دشمن را رها کنید، یک جلوی این خودی را بگیرد

هویت پدیده ای چندوجهی و یکی از مفاهیم مهم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به شمار می رود؛ که در واقع می توان هویت را حاصل دیالکتیک نظام ذهنی و ساختار اجتماعی و فرهنگی نامید.

وقتی از هویت فرهنگی سخن می گوییم در واقع از نسبت فرهنگ، عرف، مذهب و نظام اجتمای با جامعه صحبت می کنیم که آنچه که امروز هستیم را تعریف می کند. 

با این پیش درآمد آنچه که امروز در حوزه برخی بخشهای فرهنگی از جمله ورزش به عنوان یک حوزه فرهنگی و بویژه حوزه فوتبال می بینیم اتفاقاتی است که دهان تمام افرادی که به حوزه فرهنگی و هویتی کشورمان علاقه مند یا خود در آن نقش و نظر دارند را از تعجب باز کرده.

اتفاقاتی که نظیر آن را حتی در دوران پیش از این هم مشاهده نکرده بودیم و نوع مدیریتی که الان شاهد آن هستیم در هیچ کشور جنگ زده ای حتی تجربه نشده.

در بین اخبار و موضوعات رسانه ای در چند سال اخیر مواضع در خصوص انواع دفاع در برابر حملات متنوع فرهنگی اقتصادی و.. بسیار داغ بوده اما به نظر می رسد بادی آنها را رها کرده و فکری به حال کنش های تاسف بار، زیان بار و مخرب خودی هایی بود که سالیان سال بر یک مبتند تکیه می زنند و آنرا به مثابه یک ارثیه شخصی می پندارند.

آنچه که در فوتبال این روزها دیده می شود نه یک بی نظمی و بلکه یک فاجعه فرهنگی  و هویتی است که در سطح بین الملل درحال رخ دادن است.

وضعیت همه جانبه پیش بینی شده برای بازی روز گذشته تیمهای استقلال و الغرافه ، وضعیت و اخبار قبل و بعد از آن و جتی جواشی رسانه ای داخل و خارج از کشور در خصوص این موضوع به وضوح بیان گر ناکارآمدی مسئولین ذیربط و لطمه بزرگ به حیثیت بین المللی کشورمان است.

در این بین نکته مهمتر این است که معلوم نیست چرا هیچ یک از مسئولین کشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت دولت و یا صدها دستگاه عریض و طویل دیگر نسبت به این فاجعه کوچکترین عکس العملی نشان نمی دهند.

آنچه که امروز به عنوان سقوط هویتی فرهنگی در جامعه فوتبال روی داده است را می توان ماحصل کم توجهی و سکوت نسبت به گذشته نه چندان دور دانست که بازتولید آن نیز گریبان تمامیت کشور را گرفته بطوریکه در رسانه های مختلف داخل و بویژه خارج از کشور این سوء مدیریت دستمایه حملات متعدد به زوایای مختلف حاکمیت شده و هیثیت چندهزارساله ایران و ایرانی را زیر سوال برده است. به نظر میرسد اینبار نباید از این موضوع گذشت و نیاز مبرم به یک رسیدگی همه جانبه و تجدید نظر در خصوص پاسخگو کردن فدراسیون فوتبال می باشد تا بتوان از به باد دادن تمام زحمات برای حفظ عزت و اقتدار ایران جلوگیری کرد.

داود ملکی صیدآبادی

کارشناس فرهنگی ورزش

کدخبر: 1041684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟