مهران مدیری از تلویزیون خداحافظی می کند+عکس
رکنا: شب گذشته مهران مدیری و مسعود دهنمکی به برنامه هفت آمدند و راجع به سینمای کمدی صحبت کردند. فرزاد موتمن نیز مهمان ویژه ای بودند که حضور داشت و با بهروز افخمی به گفتگو نشستند.
شب گذشته 1 مردادماه برنامه سینمایی «هفت» با حضور مهران مدیری و مسعود ده نمکی با موضوع سینمای کمدی به روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
بهروز افخمی در بخش ابتدایی «هفت» که نیم ساعت زودتر پخش میشد، میزبان مهران مدیری، بازیگر و کارگردان فیلمهای کمدی بود. مدیری در این گفتوگو با اعلام خبر ساخت نخستین فیلم سینمایی خود در آیندهای نزدیک گفت: تا دو ماه دیگر فیلم سینماییام را میسازم. دو فیلمنامه دارم. یکی کمدی و دیگری تلخ و عجیب. در این سالها به دلیل آنکه مدام درگیر تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی بودم، نشد.
وی ادامه داد: دلیل فیلم سینمایی نساختن در این سالها، ترس از ساخت فیلم سینمایی کمدی نبود؛ ترس از ساخت فیلم سینمایی بود. با وجود اینکه این تجربه کم نیست، اما برای سینما کم است و دوست داشتم وقتی به سینما میآیم خیلی حرفهای باشد.
مدیری نام فیلم تازه خود را «ساعت 5 عصر» عنوان کرد و گفت:این فیلم یک کمدی است. فیلم سخت، خیابانی، بسیار شلوغ و پرجمعیتی است. ممکن است در هر سکانسی بین 600 تا 700 نفر حضور داشته باشند. اما فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و باقی مردماند.
این کارگردان ادامه داد: «ساعت 5 عصر» از 7 صبح تا 5 بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت میکند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. فیلم مثل گلوله برفی است که هرچه جلوتر میرود بزرگتر و ریتمش مدام تندتر و دیوانهوار بودن ماجرا بزرگتر و موضوع عظیمتر میشود. فیلم موضوعی به شدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجهیم اما بدان توجهی نمیکنیم.
مدیری ادامه داد: طرح فیلمنامه «ساعت 5 عصر» از خودم است اما من با خشایار الوند در حال نگارش آن هستیم. اما فیلمنامه دومم که تلخ است به تنهایی کار خودم است. علاقه خودم به نگارش متنهای تلخ و جدی است.
خداحافظی با برنامه سازی در تلویزیون
مدیری با اعلام خداحافظی خود از برنامه سازی در تلویزیون، افزود: من بعد از برنامه «دورهمی» دیگر کاری برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نخواهم ساخت و به تولید سالی یک فیلم سینمایی کفایت میکنم. من از 365 روز سال 360 روز سال را کار کردهام و فکر میکنم دیگر باید استراحت کنم.
میخواهم حرفهای تندتر و بزرگتری بزنم
این کارگردان خاطرنشان کرد: من تصمیم دارم در ادامه مسیر فیلمسازی خود حرفهای تندتر و بزرگتری در حوزه سیاست و فرهنگ و اجتماع بزنم که جای این حرفها در تلویزیون نیست و محدودیتهای آن نمیگذارد و به نظر در شبکه نمایش خانگی و ارشاد بهتر میشود اینها را بیان کرد.
وی در ادامه با گریز به فضای نقد سینمای کمدی گفت: نقد سینمای کمدی مبتذل و به اصلاح بدنه برای من ممکن است اما از نقد کمدی جدی اجتناب میکنم و برایم سخت است درباره رضا عطاران و... نظر دهم.
مدیری با انتقاد از برخی منتقدان بیان داشت: برخی منتقدان به دلیل اینکه جواب تلفنشان را ندادم نقدهای بسیار تندی به فیلمهایم وارد کردند که به نظرم این موضوع خیلی غیرانسانی است.
مدیری در نقد آثار خود اظهار داشت: من خیلی از کارهایم را الان دوست ندارم. مخصوصاً کارهایی که زمان آنها گذشته است. کارهایی مثل «جایزه بزرگ»، «نقطه چین»، «ویلای من» و ... که به نظرم بچهگانه و ضعیف اجرا شدهاند. اما برخی آثار نظیر «شوخی کردم»، «شبهای برره»، «قهوه تلخ»، «دورهمی»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و... را در کارهایم دوست دارم چون حرفهای خوبی داشتند.
مدیری در ادامه با بیان طنز آنکه "تا مسعود فراستی به استدیو نیاید من دیگر صحبت نمیکنم. اصلاً گفتگو بدون فراستی فایده ندارد!" گفتگوی خود را به حضور مسعود فراستی در استودیو مشروط کرد.
مدیری در پاسخ به نخستین سؤال فراستی که چرا دیگر تیز نیستی، بیان داشت: به خاطر محدودیتهای تلویزیون است! اصلاً چیز عجیبی نیست، همه جا همین است، اما جدیداً بسیار سخت گیرتر شدهاند. نمونهاش در همین برنامه «دورهمی». از طرفی چیزهایی را ما می گوییم که برای نخستین بار ما هستیم که مطرح میکنیم و پخش میشود و از طرفی مواردی را ممیزی میکنند که من اصلاً نمیفهمم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش فراستی که تو از نگاه بالا با مخاطب صحبت میکنی، گفت: در ابتدا «دورهمی» به این شکل اجرا میشد، اما به مرور مشکل حل شد با تذکر دیگران.
وی افزود: حوصله ندارم و خیلی وقت است که حالم خوب نیست. یک نوع دگردیسی نیاز است برای ترک تلویزیون و سینمای خانگی به سمت سینما. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شدهام. اصلاً دیگر دوست ندارم و ارضاعم نمیکند.
مدیری با اشاره به فیلم اصغر فرهادی گفت: وقتی فیلمنامه اصغر فرهادی را خواندم، دیدم معرکه است. دوام نیاوردم همان شب ساعت 2 شب زنگ زدم که من میخواهم بیایم بازی کنم.
وی در خصوص فیلمهایی که بازی کرده است نیز بیان داشت: از بازی در فیلم «توکیو بدون توقف» پشیمانم. اصولاً از کارگردانی دیگران وقتی برایشان بازی میکردم، حرص میخوردم. هرچند وقتی میپذیرفتم کاملاً خود را می سپردمو حرفی نمیزدم مگر آنکه از من بخواهند.
مدیری در نهایت در انتقاد به برنامه «هفت» و دیگر محافل سینمایی گفت: به «هفت» به عنوان برنامهای که حرفهایترین برنامه سینمایی تلویزیون است یک انتقاد دارم. همه ما چیزهایی که می گوییم به شدت تحت تأثیر سینمای هالیوود است. سالهای سال است که میخوانیم و میشنویم از سینمای هالیوود. یکی از وظایف این برنامه و مطبوعات حرفهای سینما شناخت وسیعتری از سینما به مردم و مخاطبان است. ما چقدر راجع به سینمای ژاپن و بلوک شرق می دانیم؟ ادبیات شرق و ... را نمیشناسیم. انگار در اینترنت هم در این خصوص وجود ندارد. سینما معنیاش تمام اینها است. این کار را شما بکنید.
برنامه «هفت» در ادامه میزبان مسعود ده نمکی بود و در گفتگویی انتقادی به بررسی سینمای خود در سالهای اخیر پرداخت.
وی در ابتدای این گفتگو گفت: بعد از «اخراجیها 3» تصمیم گرفتم کمتر در فضای مطبوعاتی حضور پیدا کنم و فیلمم حرف خود را بزند. «رسوایی 2» حرف خود را می زند و نیاز به حضور من در عرصه مطبوعات کمتر بود. این فضای رسانهای برای ورود به سینما نیاز بود. همواره ورود به سخت است و ورود من با «اخراجیها» مانند لودری بود که به سینما آمده است!
ده نمکی ادامه داد: من رفتهرفته از «اخراجیها» 1 تا 3 کمدی تلختری خلق کردم که ویژگی این نوع طنز من بکار گرفتن این تعابیر و معانی در خدمت مبانی انقلاب و جنگ بود.
کارگردان «رسوایی 2» بیان داشت: سینما نباید دنبال روی ذائقه مخاطب باشد، سینما باید ذائقه بسازد و فرهنگ ساز باشد. من اگر بتوانم با زبان طنز عامه پسند اخراجیها نصف همان مخاطب را برای شنیدن این حرفهای انقلابی به سینما بیاورم کار خودم را کردهام.
کف فروش فیلمهای من، سقف فروش فیلمهای برخی آقایان است!
ده نمکی در پاسخ به کاهش فروش فیلمهایش بیان داشت: کف فروش فیلمهای من، سقف فروش فیلمهای برخی آقایان است! یک روز جیرانی به من زنگ زد که "شکست خوردی مربی!" من به او گفتم: "شکست من برابر تمام پیروزیهای تو است."
وی ادامه داد: من اگر بنا داشتم کمدی عامه پسند بسازم و برای فروش فیلم بسازم میتوانستم همان راه «اخراجیها» را ادامه دهم و با حرفهای خوبی هم که در آن بود، قطعاً موفق بود.
داوران فجر فرق جلوههای ویژه میدانی و بصری را نمیدانند
ده نمکی در خصوص عدم دریافت جایزه توسط «رسوایی 2» در فجر گفت: کسانی که داوری فجر میکردند فرق جلوههای ویژه میدانی و بصری را نمیدانستند و کارشناس نبودند. شاید فکر کردند ما زلزله «رسوایی 2» را از یک مستند بریدهایم و در کار گذاشتهایم؛ انقدر که واقعی و خوب بود.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ نقد مثبتی از فیلم تازه اش در رسانه ها منتشر نشده است، بیان داشت: این ویژگی من است که تنها مسیر خود را ادامه می دهم. برخی هم که قبلا از فیلم هایم تعریف می کردند در رودربایستی با من بوده اند. من مخاطب خودم را دارم و افرادی را در جامعه دارم که با آنها حرف میزنم. احتیاجی به حمایت رسانه های اصولگرا ندارم. بدی اش این است که اینها 10سال بعد اینها قرار است همین حرف ها را بزنند و به حرف های من برسند.
کارگردان سری «اخراجی ها» بیان داشت: امروز رسانه های اصولگرا حرف های 10 سال پیش من در مستند «فقر و فحشا» را با زبان عدالت اجتماعی امروز میزنند. آن روزی که با ورودم به سینمای مستند و سینما مخالفت جدی شد، کسی باورم نداشت اما امروز بسیاری مستندساز شده اند.
کار خود را در سینما کرده ام!
ده نمکی افزود: من کار خود را در سینما کرده ام و طیف گسترده ای از فیلمسازان جوان با فیلم های من وارد سینما شده اند و راه را ادامه می دهند.
وی درخصوص علت عدم اکران نوروزی اش گفت: علت این است که می خواستم از آن فضا دور شم. برایم اهمیتی نداشت که فروش فیلم با عدم اکران در نوروزی نصف شود. هم اینکه دیگران بفهمند این عده همراه فیلم در امروز برای خود فیلم و دهنمکی همراه او هستند نه اکران عید و ... . طنزش هم این است که خواستم داوران عید با خیال راحت به دید و بازدید خود بروند و زیر بار فشار انتقاد مخاطبان بخاطر نادیده گرفتن این فیلم خوب در جشنواره فجر، نروند!
جیرانی دوست دارد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شود
دهنمکی در پاسخ به این پرسش که جیرانی گفته است فیلم «رسوایی 2» بنا بر مصلحت در جشنواره شرکت داده شده است، گفت: آقای جیرانی علاقه زیادی به سیاست دارد و به نظر میرسد دوست دارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و مصلحت را از سینما شروع کرده است. ایشان به ما یک حرف میزند و در جلوی مردم چیز دیگری میگوید.
دهنمکی ادامه داد: جیرانی بعد از تماشای فیلم به من زنگ زد و گفت وای چه کار محشری عالی بود، هالیوودی بود، معرکه بود و... اما در برنامه «هفت» برای دلخوشی دیگران حرف از مصلحت می زند!
وی نهایتاً خطاب به منتقدان خود گفت: یک روزی منتقدان ما لایههای چندم یک فیلم را استخراج میکردند. امروز نشانههای فیلم من با اینکه انقدر رو و گل درشت است اما باز منتقدان متوجه نمیشوند.
مؤتمن: مشکل بزرگ سینمای کمدی ایران محدودیتهاست
برنامه سینمایی «هفت» در ادامه میزبان فرزاد مؤتمن، کارگردان سینما بود تا بهروز افخمی با او در خصوص مبانی نظری سینمای کمدی گفتگو کند.
مؤتمن در ابتدا در خصوص تجربه خود از ساخت فیلم «پوپک و مش ماشالا» گفت: علاقهای به ساخت فیلم «پوپک و مش ماشالا» نداشتم. آن زمان فیلمی به اسم «بیداری» ساختم که از اواسط کار با تهیه کننده به مشکل خوردم و در سکانسهای پایانی حضور نداشتم. به همین دلیل با خودم گفتم که «بیداری» آبروی من در سینما را خواهد برد و مرا بی اعتبار خواهد کرد.
وی افزود: همچنین از سوی دیگر در اتحادیه تهیه کنندگان صحبتهایی پشت سر من شده بود که میگفتند فیلمهای مؤتمن سرد و عبوس است و به جز چند تا منتقد و دانشجو کسی از فیلمهای او خوشش نمیآید و نمیتواند فیلمی بسازد که مردم را بخنداند. به همین دلیل لج کردم و این فیلم را ساختم و اتفاقاً دومین فیلم پر فروش سال هم شد.
مؤتمن در ادامه بیان داشت: علی رغم آنکه سینمای کمدی ایران مشکلات زیادی دارد و انتقاداتی به برخی فیلمها وارد است، اما نباید فراموش کرد که سینمای کمدی ذاتاً خوب است.
وی مشکل بزرگ سینمای کمدی ایران را محدودیتها دانست و گفت: کمدی یعنی شوخی با همه مسائل جدی جامعه و موضوعاتی که تابو هستند. در ایران شما میتوانید با کدام مسئله اجتماعی یا سیاسی شوخی کنید؟
مؤتمن با بیان آنکه هیچ کدام از فیلمهای جدی من در اکران دچار مشکل نشدند گفت: همه فیلمهای کمدی من با مشکل ممیزی مواجه شدند. یکی از مدیران ارشاد به من گفت پس از انقلاب هیچ فیلمی در ژانر کمدی به اندازه «پوپک و مش ماشالا» ممیزی نشد.
برنامه سینمایی «هفت» در بخش انتهایی خود میزبان کاظم راست گفتار و اصغر نعیمی بود تا به همراه مسعود فراستی در میز نقد به سینمای کمدی مورد نظر این دو کارگردان بپردازند.
برنامه «هفت» هر هفته جمعه شبها ساعت 23:15 با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما میرود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
ارسال نظر