فایل صوتی منتسب به فرشید سمیعی واقعی است یا ساخته هوش مصنوعی؟

به گزارش رکنا ، در ساعات گذشته یکی از عجیب‌ترین اتفاقات فوتبال ایران در سال‌های اخیر رخ داد و یک فایل صوتی در فضای مجازی منتشر شد که حاوی مکالمه فرشید سمیعی با یک فرد دیگر بود. اما نکته عجیب این فایل صوتی محتوای آن است. سمیعی در این فایل صوتی تقریبا به همه ارکان باشگاه استقلال از جمله هلدینگ خلیج فارس و احمد شهریاری و البته جواد نکونام با ادبیاتی باورنکردنی حمله کرده است.

ادبیات سمیعی در این فایل صوتی به قدری عجیب است که او در واکشنی فوری مدعی شده است که این فایل صوتی واقعی نیست و توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. البته سمیعی هیچ مدرک و نشانه‌ای برای این ادعایش رو نکرده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد سمیعی قصد دارد از زیر بار مسئولیت این فایل صوتی به طور کامل شانه خالی کند و آن را نپذیرد. 

در چند وقت گذشته بسیاری از کسانی که فایل صوتی یا فیلمهایشان لو رفته مدعی شده اند که هوش مصنوعی فایل صوتی یا فیلم از آنها را تولید کرده است. ادعاهایی که همگی توسط کارشناسان هوش مصنوعی رد شده است. شاید معروف ترین مورد، ماجرای فایل صوتی جنجالی مرتضی فنونی زاده، بازیکن اسبق پرسپولیس علیه یحیی گل محمدی و عیسی آل کثیر بود که همچنان هم پلی می شود. فنونی زاده زمان انتشار فایل گفته بود که تقلیدصداست اما بعدا آن را به هوش مصنوعی مرتبط کرد تا راه فراری پیدا کند. ماجرای ویدیوهای مربوط به رسول پناه مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس هم در خودرویش که منجر به برکناری اش شد یکی از مهم ترین اتفاقات از این دست بوده است.

چرا فایل صوتی کارِ هوش مصنوعی نیست؟

باشگاه استقلال مدعی شده است که این فایل صوتی واقعی نیست و از سازندگان آن شکایت خواهد کرد. در صورتی که باشگاه استقلال این مساله را به صورت جدی پیگیری کند فایل صوتی به دست کارشناسان هوش مصنوعی می‌رسد. نکته این است که در ماه‌های اخیر و با پیشرفت در حوزه مصنوعی، دیده شده که ویدئوهای جعلی و غیر واقعی هم ساخته شده است و امکان تولید یک فایل صوتی دروغین وجود دارد اما مساله این است که فایل صوتی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده باشد باید معیارهای حداقلی را داشته باشد.

به نظر می‌رسد اگر قرار باشد چنین فایلی توسط هوش مصنوعی ساخته شود مطمئنا باید کیفیت بهتری داشته باشد و دارای سناریو قابل قبول‌تری باشد و حداقل نباید در آن از الفاظ زشت و فحاشی به صورت اورجینال استفاده شود. در هر صورت چندان باورپذیر نیست که هوش مصنوعی بتواند با ادبیاتی کوچه بازاری از الفاظ رکیک استفاده کند و فحش بدهد. ضمن اینکه تناژ صدای سمیعی همانی است که او همیشه در تلویزیون و رادیو و رسانه ها به کار برده است.

در هر صورت این فایل صوتی، فاکتورهای لازم برای تولید شدن توسط هوش مصنوعی را ندارد و کاملا واقعی به نظر می‌رسد. مثلا در بخش‌های مختلفی از این فایل، این طور به نظر می‌رسد که موقعیت مکانی دستگاهی که صدای سمیعی با آن ضبط شده است تغییر می‌کند و به عبارتی جابجا می‌شود. چون اندازه صدای سمیعی در این فایل کم و زیاد می‌شود و کیفیت بالایی ندارد. چنین چیزی را حتی هوش مصنوعی هم نمی تواند بسازد. 

چه کسی فایل صوتی را پخش کرد؟

نکته مهم این است که الان در واقع پای دو فایل صوتی در میان است که به هم متصل شده‌اند. حالا سوال اینجاست که فایل چه زمانی پخش شده و در اختیار چه کسی بوده است. این شائبه‌ وجود داشت که یک نفر با این فایل صوتی به دنبال پست و مقام در باشگاه استقلال بوده است. روایت‌های مختلفی در این باره وجود دارد.

روایت اول این که این فایل را همان کسی که به دنبال پست بوده به پیشکسوت باشگاه استقلال داده و یکی از پیشکسوتان آن را پخش کرده است. چون مدیریت استقلال به او قول سرپرستی یا معاونت ورزشی استقلال را به او داده بود اما به قولش وفا نکرد، این فایل پخش شده است. مثل رفتاری که مدیریت با داوود حقدوست، آتیلا حجازی و فراز فاطمی و خیلی‌های دیگر هم داشت. 

روایت دوم این است که دارنده این فایل صوتی، خودش فایل صوتی را به پیج‌ها و کانال‌هایی که با آنها ارتباط خوبی دارد داده است تا به این وسیله به جواد نکونام و سمیعی و احمد شهریاری فشار بیاورند. 

اما سومین گمانه زنی که مطمئنا تایید نشده هم هست و دیشب در کانالها مطرح شده این است که جواد نکونام یا نزدیکانش این فایل را پخش کرده است. نکونام از دارنده فایل صوتی این فایل را گرفته است. آن هم در برهه‌ای که روابط خوبی با هم داشتند و بعد از این که مجوز فعالیت نکونام گرفته شد این فایل را به نکونام داده شده است.

حالا یا اصل فایل را داده یا به کونام داده و یا برای نکونام و نزدیکانش پخش شده است و آنها ضبط کرده اند تا در یک موقعیت مناسب منتشر کنند.

اگر به آخرین مصاحبه نکونام دقت کنید متوجه می شوید که نکونام در آخرین مصاحبه‌اش با خبرنگاران مدعی شده بود که سمیعی کاری کرده است که اگر نکونام آن را افشا کند سمیعی باید برود! شاید منظور نکونام همین فایل صوتی بوده است. در هر حال فضا غبارآلود است و مشخص نیست کدام از سناریوهای گفته شده درست است.

در هر صورت اتفاقاتی که در یکی دو روز اخیر در باشگاه استقلال افتاده است حیرت انگیز و باورنکردنی و برای هواداران استقلال ناامید کننده است. آنها واقعا نمی‌دانند کدام یک از کسانی که در این باشگاه پست و مقام دارند برای «استقلال» تلاش می‌کنند نه برای خودشان!

منبع: فوتبالی

کدخبر: 1043679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی