ورزش های پیشگیری از آلزایمر + فیلم

به گزارش رکنا، برای پیشگیری از آلزایمر مغز خود را ورزش دهید. اگر فراموشکار هستید باید آن را تمرین کنید؛ به خصوص بعد از 60 سال این تمرینات ساده در فیلم را 3-5 دقیقه در روز انجام دهید.

آلزایمر یا فراموشی بیماری که سبب مختل شدن زندگی سالمند شده و علاوه بر سالمندان اطرافیان راهم تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری ممکن است در اثر استرس در سالمندان به وجود بیاید و در اغلب اوقات پرستاری از سالمند را با چالش های متفاوتی روبرو می‌کند. جلوگیری از سوءتغذیه سالمندان و حفظ‌ روحیه آن ها بسیار می تواند در روند کاهش علائم بیماری موثر باشد. حضور در اجتماعات و هنر درمانی برای سالمندان از سری اقداماتی است که سبب بهبود زندگی‌شخص می شود.

چگونگی بروز  مراحل آلزایمر

بیماری آلزایمر، یک بیماری پیشرفته عصبی است که به تدریج توانایی‌های شناختی و عملکردهای روزمره فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روند پیشرفت این بیماری در افراد مختلف و‌سنین مختلف متفاوت است و‌ممکن است چندین سال طول بکشد. در این بیماری فرد دچار مشکلات زیر می‌شود:

    ناتوانی در یادآوری

    ناتوانی در تفکر

    ناتوانی در قضاوت

    ناتوانی در صحبت کردن و یافتن کلمات

    ناتوانی در حل مسئله

    ناتوانی در ابراز خود

    ناتوانی در حرکت در مراحل اولیه

مراحل بروز بیماری آلزایمر

اما مراحل بروز بیماری آلزایمر معمولا به چند مرحله تقسیم می‌شوند که ممکن است تا جدی شدن این علائم 7سال طول بکشد. جلوگیری از آلزایمر ممکن است در قبل از جدی شدن علائم به دلیل کمرنگ بودن آن ها امکان پذیر نباشد.

1. مرحله اولیه (سبک یا خفیف)

در این مرحله بیمار دارای فراموشی خفیف است و بیماران ممکن است نام‌ها، رویدادها و یا اطلاعات جدید را فراموش کنند. در این مرحله فرد با دشواری در یادآوری اسم‌ها یا استفاده از کلمات مناسب روبرو می شود. همچنین دارای مشکلات در برنامه‌ریزی و سازماندهی است به شکلی که دچار دشواری در انجام وظایف روزانه یا پیگیری فعالیت‌ها می شود. در این مرحله ممکن است فرد احساس اضطراب، سردرگمی یا افسردگی کنند. این‌مرحله 2 الی 4 سال طول می‌کشد.

 2. مرحله میانه (متوسط)

بیماران ممکن است افراد نزدیک خود را فراموش کنند یا جزئیات مهم از زندگی خود را فراموش کنند.

در این مرحله فرد دچار مشکلات در شناخت زمان و مکان می شود و عدم توانایی در شناخت زمان، تاریخ و موقعیت جغرافیایی دارد و ممکن است سبب گم شدن در مکان‌های آشنا بدین شکل که بیماران ممکن است در مکان‌های آشنا هم گم شوند. فرد سالمند دارای آلزایمر ممکن است تغییرات در رفتار و شخصیت شامل اضطراب، افسردگی، یا عصبانیت را نشان دهند. این مرحله ممکن است 2 تا 10سال طول بکشد.

3. مرحله پیشرفته (شدید)

یکی از مشکلات این مرحله افزایش ناتوانی‌های شناختی است بدین شکل که توانایی‌های شناختی به شدت کاهش می‌یابد و بیمار ممکن است بارها به افراد نزدیک خود بی‌توجه باشد. در این مرحله دشواری در برقراری ارتباط صحیح و فهمیدن صحبت‌های دیگران دارد و دیگر نیاز به کمک در فعالیت‌های روزمره خواهد داشت. بیماران ممکن است به کمک بیشتری در فعالیت‌هایی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و تغذیه نیاز به همراهی دیگران داشته باشند که دچار سوءتغذیه در سالمندان نشود. همچنین ممکن است مشکلات جسمی مانند کاهش حرکت و افزایش احتمال عفونت‌ها ایجاد شود. این مرحله 1تا 3 سال طول می‌کشد.

4. مرحله پایانی

مرحله پایانی شامل افت کلی وضعیت جسمی و شناختی است. در این مرحله، بیماران به طور کلی به مراقبت‌های دائمی نیاز دارند و ممکن است در حالت بی‌توجهی قرار گیرند. این مرحله شامل از دست دادن توانایی‌های اساسی است توانایی‌هایی مانند راه رفتن، صحبت کردن و شناختن افراد ممکن است به شدت کاهش یابد.

    درصد کمی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر (کمتر از 1٪) دارای یک نوع زودرس مرتبط با جهش ژنتیکی هستند. افرادی که دارای این جهش های ژنتیکی هستند تضمین می شود که به این بیماری مبتلا شوند. یک کارآزمایی بالینی در حال انجام که توسط شبکه آلزایمر ارثی غالب (DIAN) انجام شده است، آزمایش می کند که آیا آنتی بادی های بتا آمیلوئید می توانند تجمع پلاک بتا آمیلوئید را در مغز افراد مبتلا به چنین جهش های ژنتیکی کاهش دهند و در نتیجه علائم آلزایمر را کاهش دهند، به تاخیر بیاندازند یا از آن جلوگیری کنند. . شرکت‌کنندگان در کارآزمایی قبل از بروز علائم، آنتی‌بادی (یا دارونما) دریافت می‌کنند و رشد پلاک‌های بتا آمیلوئید با اسکن مغز و آزمایش‌های دیگر کنترل می‌شود.

جلوگیری از آلزایمر

مراحل بروز بیماری آلزایمر معمولا به چند مرحله تقسیم می‌شوند.

اثرات آلزایمر

آلزایمر ممکن است اثرات زیادی نه تنها بر زندگی‌فرد بلکه بر زندگی اطرافیان او هم داشته باشد. این اثرات سبب ایجاد ناراحتی‌ و در بسیاری از موارد مختل شدن زندگی‌فرد خواهد شد.

1) اثرات شناختی

اثرات شناختی این بیماری عموما در تمامی مراحل آلزایمر رخ می‌دهد. و برای جلوگیری از الزایمر باید کنترل این علائم در دستور کار قرار گیرد.

    فراموشی: از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت و سپس حافظه بلندمدت.

    مشکلات در تفکر و برنامه‌ریزی: دشواری در حل مسائل، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری.

    اختلال در زبان: مشکلات در گفتار، استفاده نکردن از کلمات مناسب و فهمیدن سخنان دیگران.

2) اثرات عاطفی

اثرات عاطفی بیماری الزایمر سبب کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه سرخوردگی سالمند شده . راه های جلوگیری از آلزایمر در هنگام در نظر داشتن اثرات عاطفی بسیار مهم است .

    افسردگی و اضطراب: بیماران ممکن است به دلیل اختلالات شناختی و از دست دادن استقلال، احساس بی‌کفایتی و اندوه کنند.

    تغییرات خلق و خو: ممکن است احساس عصبانیت، سردرگمی و بی‌قراری را تجربه کنند.

3) اثرات اجتماعی

جلوگیری از آلزایمر برای جلوگیری از بروز اثرات اجتماعی مهم است. بروز بیماری آلزایمر می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد و یکی از آن ها مربوط به جامعه و هنردرمانی در سالمندان است.

    ازدست‌دادن روابط اجتماعی: کاهش توانایی در برقراری ارتباط و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی شود.

    تغییر در نقش‌های خانوادگی: بیماران ممکن است نتوانند به طور مؤثری به نقش‌های خود در خانواده ادامه دهند.

4) اثرات جسمی

اصلی ترین و در عین حال مهم ترین اثر آلزایمر، اثر بر جسم فرد است و آلزایمر می تواند اثرات جسمی زیر را داشته باشد.

    کاهش فعالیت بدنی: با پیشرفت بیماری، ممکن است تحرک فرد کاهش یابد و در نتیجه مشکلات جسمی مرتبط با بی‌حرکتی ایجاد شود.

    خطر عفونت: کاهش توانایی‌های شناختی می‌تواند خطر سقوط از ارتفاع در هنگام عود آلزایمر و عفونت‌ها را افزایش دهد.

5) اثرات مالی و مراقبتی

یکی از جنبه های مهم در دران و جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه جنبه مالی است که ممکن است خانواده این افراد را درگیر کند. جنبه های مالی این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

    هزینه‌های درمان و مراقبت: مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر می‌تواند هزینه‌های زیادی برای خانواده به همراه داشته باشد.

    فشار بر اعضای خانواده: افرادی که مسئولیت مراقبت از بیمار را بر عهده دارند، ممکن است با فشارهای عاطفی و جسمی قابل توجهی مواجه شوند.

6) اثرات بر کیفیت زندگی

قطعا عدم استفاده از راه های جلوگیری از آلزایمر می تواند نه تنها زندگی فرد بلکه زندگی خانواده او را تحت تاثیر قرار دهد. اثرات عدم استفاده از راه های جلوگیری از آلزایمر عبارت است از:

    کاهش کیفیت زندگی: با پیشرفت بیماری و از دست رفتن استقلال، کیفیت زندگی فرد به طور کلی کاهش می‌یابد.

    نیاز به مراقبت‌های ویژه: در مراحل پیشرفته، بیماران نیاز به مراقبت‌های ویژه و دائمی دارند که می‌تواند بر زندگی روزمره خانواده تأثیر بگذارد.

جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر ممکن است اثرات زیادی نه تنها بر زندگی‌فرد بلکه بر زندگی اطرافیان او هم داشته باشد.

روش های جلوگیری از آلزایمر در افراد

درست است که بیماری آلزایمر جز بیماری های مزمن به حساب می آید و روش درمانی ندارد اما می توان با رعایت نکاتی سبب جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه شد. این روش ها برای جلوگیری از الزایمر عبارتند از:

    برنامه غذایی و پیروی از رژیم غذایی درست

طبق مطالعات انجام شده رژیم غذایی می‌تواند بر پیشگیری از بروز آلزایمر موثر باشد. در این رژیم غذایی باید موادی از قبیل مواد زیر وجود داشته باشد:

    غلات کامل

    میوه‌ها و سبزیجات به‌خصوص انواع توت

    ماهی و صدف

    آجیل

    انواع ادویه به‌خصوص زردچوبه

    روغن زیتون

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشترین تاثیر را در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

    کاهش مصرف هموسیستئین

منابع غنی از این دو ماده عبارت است از:

    کاهو

    اسفناج

    مارچوبه

    کلم بروکلی

    جعفری

    گل کلم

    چغندر

    عدس

رژیم غذایی ما باید سرشار از ویتامین b12 و اسید فولیک‌ باشد.

    شرکت در کارهای گروهی و مشارکت های اجتماعی

شرکت در اجتماعات سبب می شود مغز بیشتر فعالیت کند و از مرگ‌سلول های مغزی جلوگیری می‌کند. یکی از روش های تمرین های جلوگیری از آلزایمر است.

راه های جلوگیری از آلزایمر

عدم استفاده از راه های جلوگیری از آلزایمر می تواند نه تنها زندگی فرد بلکه زندگی خانواده او را تحت تاثیر قرار دهد.

    پیشگیری از آلزایمر  با انجام فعالیت های هوازی

ارتباط مستقیمی‌بین فعالیت های بدنی و بهبود عملکرد مغز‌وجود دارد. فعالیت مغزی سبب کاهش استرس در سالمندان می‌شود و میزان خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. انجام مداوم ورزش های هوازی یکی از تمرین های جلوگیری از الزایمر است.

    ترک دخانیات و مشروبات الکلی

یکی‌از دلایل قطعی بروز‌ زوال عقل و آلزایمر استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی است. بهتر است در زمان‌ مناسب نسبت به ترک آنها اقدام‌ کنید.

    کاهش استرس

یکی از راه های جلوگیری از الزایمر کاهش استرس است. استرس زیاد میتواند سبب نابودی سلول های مغزی و درنتیجه ابتلا به زوال عقل شود. مدیتیشن یکی از راه های کاهش استرس و یکی از تمرین های جلوگیری از آلزایمر است.

    مصرف داروهای پیشگیری از آلزایمر

اگر سابقه بیماری آلزایمر در خانواده شما وجود دارد و‌مستعد ابتلا به این بیماری هستید پیشنهاد می‌شود از دارو هایی برای جلوگیری از گسترش و‌پیشرفت بیماری استفاده کنید این دارو ها عبارت است از:

    ریواستیگمین

    ممانتین

    دونپزیل

    گالانتامین

قبل از مصرف هردارو با پزشک خود مشورت کنید.

    کاهش فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده یک‌نوع داروی فشار خون خطر ابتلا به فراموش و زوال عقل را کاهش می دهد.

    نوشیدن قهوه

کافئین‌موجود در قهوه سبب بهبود عملکرد سلول های مغز و‌کاهش آلزایمر‌می‌شود.

    مصرف اسیدهای چرب و خوردن ماهی

ماهی غنی از امگا3است که بسیار برای بهبود حافظه موثر است.امگا 3 بیشتر در ماهی های غیر پرورشی‌وجود دارد.

    عصاره رزماری و نعناع

این‌مواد با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر بسیار مفید هستند، مصرف این گیاه یکی از راه های جلوگیری از آلزایمر است.

    مصرف دارچین

دارچین با خاصیت ضد التهابی از بروز التهاب برای سلول های مغزی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

    مصرف گردو

مقدار بالای آنتی اکسیدان گردو احتمال بروز این بیماری را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

    خوردن کرفس

کرفس با تولید ترکیباتی از بروز آلزایمر و دیگر بیماری های تحلیل برنده مقابله می‌کند.

    مراقبت از دندان ها

افزایش فعالیت میکروب ها در دهان ممکن است سبب آسیب به سلول های مغز و در نتیجه آلزایمر شود.

تمرین مغز برای پیشگیری از آلزایمر

تمریناتی برای سالمندان وجود دارد که علاوه بر سرگرم شدن آن‌ها، مغز را نیز فعال می‌کند، افراد برای جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل می‌توانند، برنامه‌ها و بازی های گوناگون را انجام دهند و در صورت خستگی بازی بعدی را انجام دهند. در ادامه به شش نوع تمرین جلوگیری از آلزایمر پرداخته شده است.

1. پازل و جدول حل کردن

حل کردن پازل موجب افزایش توانایی یاد آوردن و تحریک مداوم مغز می‌شود، و افراد می‌توانند با حل پازل و جدول به تحریک بخش‌های زیادی از مغز خود بپردازند و در نتیجه عملکرد سیستم عصبی خود را بهبود دهند، مهم‌ترین نکته در حل پازل و جدول تقویت و استفاده از حافظه می‌باشد. حل پازل‌های بزرگ امکان دارد مدت ها طول بکشد اما حافظه بلند اما مدت افراد درگیر می‌کند.

2. شرکت در سخنرانی ها و کلاس ها

تمام افراد در هر سنی می‌توانند به یادگیری بپردازند زیرا هیچ زمان برای یادگیری دیر نمی‌باشد، یکی از نشانه‌های سلامتی مغز و ذهن افراد توانایی یادگیری است که با ادامه دادن یادگیری سلامتی مغز حفظ می‌شود، یادگیری موجب تقویت و افزایش حافظه بلند مدت شده و از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری خواهد کرد.

3. انجام باغبانی

یکی دیگر از تمرین هایی که برای پیشگیری از آلزایمر پیشنهاد می‌شود، باغبانی است. باغبانی تاثیر زیادی در بهبود خلق و خو خواهد داشت،شاید دلیل قطعی برای این امر معلوم نباشد، اما می‌توان گفت که این افراد در زمان انجام باغبانی حس بهتری کسب کرده و بهترین عملکرد را نشان می‌دهند.

4. یاد گرفتن سبک جدیدی از آشپزی

افراد می‌توانند با یاد گرفتن مهارت‌های جدید مغز خود را تقویت کنند، یاد گرفتن کارهای جدیدی مثل آشپزی خیاطی موجب تقویت مغز می‌شود، با یادگیری سبک جدیدی از آشپزی سطح یادگیری خود را افزایش دهند.

انجام یوگا به جلوگیری از آلزایمر کمک می‌کند.

5. انجام یوگا

همان طور که می‌دانیم تمرینات یوگا از سال ‌های دور مورد استقبال مردم قرار گرفته، در واقع یوگا یک نوع ورزش با حرکات آرام می‌باشد، که در صورت ترکیب با مدیتیشن اثرات مثبتی بر سلامت جسم و روان خواهد داشت. مدیتیشن برای درمان اکثر مشکلات جسمی مثل فشار خون درد التهاب و استرس تاثیرگذار می‌باشد، افراد با انجام مدیتیشن اطلاعات را بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود انتقال می‌دهند و موجب تقویت مغز خود می‌شوند.

6. یادگیری زبان جدید

افراد با یادگیری یک زبان جدید تمام بخش های مغز خود را فعال می‌کنند و به یک درک کلی به زبان خود و سایر زبان ها می‌رسند.

چه مواد غذایی را مصرف نکنیم؟

مواد غذایی وجود دارند که مصرف زیاد آن ها سبب می شود احتمال بروز آلزایمر را در سالمندی افزایش یابد. دوماده که در تحقیقات بیشتر از دیگر مواد به آن ها پرداخته شده عبارت است از گوشت قرمز و نوشیدنی های قندی که در ادامه توضیحی جامع درباره آن ها برای شما ذکر می کنیم:

1. گوشت قرمز

این ماده با افزایش هموسیستئین در بدن میزان اکسیداسیون را بالا برده و سبب بروز الزایمر در سنین بالا می شود. گوشت قرمز آهن را در مغز بالا برده و سبب آلزایمر خواهد شد. برای جلوگیری از الزایمر و تقویت حافظه باید مقدار مصرف این مواد را به حداقل برسانیم.

2. نوشیدنی رژیمی

یکی از راه های جلوگیری از آلزایمر حذف نوشیدنی های رژیمی است. مصرف مداوم نوشیدنی رژیمی سبب افزایش قند و اضافه وزن و در نتیجه بیماری فشا خون خواهد شد. این نوشیدنی ممکن است خطر سکته مغزی را که محل اصلی بروز الزایمر است را در معرض حمله قرار دهد و احتمال بروز آن را چندیدن برابر کند.

سخن پایانی

الزایمر بیماری مزمن و پیش رونده عصبی است که در سبب از بین رفتن سلول های مغز شده برای الزایمر در سالمندان روش درمانی وجود ندارد و تنها می توان از پیشرفت علائم جلوگیری کرد. می توان با درمان های دارویی از پیشر فت آن جلوگیری کرد.

سوالات متداول

1. بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر یک نوع اختلال عصبی است که به تدریج منجر به کاهش حافظه، تفکر و مهارت‌های اجتماعی می‌شود و بر روی کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد.

2. چه عواملی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند؟

سن، سابقه خانوادگی، ژن‌های خاص، آسیب مغزی، و بیماری‌های قلبی و عروقی از عوامل خطر محسوب می‌شوند.

3. آلزایمر قابل درمان است؟

در حال حاضر، هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اما برخی داروها می‌توانند علائم بیماری را کاهش دهند یا پیشرفت آن را کند کنند.

4. چگونه می‌توان خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داد؟

داشتن یک سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و تمرینات ذهنی می‌تواند به کاهش خطر کمک کند.

5. چگونه می‌توانم به یک فرد مبتلا به آلزایمر کمک کنم؟

ابراز محبت، ایجاد یک محیط امن و پایدار، و ارائه حمایت عاطفی و عملی از جمله راه‌هایی است که می‌توانید برای کمک به آن‌ها انجام دهید.

کدخبر: 1052239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی