علی مطهری :
خیلی از بیحجابها طرفدار بدننمایی و عریانی نیستند/ قبل از داستان مهسا امینی در خیابان سخت نمیگرفتند
رکنا سیاسی: نایب رئیس مجلس دهم درباره حجاب گفت : خیلی از بیحجابها و بدحجابها طرفدار بدننمایی و عریانی نیستند.
بخشی از گفت و گو علی مطهری با فارس را بخوانید :
علی مطهری افزود : آنطور نیست که اگر آزادی کامل باشد، درصد زیادی از خانمها بیحجاب بشوند و حتی به نیمه عریانی و اینها روی بیاورند. ولی به نظرم با همین وضعیت باید با تدبیر برخورد بشود. البته بخشی از این ماجرا ریشه اقتصادی و معیشتی دارد که واقعاً زندگی برای مردم سخت شده است و عدهای از این راه میخواهند عکسالعمل نشان بدهند. اما در جواب سؤال شما، من خودم شخصاً معتقدم در ادارات و اماکن دولتی باید حجاب کامل رعایت بشود، در دانشگاهها همینطور، در دبیرستانها همینطور، اماکنی که خدمات عمومی ارائه میدهند همینطور، ولی ما خیابان را سخت نگیریم. همانطور که قبل از این هم همینطور بود یعنی قبل از داستان خانم مهسا امینی هم واقعا در خیابان سخت نمیگرفتند و خیلی از خانمها حجاب درستی نداشتند.
وی در ادامه اظهار کرد: « جامعه ما حالت طبیعی ندارد یعنی ما باید کاری کنیم که جامعه به حالت طبیعی خودش برگردد یعنی الان یک مقدار ناراحتیها و کینهها و لجاجتهایی وجود دارد که ناشی از برخی اتفاقاتی است که افتاده است و بخشی از این بیحجابی به عنوان مخالفت با نظام است یعنی در حال طبیعی به نظر من این طور نیست. به نظرم در این موضوع عجله نباید بکنیم و خیلی با تدبیر و به مرور باید کاری بکنیم که جامعه به حالت اول خودش برگردد. چون الان هر اقدامی که حکومت بخواهد انجام بدهد، آنها در مقابلش میایستند و میخواهند که یک خودی نشان بدهند، یعنی صرف اینکه طرف روسریاش را بردارد میشود مبارزه. »
نایب رئیس مجلس دهم گفت : « حجاب سیاسی شده است و به نظر من اگر در چند ماه اخیر بیشتر سکوت میکردیم و خیلی راجع به حجاب حرف نمیزدیم بهتر بود. حتی به نظر من همین لایحه حجاب الان وقتش نبود چون کسانی که به دنبال ترویج بیحجابی هستند از این فضا استفاده میکنند و در واقع احساس شخصیت میکنند و احساس میکنند که کارشان موثر بوده است و بنابراین باید بیشتر ادامه بدهند. به نظر من اگر خیلی به این موضوع پرداخته نمیشد، بهتر بود. الان هرچه بیشتر صحبت بشود که چنین و چنان خواهیم کرد، بدتر میشود چون اینها این را یک فرصتی برای اظهار مخالفت تلقی میکنند و بیشتر به کار خودشان ادامه میدهند. اجازه بدهیم یک مقداری بگذرد. حالت طبیعی جامعه ما این نیست. من نمیگویم در حالت طبیعی جامعه همه رعایت میکنند، ولی به این صورت هم نخواهد بود و بخش عمده این پدیده که پیدا شده است به نظرم از بین میرود و یک عده خیلی محدودی باقی میمانند. »
وی اظهار کرد :« تجربه خوبی بود که تقریباً در این چند ماهه آزادی بود و تعداد بیحجابها نسبت به کل کشور اصلاً زیاد نبوده است یعنی آن جوری که تصور میشد و یک عده ای تبلیغ میکردند که اگر حجاب اختیاری شود ۸۰ درصد خانمها بیحجاب میشوند، اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاد. یا اینکه یک عدهای میگفتند در تیر و مرداد که هوا گرم است لختی و برهنگی زیاد خواهد بود. ولی غیر از موارد نادر چیزی دیده نشد. حداکثر این بود که روسری را انداختند و روسری هم روی گردنشان است و لختی و عریانی را من که ندیدم و اگر هم بوده است خیلی کم و محدود بوده است. این خودش نشان میدهد که جامعه از یک حدی جلوتر نمیرود. اصلاً شاید برخی مردم خودشان طرفدار حجاب اختیاری باشند اما با بدن نمایی و بیبند و باری موافق نیستند. »
« حتی همان موقع هم افرادی بودند که روسری را میانداختند، البته خیلی کم بود. یعنی این طور نیست که قبل از داستان خانم مهسا امینی همه به طور کامل رعایت میکردند، بلکه در آن زمان هم بعضیها رعایت نمیکردند و کسی هم به آنها کاری نداشت. گشت ارشاد هم خیلی محدود بود و به ندرت یک جاهایی گشت ارشاد بود. حالا یک اشتباهی کردند و بالاخره یک اتفاقی افتاد و اینها هم خیلی خوب استفاده کردند و باید بگوییم انصافاً مدیریتشان خیلی خوب بود و از این نقطه ضعف به خوبی استفاده کردند و بالاخره آن حوادث پیش آمد. منظورم این است که در ادارات و دانشگاهها و اماکن عمومی دولتی و غیر دولتی، چه کارمندان و چه مراجعان همه باید رعایت کنند و نظارت کافی وجود داشته باشد ولی عرض کردم ما خیابان را سخت نگیریم، مگر بدن نمایی و اندامنمایی. یک زمان هست که طرف بدن نمایی میکند و میخواهد با لباس رکابی به خیابان بیاید. با چنین پدیدهای حتماً باید برخورد شود. نمیشود بگوییم که اشکال ندارد. »
نایب رئیس مجلس دهم در ادامه گفت : « شما میبینید الان آقای عبدی یا آقای زیدآبادی خیلی از این موضوع آزادی پوشش دفاع میکنند. اینها این گونه موضع میگیرند و قاعدتاً هدفشان حمایت از براندازان و اغتشاشگران نیست ولی اعتقادشان همین است و قبلاً هم همین حرفها را میزدند. یا اینکه بعضی از آنها میگفتند که ما شعار «زن زندگی آزادی» را قبول داریم. خوب این یک مقدار بیاحتیاطی است چون در این شعار، آزادی به چه معنایی است؟ آزادی یک لفظ مشترک است و هر کسی ممکن است یک مفهومی از آن اراده بکند. شما میگویید آزادی، منظورتان بیشتر همین آزادی بیان است. ولی وقتی آنها میگویند آزادی، یعنی آزادی عریانی و آزادی همه چیز و نمیشود بگوییم ما در بست این شعار را قبول داریم. باید بگوییم این شعار را قبول داریم با این توضیح که منظور ما از آزادی این است. همان طور که قبل از انقلاب که در آستانه پیروزی بودیم یک عده از این گروههای چپ میگفتند که بیاییم از آزادی شعار واحدی بسازیم. گروههای چپ چون اقبالی از طرف مردم نداشتند و میخواستند خودشان را با انقلابیون شریک کنند، این حرفها را میزدند.»
مطهری افزود : « افراد و تیپهایی که از این شعار «زن زندگی آزادی» حمایت میکنند دنبال چیز دیگری هستند و از اصلاحطلب و اصولگرا عبور کردهاند. به نظرم تاثیری ندارد در این که بخواهند این قشر را جذب کنند. هدف این قشر براندازی است نه اصلاح، و برای خودشان هم استدلال دارند. البته اینها دو گونه هستند. یک عده از آنها مذهبی نیستند و بلکه ضد مذهباند و میگویند این نظام با آن الگویی که ما داریم خیلی فاصله دارد، لذا میخواهند آن را براندازند. یک عده هم هستند که از تیپهای مذهبی هستند و سابقه انقلابیگری هم دارند و اینها هم تقریبا به براندازی روی آوردهاند مانند آقای مهدی نصیری. منتها استدلال ایشان چیز دیگری است و اگر بپرسید چرا این حرفها را میزنید؟ میگویند چون اولاً راه اصلاح وجود ندارد و ثانیاً این نظام باعث شده است مردم از دین رویگردان شوند و دین در خطر است، بنابراین این نظام باید کنار برود. منتها دیگر توجه ندارند که این نظام کنار برود چه چیزی میخواهد جای آن را پر کند؟ آیا به این فکر کردهاند که اگر این نظام رفت چه چیزی جایگزین میشود؟ اصلا معلوم نیست چه بشود. در واقع به تبعات ماجرا فکر نمیکنند. »
ارسال نظر