پایان دغدغه قطع برق با مدیریت مصرف در زمستان

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیریت مصرف از خصیصه هایی است که سالهاست در اصلاح الگوی زندگی ما قرار گرفته و این مساله نباید فراموش شود رعایت اصولی مصرف محدود به ماه یا فصل خاصی نمی شود.

حالا شاید برای تعدادی این سوال پیش آید مصرف گاز چه ارتباطی با قطعی برق دارد و باید این نکته را یادآور شد که تعدادی بالایی از نیروگاههای تولید برق کشور حرارتی هستند و مصرف سوخت آن را گاز طبیعی تشکیل می دهد به همین منظور اگر در مصرف گاز همانند برق صرفه جویی صورت نگیرد نیروگاهها با کاهش انتقال سوخت گاز روبرو می شوند.

در فصول سرد سال همزمان با کاهش دما در نقاط مختلف کشور اولویت تامین گاز با مشترکان خانگی و تجاری است؛ به همین منظور در این بازه زمانی برای تامین مصارف مشترکان این بخش میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌‌‌های حرارتی به‌عنوان اصلی‌‌‌ترین واحدهای تولیدکننده برق کشور دچار محدودیت می‌شود.

مصرف حامل های انرژی و افزایش کارایی آندر دنیای حاضر فعالیتهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ به طوری که می توان گفت روند شتابان توسعه اقتصادی و صنعتی در دهه های اخیر تا حدود زیادی متاثر از این امر است.

از خصوصیات بارز کاهش مصرف انرژی و مدیریت مصرف آن می توان به کاهش آلایندگی محیط زیست اشاره کرد که دغدغه بیشتر مردم است و هر کس می تواند با صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی در کاهش آلایندگی سهیم باشد.

تحقیقات نشان می دهد ارتقاء استانداردهای زندگی در جوامع در حال توسعه، در دهه‌های اخیر باعث افزایش تقاضای حامل‌های انرژی در جهت دسترسی به امکانات و رفاه بیشتر را به دنبال داشته است به همین منظور متاسفانه مصرف بی رویه حامل های انرژی نه تنها بر محیط زیست تاثیر منفی می گذارد بلکه باعث می شود پایداری گاز در مناطق سردسیر کشور بخصوص شمال ایران به خطر بیافتد و باعث کاهش یا قطع گاز در این مناطق شود.

سید مجتبی باطنی مدیر دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان  بیان کرد : عدم مدیریت مصرف انرژی بخصوص برق در فصل زمستان از چند سال اخیر تا کنون باعث شده تا محدودیت در تامین گاز نیروگاه‌‌‌ها و کسری مخازن سوخت مایع این واحدها در فصول سرد سال ایجاد شود به همین دلیل باعث شد تعدادی از واحدهای نیروگاهی به دلیل کمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شوند و شاهد قطعی برق در برخی از مناطق کشور باشیم البته این مهم در سال جاری هنوز به اوج مصرف خود نرسیده است و شاهد افزایش بار در بیشتر مناطق برای مصرف انرژی نبودیم.

در توضیحاتی که  عضو گروه پژوهش و آموزش و مدرس دانشگاه اصفهان  در هفته نامه هشت بهشت در خصوص استفاده  نیروگاهها در برخی مواقع از مازوت ، تاکید کرد : ‌مازوت  با درصد بالایی از گوگرد و دیگر آلاینده ها از جمله نیترات ، سولفات و دیگر ذرات معلق و دیگر گازهای سمی  بر عدم  سلامت ساکنان شهرها موثر است.

 حسین احمدی کیا با اشاره به این که مازوت یک سوخت سنگین و بسیار آلاینده است خاطر نشان کرد : رسوبات مازوت حتی می تواند به تاسیسات نیروگاهها مثل دیگ بخار نیز خسارت وارد می کند ولی اگر که شهروندان در مصرف گاز صرفه جویی نکنند به دلیل کمبود گاز چاره ای به جز صرف مازوت در نیروگاهها وجود ندارد .

وی گفت :  مردم دقت لازم را در مصرف گاز باید داشته باشند چرا که در مناطق سرما و بارندگی در مناطق سردسیر هموطنان اولویت بیشتری برای مصرف گاز خواهند داشت.

محبوبه وکیلی/ کارشناس توزیع برق اصفهان

 

کدخبر: 856375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟