کارگردان معروف به دفاع از بازیگران فیلمش پرداخت

بهرنگ توفیقی در گفت‌وگویی درباره شخصیت‌پردازی سریال «زیرپای مادر» و انتقاداتی که به دو شخصیت «خلیل» و «آتنه» به عنوان قطب‌های مثبت و منفی داستان وارد شده است، اظهار کرد: به نظر من شخصیت‌ها اصلاً اغراق شده نیستند. در این سریال داستانی میان «خلیل» و «آنته» و گذشته آنها وجود دارد و «خلیل» هم دلایل خودش را دارد. اما در دو قسمت آینده شاهد خواهیم بود که «خلیل» هم به اشتباهات خود نیز اعتراف می‌کند. در کل این موضوع دغدغه ما هم بوده است و با آقای نعمت‌الله درباره قصه، ساختار و دیالوگ‌ها به طور مرتب با صحبت می‌کردیم و تمام سریال بر اساس تعامل پیش رفته است. اتفاقا «خلیل» پدری است که من به شخصه نمونه آن را در اطرافم زیاد دیده‌ام و کاملاً واقعی است.

او درباره‌ی نقدهایی که برخی به دیالوگ‌های سریال «زیر پای مادر» وارد می‌کنند، اظهار کرد: گله‌ من از کسانی است که در کل به همه چیز خرده می‌گیرند؛ وقتی کاری در فضای واقعی و رئال ساخته می‌شود، می‌گویند این چه دیالوگ‌هایی سخیف و سطح پایینی است؛ از طرفی وقتی دیالوگ‌های ریتمیک و شاعرانه می‌شنوند، به شکل دیگری ایراد می‌گیرند. اینها جماعتی هستند که مدام فقط غر می‌زنند.

او در ادامه با بیان اینکه از هر نقد سازنده و درستی درباره سریال «زیر پای مادر» استقبال می‌کند، گفت: دلم برای نقدهای درست و سازنده تنگ شده است. دوست دارم راجع به مسائلی انتقاد شود که ساختاری باشد، چراکه این نقدها بسیار برایم جذاب هستند. این در حالی است که گاهی پشت برخی از نقدهایی که این روزها مطرح می‌شود نه تنها غرض‌ورزی‌های شخصی وجود دارد، بلکه اصلاً سازنده هم نیستند.

کارگردان سریال‌های «انقلاب زیبا» و «پشت‌بام تهران» یادآور شد: افراد سلیقه‌های مختلفی دارند. هیچ‌وقت نمی‌توان اثری را تولید کرد که ۱۰۰ درصد مخاطبان آن را بپسندند و طبیعی است که برخی از مخاطبان این سبک از سریال‌سازی و دیالوگ‌ها را دوست نداشته باشند. در کل کار کردن در تلویزیون یعنی اینکه بتوانی اکثریت سلیقه‌ها را با خود همراه کنیم که فکر می‌کنم این اتفاق برای سریال «زیر پای مادر» تاکنون افتاده است.

توفیقی با اشاره به شرایط کار کردن در تلویزیون افزود: اساساً کار کردن من و سعید نعمت‌الله در تلویزیون به این دلیل است که این مخاطب گسترده تلویزیون برایمان جذاب است. وقتی که کاری را می‌سازیم و می‌دانیم که قرار است طیف وسیعی از مردم آن را ببینند، همه حساسیت‌هایی که باید را روی کار اعمال می‌کنیم و منتظر دیده شدن و بازخوردها می‌مانیم. ممکن است در مدیوم‌های دیگر اثری تولید شود، ولی آن اتفاقی که باید، برای آن رخ ندهد و دیده نشود. اما در تلویزیون تکلیف مشخص است و به هر حال تعدادی مخاطب این اثر را می‌بینند. همیشه برای کسانی که در تلویزیون فعالیت دارند این فاکتور دیده شدن مهم بوده و ذهن افراد را به خود مشغول کرده است.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» گفت: در کل نزدیک شدن به سلیقه مخاطب باید در دستور کار افرادی که آثار نمایشی برای تلویزیون تولید می‌کنند، باشد. باید برای سلیقه‌های مختلف در تلویزیون کار ساخته شود، ولی باید کاملاً از روی فکر و حساب شده باشد. ما در سریال «زیر پای مادر» تکلیفمان درباره نوع دیالوگ‌ها و فضای سریال از همان ابتدا مشخص بود و امروز نیز بازتاب کار برایمان جذاب است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.