذایی افراط صورت بگیرد و جایگزین دیگر مواد غذایی را شود مشکل زا می شود چرا که هر ماده غذایی یکسری مزایایی برای بدن دارد  و نیاز است به صورت متنوع در برنامه غذایی ما استفاده شوند.

شماره تماس رکنا:

021   23051497

 

کدخبر: 1006763 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟