موزه تاریخ شهرداری اصفهان میزبان چهارمین نشست حافظه و شهر می شود

به گزارش رکنا از اصفهان؛ در ادامه سلسله نشست‌های حافظه و شهر، نشست فضاهای روایی در ارتباطات شهری با سخنرانی دکتر احمد شاکری دانش‌آموخته ادبیات تطبیقی از مرکز فضاهای انسانی و تعاملات فرهنگی دانشگاه لیموژ فرانسه برگزار می‌شود.

احمد شاکری در ارتباط با موضوع بررسی فضاهای روایی در ارتباطات شهری گفت: در شهر و روایت‌های آن با مجموعه‌ای دربرگیرنده از رخدادها، فضاها، مکان‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری مواجهیم که زاویه دید هر کدام از ما به منزله یک روایت از آن تلقی می‌شود.

 وی افزود: از طرفی روایت نوعی کنش مقاومتی در برابر فراموشی است. روایت شهری هم در ساده‌ترین تعریفِ ممکن می‌تواند شکل‌های متفاوت این تلاش برای بیان تجربه زیسته و چگونگی زیستن در قالب قابی به نام شهر باشد. به‌عبارتی دیگر، میان شهر و اجزای آن نسبتی از تجربه زیستن وجود دارد که در روایت تجسم می‌یابد. این روایت‌ها در مطالعات مرتبط با جغرافیای فرهنگی در شهرها، کلان‌شهرها یا جهان‌شهرها اهمیت ویژه‌ای دارند و از منظرهای مختلف قابل‌بررسی‌اند.

شاکری با بیان اینکه شهرها تنها ساختارهای فیزیکی و تجمعی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها نیستند؛ بلکه مکان‌هایی هستند که در آن‌ها روایت‌های بی‌شماری در جریان است، اظهار کرد: این روایت‌ها از تعامل میان انسان‌ها و غیرانسان‌ها شکل می‌گیرند. در شهرها، هر عنصر، چه انسانی و چه غیرانسانی، نقش فعالی در ساختار و تغییر فضای شهری دارد و به شکل‌دهی روایت‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کمک می‌کند که در نشست پیش رو به این روایت‌ها پرداخته خواهد شد.

 گفتنی است، دکتر احمد شاکری اکنون عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و پژوهش های او در حوزه مطالعات شهری بیشتر به دو گونه روایت‌های شهری و ارتباطات شهری مرتبط است. وی در تلاش است تا رابطه میان متن، فضا و فرهنگ را در قالب‌های ادبیات، ارتباطات و مطالعات فرهنگی بازسازی کند و این موضوع را از منظر تعامل انسان با فضاهای اجتماعی و فرهنگی تبیین نماید تا به فهم عمیق‌تری از نحوه تعامل انسان‌ها با فضاهای پیرامون دست یابد.

شایان ذکر است؛ نشست‌های گذشته حافظه و شهر با موضوعات «جایگاه موزه تاریخ شهرداری اصفهان»، «اصفهان نصف جهان نیست؛ نقش جهان است» و «اسناد، مدارک و حافظه شهری» برگزار شده و نشست چهارم از ساعت 16 روز چهار‌شنبه 18 مهرماه در محل موزه تاریخ شهرداری اصفهان میزبان علاقمندان خواهد بود.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1049095 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟