غرق شدن لنج‌ها و آتش‌سوزی‌های بی‌پایان؛ نایب رئیس شورای دشتیاری فریاد می‌زند! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساجد جوهر، نایب رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان دشتیاری در گفت و گو با رکنا در خصوص ایمنی اسکله هایی که در استان سیستان و بلوچستان وجود دارند، گفت: اواخر سال 1400 بود که استاندار وقت سیستان و بلوچستان، طی سه سفری که به شهرستان های چابهار و دشتیاری داشت، از بنادر صیادی بازدید کرد و ما آن زمان، بزرگترین درخواستمان تامین ایمنی اسکله ها از جمله ایجاد فضایی برای آتش نشانی و استقرار غریق نجات بود. در حالی که ایشان در خصوص تامین ایمنی اسکله ها تاکید کرده بودند ولی کاری انجام نشد.

وی در ادامه تاکید کرد: در پی این عدم تامین ایمنی، هر ساله شاهد غرق شدن لنج ها یا آتش گرفتن آنها هستیم ولی هیچ کمکی برای توسعه زیرساخت ها نمی شود. حدود 20 روز پیش، آقای حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات در استان حضور پیدا کرده بودند و من درخواست تامین ایمنی اسکله ها را مطرح کردم که این اتفاق رخ نداد و در نهایت 3 روز پیش، یک لنج در اسکله پسابندر با 360 لنج، که دومین اسکله بزرگ صیادی کشور است، آتش گرفت و میلیاردها تومان سرمایه یک صیاد، جلوی چشمانش سوخت. این شرایط برای اسکله بندر صیادی بریس نیز حاکم است.

ساجد جوهر افزود: به طور به خاطر نبود سیستم آتش نشانی دریایی، طناب لنجی که پهلو گرفته و آتش می گیرد را می بریم تا به داخل آب دریا برود و به سایر لنج ها آسیبی وارد نکند. 

نایب رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان دشتیاری تاکید کرد: صیادان برای هر کیلو ماهی که صید می کنند، 500 تک تومان به بهره بردار پول پرداخت می کنند که بهره بردار این مبالغ را مستقیما به حساب شیلات، بدون اینکه ریالی در اسکله خرج شود واریز می کند. اگر دولت از بخش کمی از همین مبلغ برای تامین ایمنی اسکله ها استفاده کند، می توان از بسیاری از حوادث جلوگیری کرد.

ساجد جوهر در پایان گفت: در همین حادثه 3 روز پیش، از شهرک صنعتی آتش نشان فرستاد بودند ولی از آنجایی که آتش نشانی خشکی با آتش نشانی دریایی متفاوت است، زمان طلایی برای اطفای حریق از دست رفت و نیمی از این لنج در آتش سوخت. 

کدخبر: 1047157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟