لزوم فرهنگ‌سازی عدالت اجتماعی/بی توجهی به حق الناس سبب گمراهی است

به گزارش رکنا از لرستان، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن کریم کتاب هدایت برای عموم مردم است اما هدایت مخصوص خداوند متعال از آن متقین است، اظهار داشت: درباره ظلم مطالبی را در جلسات گذشته عرض کردیم و خداوند کریم عاقبت انسان‌های ظالم را روشن بیان کرده است؛ در سوره کهف آیه ۸۷ و ۸۸ فرمود کسی که ظلم کند در همین دنیا عذاب می بیند و در آخرت هم عذابی می بیند که حقیقت آن برای ما قابل فهم نیست.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِیَهْدِیَهُمْ طَرِیقًا» تصریح کرد: براساس آیه ۱۶۸ سوره نساء، آن کسانی که کفر ورزیدند و ستم کردند، خداوند بنا ندارد که آنها را بیامرزد و راهی برای هدایت آنها مشخص کند، آن کسانی که کفر ورزیدند و مسیر به سوی الهی را سد کردند و مانع تبلیغ دین شدند، مساجد را تخریب کردند، فرهنگ دینی را آسیب زدند، معروف دینی را منکر کردند و منکر دینی را معروف کردند؛ دچار گمراهی می‌شوند که این گمراهی با نجات فاصله زیادی دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان یادآور شد: کفر انحراف است و خود را بر حق دانستن در عین کفر ورزیدن یک انحراف بالاتری است.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه کفر و ظلم در کنار هم نتیجه اش محرومیت از هدایت الهی است، افزود: در سوره انعام آیه ۴۵ آمده است «فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»، اقوامی که ظلم کردند خداوند نسل و ریشه آنها را از بین می‌برد، خیلی‌ها بودند در طول تاریخ، شاهانی بودند که ظلم و ستم کردند ولی خبری از آنها نیست و نسلشان پیدا نیست.

وی با اشاره به اینکه ظلم در نسل انسان‌ها تأثیر دارد، کسی که خدایی نکرده ظلم کند، این ظلم در نسل او تأثیر می‌گذارد؛ گفت: ظلم هم از بی توجهی به نصیحت خیرخواهان حاصل می‌شود، اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد این ظلم و ستم در جامعه رواج نمی‌یابد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه یکی از مصدایقی که سبب گمراهی می‌شود یکی ظلم است و دیگری پایمال کردن حقوق دیگران و بی توجهی به حق الناس است؛ تصریح کرد: حق الناس در آیات و روایات و کتب فقهی جایگاه ویژه ای دارد و این مفهوم با قسط و عدل و عدالت اجتماعی پیوند خورده است، یک هدف از بعثت انبیا نیز برقراری عدل و عدالت اجتماعی بوده است.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه عدالت خواهی باید فرهنگ سازی شود و همه در گسترش و ترویج عدالت باید مشارکت کنند، افزود: قرآن کریم در بسیاری از آیات از عموم مردم می‌خواهد که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند؛ امام علی (ع) در اهمیت حق الناس می‌فرماید «خداوند حق الناس را بر حقوق خودش مقدم کرد».

وی با اشاره به اینکه در حدیثی امام باقر (ع) می‌فرماید «با اولین قطره خون شهید همه گناهان او آمرزیده می‌شود مگر آنکه بدهکار باشد و جبرانش این است که این دین پرداخت شود»، اظهار داشت: رعایت حق مردم در ادارات و سازمان‌ها و در بازار مصدایقی از حق الناس است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه رسول گرامی اسلام در روایتی فرمودند «کسی که در خرید و فروش مسلمانی را فریب دهد جزو ما نیست و در روز قیامت با یهود محشور می‌شود، زیرا یهود خائن ترین مخلوقات نسبت به مسلمان‌ها هستند»، تصریح کرد: امروز می‌بینیم که با مردم مظلوم فلسطین از اسلو گرفته تا کمپ دیوید پیمان می‌بندند و اولین گروهی که به این پیمان عمل نمی‌کند خودشان هستند.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه ربا خواری، قمار، کم فروشی، روزه خواری و… همه به یک شکلی به حق الناس برمی گردد، یادآور شد: ان شاالله خداوند به ما توفیق دهد با معارف اسلامی آشنایی بیشتری پیدا کنیم؛ ماه رمضان و شب‌های قدر بهترین فرصت برای آگاهی بیشتر و به دنبال آن شوق به معارف و اطاعت از دستورات و فرامین الهی است.

مهدی زکی پور/لرستان

کدخبر: 772323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟