راه‌اندازی نخستین مرکز پیوند کلیه در سنندج

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از راه‌اندازی و فعالیت مرکز پیوند کلیه در استان خبر داد و گفت: برای ایجاد سهولت و دسترسی مردم به خدمات اهدا و پذیرش عضو، این مرکز در بیمارستان کوثر سنندج به بهره‌برداری رسیده و فعالیت خود را در روز‌های آتی آغاز می‌کند.

فرزین رضاعی با اشاره به پروسه مرگ مغزی و اقدام خداپسندانه اهدای عضو افزود: اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی، پدیده مقدس، معنوی و مستلزم ارتقای آگاهی اجتماعی، فراهم نمودن تجهیزات پزشکی، فرهنگ‌سازی و رضایت خانواده اهدا کننده عضو است.

رضاعی با بیان اینکه پیوند عضو یک عمل حیات‌بخش و تنها راه نجات بیماران نیازمند پیوند است، افزود: اهدای عضو نمود ایثار و فداکاری و این اقدام زیبای بندگان بخشنده، فرصت دوباره زیستن و نوید بخش ضرباهنگ خوش زندگی را به بیماران و خانواده‌های آنان می‌بخشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بخش پیوند اعضاء در بیمارستان‌های کردستان فعال نبوده و امکانات برداشت عضو افراد دچار مرگ مغزی وجود نداشت، گفت: افراد اهداکننده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تهران اعزام می‌شدند و این امر مرگ قطعی در مسیر و تا حدودی شانس اهدای عضو را محدود می‌کرد.

رضاعی بیشترین علت مرگ مغزی در کردستان را بر اثر تروما و ضربه به سر که ناشی از تصادفات جاده‌ایی است بیان کرد و افزود: با وجود پیشرفت‌های حاصله در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور و به تبع استان کردستان همچنان این پدیده نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 735924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟