تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به جرائم اصحاب رسانه در دادسرای کرج

به گزارش رکنا، حسین فاضلی هریکندی   پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری بعد از تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر درجلسه گفت: ارتقای سطح آگاهی مردم وظیفه همه ی دستگاه هااست و به طور قطع با افزایش آگاهی مردم میتوان شاهد پیشگیری از وقوع جرم بود.

وی به جرائم حوزه کلاهبرداری در سطح جامعه اشاره کرد وگفت : تا چه زمانی باید شاهد موضوع کلاهبرداری پیش فروش خودرو باشیم؟ طی ۴ ماه گذشته ۴ پرونده در این رابطه تشکیل شده است که مجموع شکات آن ۲ هزار نفر هستند که در این بین ۳۳ متهم دستگیر و هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وجوه اخذ شده است.

 چرا باید افرادی با سو استفاده از بازار خودرو سعی کنند با تبلیغات مردم را به پیش خرید خودرو هایی تشویق کنند که هیچ وقت ماهیت واقعی نداشته است.

چرا بایدبا  چنین حجم بالایی شاکی روبرو باشیم مردم از نداشتن و عدم آگاهی است که در گرداب چنین کلاهبرداری هایی گرفتار شدند.

رسالت رسانه ها در افزایش آگاهی مردم بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه درپاسخ به سوال تعدادی زیادی ازخبرنگاران درباره جابجایی زندانیان زندان رجایی شهر گفت:استان البرز با تراکم بالایی از زندانیان مواجه است که در این زمینه درتلاش هستیم تا جایی که ممکن است در آن حبس زدایی داشته باشیم .

 براین اساس هر پرونده غیر سرقت و مواد مخدر که برای اولین بار باشد و شاکی خصوصی و جرم خاصی نداشته ارفاق داده می شود.البته آنهم شرایط خاص خودش را دارد.وی با اعلام اینکه ۷۸درصد جرائم زندانیان مربوط به سرقت و مواد مخدر است گفت : براساس بررسی ها بیکاری و عدم شغل ثابت اعتیاد به مواد مخدر  از علل بروز سرقت به شمار می رود در این مقوله بستر سازی برای کاهش مجرمان نیازمند توجه جدی سایر مسولان را می طلبد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه زندان رجایی شهر در داخل شهر قرار داشت، افزود: ضرورت های شهری ایجاب می کرد که این زندان منتقل شود، ۲ زندان در مدیریت استان تهران است و ندامتگاه مرکزی کرج و فردیس در مدیریت استان البرز قرار دارد .

 وجود زندان ها سبب سکونت خانواده های غیربومی در اطراف شهرها شده که مشکلات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را به همراه دارد .

رییس دادگستری استان البرز گفت: یکی از شاخص های قوه قضاییه ورود مساله محور رییس قوه در موضوعات مختلف از جمله پرونده های کثیرالشاکی است که برای اطلاع از مشکلات فقط به گزارش ها اکتفاء نمی شود .

فاضلی هریکندی اضافه کرد: با انتقال زندان رجایی شهر در هفته گذشته شاهد تخلیه زندانیان و تعطیلی همیشگی این زندان بودیم .

وی تعطیلی زندان رجایی شهر را مطالبه مردمی دانست که چندین سال از سوی مردم بیان شده بود و گفت: برای رفاه حال مردم این اقدام صورت گرفت و این زندان کاملا تخلیه شده است .

فاضلی هریکندی اضافه کرد: برای واگذاری اراضی این زندان تشریفات حقوقی نیاز است که به مدیریت استان با هماهنگی سازمان زندان ها اقدام می شود .

رییس کل دادگستری البرزدر ادامه درپاسخ به سوالی درباره رسیدگی به جرائم اصحاب رسانه در دادسراهای عموم مشکلاتی را برای این افراد پدید آورده و همچنین روندرسیدگی به نظر می رسد سلیقه ای است گفت به زودی  شعبه ویژه ای برای  رسیدگی به تخلفات وجرائم  اصحاب رسانه در دادسرای کرج تشکیل خواهد شد .

وی ادامه داد :براساس آمارهای بدست آمده بیشترین جرائم رسانه ها به ترتیب در نشر اکاذیب توهین و افترا بوده است.

وی افزود: باید در این زمینه اطلاع رسانی دقیق و به صورت مستمر انجام شود و موارد به مردم آگاهی داده شود که بخشی از رسالت رسانه این است که به مردم در خصوص کلاهبرداری‌ها آگاهی بخشی کند.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار امسال مسئولان دستگاه قضا با ایشان فرمودند که قوه قضاییه تصویر رسانه‌ای خوبی ندارد. همچنین ایشان فرمودند که بخشی از این مشکل مربوط به رسانه قوه قضاییه، بخشی مربوط به خود مسئولان دستگاه قضایی و بخش دیگر مربوط به رسانه‌های مرتبط با قوه قضاییه خارج از این قوه است. از رسانه‌ها درخواست داریم تا در این مسیر یاری گر دادگستری استان و دستگاه قضایی باشند.

فاضلی هریکندی گفت: کار اطلاع رسانی دارای یک مرز باریک و ظرافت خاصی دارد. انتشار اخبار باید به گونه‌ای باشد تا منجربه نشر اکاذیب، افترا و توهین نشود.

وی افزود: دستگاه قضایی عمدتا به دلیل وجود شاکی خصوصی با موضوعات شکایتی علیه اصحاب رسانه یا خبرنگاران ورود کرده است و کمتر دیدیم که بدون شاکی خصوصی برای فردی از رسانه پرونده قضایی تشکیل شده باشد.

رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: شعبه تخصصی حل اختلاف ویژه رسانه را کمتر از ۷۲ ساعت تشکیل دادیم، همچنین شعبه ویژه اصحاب رسانه را در تمام مراجع قضایی تشکیل خواهیم داد البته امیدوارم این دست از پرونده‌ها تشکیل نشود.

وی با اشاره به صدور اسناد کاداستر رودخانه کرج، گفت: انجام این اقدام امری مورد نیاز بود تا بستر و حریم رودخانه کرج مشخص شود که از جمله اقدامات صورت گرفته مهم دادگستری استان در سال جاری بود.

فاضلی هریکندی تصریح کرد: در حوزه تخلفات مربوط به کمیسیون‌های ماده صد رویه واحدی در برخورد با تخلفات صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با صدور اسناد اراضی اسلام آباد کارگروهی تعیین شد، گفت: باید با ساز و کاری اسناد این اراضی صادر شود که اقدامات در این رابطه نیز در حال انجام است.

کدخبر: 916957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟