اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی‌ برمبنای هویت گذشته محله

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدعلی ایزدخواستی با اشاره به پیرایش سیما و منظر بافت تاریخی محله‌های «دردشت»، «شهشهان» و «سنبلستان» اظهار کرد: این سه محله جزئی از دردشت بزرگ که از اصلی ترین محله‌های اصفهان بوده‌اند که به دوره‌های قبل از اسلام برمی‌گردد و روزگاری این محله‌ها مهم‌ترین نقاط شهری اصفهان به‌ویژه در دوره سلجوقیان و پس‌ازآن بوده است.

بافت تاریخی1وی افزود: امروز با قدم زدن در این بافت تاریخی با نمای ساختمان‌هایی مواجه می‌شویم که در 70 سال گذشته در این بافت شکل‌گرفته و شکل ناموزونی را ایجاد کرده و یک اغتشاش بصری در این بافت مشاهده می‌شود که یکپارچگی و پیوستگی آن رابه شدت خدشه‌دار کرده است.

ایزدخواستی گفت: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با نزدیک به یک سال مطالعه‌ بر روی این پهنه 72 هکتاری انجام داده به گونه‌شناسی نمای بناهای محله، نشانه‌ها و نمادهای این بناها و هندسه آنان دست پیداکردیم و بر این اساس به اصلاح نمای ساختمان‌ها ناموزون دست زده که بتوان یک بافت پیوسته‌ ایجاد کنیم.

بافت تاریخی1.jpg2اصلاح نمای ساختمان‌ها در راستای پیوستگی و هم‌بستگی بافت تاریخی

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: در این چند ماه که این پروژه آغازشده است نمای حدود 20 ساختمان اصلاح شد و تا پایان سال بیش از یکصد ساختمان دیگر هم در این بافت اصلاح نما خواهد شد که این امر به پیوستگی و هم‌بستگی بیشتر این بافت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در این عملیات عمرانی سعی شده از مصالحی استفاده شود که سبقه تاریخی دارند و در این محله صدها سال مورداستفاده قرار می‌گرفته است که مهم‌ترین این مصالح آجر سنتی، کاه‌گل و گچ و کاشی است البته از سنگ تیشه هم به‌عنوان «ازاره ساختمان‌ها» استفاده می‌شده که در پیرایش امروز از آن استفاده می‌شود.

ایزدخواستی تأکید کرد: این اقدام سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان باعث می‌شود بافت تاریخی‌مان به هویت بصری خودش بازگردد و شهر اصفهان دارای یک بافت منسجم شود. این در حالی است که 50 بنای تاریخی در این سه محله وجود دارند و در میان انبوهی نمای ناموزون گم شده و از بافت  جدا شده و با این اصلاح نما، بناهای تاریخی مذکور جزئی از بافت پیرامونی می‌شوند و ساختمان‌هایی که در طول  70 سال گذشته شکل‌گرفته‌اند و همخوانی با این‌گونه بناها ندارند به‌گونه‌ای چهره خودشان را به ادبیات بناهای تاریخی شهر نزدیک می‌کنند.

بافت تاریخی1.jpg4استفاده از نشانه‌های بصری در بناهای تاریخی

وی بابیان اینکه تا پایان امسال اتفاقات مهمی در سیما و منظر این سه محله توسط  سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان رخ خواهد داد، اضافه کرد:  یکی دیگر از اقداماتی که برای ارتقای هویت بصری این سه محله توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان انجام می‌شود  استفاده از نشانه‌های بصری بناهای تاریخی این سه محله در نمای سایر ساخنمان‌هاست.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان ادامه داد: این نشانه‌ها به‌صورت هنر کاشی‌‌کاری و آجرکاری در قسمت‌های مختلف محله کار می‌شود که کاشی‌ها برگرفته از خطوط و نقوشی است که در کاشی بنای تاریخی خود محله وجود دارد و به این شکل تصویر زیبای متکثری را ایجاد می‌کند و محله را با یک هویت پیوسته‌ای به مردم معرفی می‌کند.

وی گفت: سازمان نوسازی و بسازی شهر اصفهان از ابتدای سال 1401 «مطالعات پهنه‌های تاریخی شهر اصفهان» با حضور نخبگان و اندیشمندان حوزه‌های معماری، مرمت، تاریخ، اسطوره شناسی و نشانه‌شناسی و مطالعات اجتماعی را آغاز کرده است و این تغییر سیما و منظر محلی دستاورد یک سری از این مطالعاتی است که بر روی این پهنه ارزشمند صورت گرفته که پس از اتمام آن نتیجه این مطالعات را شهروندان در کالبد شهری به عینه می‌توانند مشاهده کنند.

ایزدخواستی در پایان اضافه کرد: اقدامات پیرایشی و اصلاح نمای ذکر شده جزئی از اقدامات خواناسازی بافت‌های تاریخی اصفهان است که ضمن ارتقای سطح زندگی همشهریان عزیز ساکن این بافت، زمینه‌سازی توجه هرچه بیشتر به گوهرهای ارزشمند تاریخی شهر را فراهم و این پهنه را آماده جذب گردشگران می‌کند.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1043629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟