7 آبان سالروز ورود کوروش بزرگ به بابل + فیلم

به گزارش رکنا، کوروش کبیر ، نام اولین پادشاه و مؤسس سلسله هخامنشیان در ایران است. او پادشاهی عدالت ‌محور با حکومتی مردم‌ دوست بود که این ویژگی‌ها او را از مشهورترین و محبوب‌ترین پادشاهان ایرانی قرار داده است. کوروش کبیر در زمان حکومتش به شهرت رسید.

این پادشاه بزرگ ایرانی از سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد مسیح، توانست بر مناطق بسیاری از آسیا حکومت کند. طبق متنی که بر روی استوانه‌ی کوروش درج شده و به نام «منشور کوروش» نیز مشهور است، این پادشاه در خانواده‌ای پرورش یافته بود که همواره حاکم و فرمانروا بوده‌اند.

در روایات و برخی از متون معتبر تاریخی، گفته شده است که مرگ کوروش پس از حدود ۳۰ سال سلطنت صورت گرفته است. او طی جنگ با قبیله‌ای به نام «ماساژت‌ها» که یک ایل ایرانی‌تبار و نیمه ‌بیابان ‌گرد بوده و تیره‌ای از سکاهای آن طرف رودخانه‌ی سیردریا محسوب می‌شده‌اند، کشته شده است.

در حین این جنگ کوروش کبیر جراحت شدیدی برداشت و پس از تحمل سه روز درد، عاقبت درگذشت. پیکر کوروش به پاسارگاد منتقل شد. او در این مکان که دشتی به ارتفاع حدود ۲ هزار متر از سطح دریا و درمیان کوه‌ها محصور شده بود، به خاک سپرده شد.



وبگردی