قوچانی: وقتی یک شبه 18 روزنامه و نشریه را بستند باید به فکر امروز بودید / روان بخش: اصلاح طلبان تروریست‌اند
حجم ویدیو: 51.56M | مدت زمان ویدیو: 00:03:49

مناظرۀ دیشب میان محمد قوچانی روزنامه‌نگار و اصلاح‌طلب که در حال حاضر مدیر و سردبیر مجلۀ «آگاهی‌نو» با قاسم روان‌بخش ، روحانی اصول‌گرا و از اعضای ارشد جبهۀ پایداری که بیشتر به عنوان یکی از مریدان تئوریسین فقید جبهۀ پایداری- مصباح یزدی - شهرت دارد و با نشریه «پرتو» همکاری دارد یکی از داغ ترین مناظره های برنامه شیوه شبکه چهار محسوب می شود.

بخشی از این مناظره  را می خوانیم :

 محمد قوچانی  در این نشست از دفاع  تمام‌قد از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان فرونکاست و تبری نجست. البته نه از تمام عملکرد یاران خاتمی و روحانی چرا که قصورها و تقصیرها را قابل انکار ندانست ولی از اصلاح طلبی و اعتدال‌گرایی تنزه طلبی نکرد حال آن که زیدآبادی بیشتر به دنبال ترویج ایدۀ «نیروی چهارم» بود که در یادداشت‌های خود با عنوان «جنبش خشونت پرهیز»هم معرفی کرده است.

 قوچانی اما از «نیروی سوم» هم نگفت تا فراتر از دوگانۀ اصلاح‌طلب – اصول‌گرا به دنبال جریانی دیگر باشد و نه طبعا از نیروی چهارم زیدآبادی. بلکه به عکس به حاکمیت یادآور شد وضعیت فعلی محصول دو انتخابات غیر رقابتی مجلس در سال 98 و ریاست جمهوری در 1400 است و اگر صدایی از مجلس برنمی‌خیزد و معترضان به جای دولت، کلیت حکومت را مخاطب و گاه آماج اهانت قرار داده‌اند به خاطر عملکرد شورای نگهبان است که مجال رقابت و به طبع آن انگیزۀ مشارکت نصف مردم را در انتخابات سلب کرد.

      طرف مقابل – حجت الاسلام روان‌بخش- اما به عکس  و در نقطۀ مقابل در تمام برنامه به دنبال اثبات این گزاره بود که اعتراضات کنونی ریشه در خشونت‌هایی دارد که اصلاح‌طلبان تئوریزه کردند. اصطلاح «تئوریزه کردن خشونت» را البته اصلاح‌طلبان در دورۀ خاتمی علیه محمد تقی مصباح یزدی به کار می‌ بردند و محمد قوچانی هم نه تنها انکار نکرد که یادآور شد مصباح در سخنرانی‎‌های پیش از خطبه ها از «ارعاب» و «خشونت قانونی» می‌گفت و به ترور سعید حجاریان پس از آن سخنرانی‌ها هم اشاره کرد و برای آن که بار حقوقی نداشته باشد یادآور شد قصد ادعای ارتباط مستقیم میان این دو بحث نظری و اقدام عملی را ندارد.

   دانش‌آموختۀ مکتب مصباح‌یزدی اما از اصلاح‌طلبان فراتر رفت و به نکوهش مهندس بازرگان پرداخت که چرا در سال 1360 از مجاهدین خلق به عنوان فرزندان خود یاد کرده و قوچانی پاسخ داد: حزب‌اللهی‌ها و مکتبی‌ها را هم چنین خطاب کرد تا از شدت درگیری بکاهد زیرا هر دو گروه دانشجویان او و در حکم فرزندان او بوده‌اند و از روان‌بخش پرسید اگر بازرگان پدر معنوی مجاهدین خلق بوده چرا رهبری در سال 73 آن پیام را دربارۀ ایشان صادر کردند و وقتی من در یک برنامه تلویزیونی غیر زنده ستایش‌ها را نقل کردم و سانسور کردند، از دفتر رهبری تماس گرفتند و این حذف را تأیید نکردند.

   مدیر و سردبیر «آگاهی نو» همچنین به طعنه از نویسندۀ «پرتو» پرسید: چرا ترورهای فداییان اسلام و نواب صفوی را از قلم انداختید؟

   در این یادداشت نمی‌خواهم گزارش مناظره را نقل کنم که چارچوبی دیگر می‌طلبد و در دسترس است. غرض بیان 10 نکته تحلیلی است:

  1. آقای روان‌بخش همچنان مطالب سال 78 را نقل می‌کرد. روزگاری که محمد قوچانی نصف سن امروز خود را داشته است. بیننده به وضوح احساس می‌کرد او تا چه حد رشد کرده و به رغم آن که بارها نشریات پرتیراژی که سردبیری می‌کرده به محاق توقیف افتاده‌اند عاری از خشم و کینه و به نظام و اسلام وفادار است و طرف مقابل چگونه سینه را از خشم و کینه انباشته و از فضای 23 سال قبل خارج نمی‌شود آن هم در حالی که بخش قابل توجهی از جوانان معترض کف خیابان زیر 23 سال سن دارند و پس از آن به دنیا آمده‌اند و خاطره ای از آن عصر ندارند. نگاه یکی به گذشته بود با توجیه «تبارشناسی» و دیگری پایی در حال داشت با نگاه به آینده.

2. قوچانی به عنوان یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای و چه بسا سیاست‌مدار حرفه‌ای  تصریح می‌کرد سخن‌گوی معترضان نیست و چرا که بسیاری از آنها نه مطالب او را می‌خوانند و نه اور ا می‌شناسند اما روان‌بخش به گونه ای سخن می‌گفت که انگار نمایندۀ انحصاری گفتمان انقلاب و نظام است و حتی مدام از امام خمینی هم نام می‌برد. هرچند در یان فقره جا داشت که محمد قوچانی به او یادآوری کند امام خمینی طی 10 سال رهبری جمهوری اسلامی هیچ حکمی به مصباح یزدی نداد و در تمام صحیفه نور تنها دو بار نام مصباح آمده که یک بار آن در دیدار اعضای شورای مرکزی نهضت سواد آموزی است. روان‌بخش اصرار داشت تنها جریان خالص انقلابی را جریان مصباح معرفی کند و همین سبب شد محمد قوچانی به صراحت  از او نام ببرد و مجری هم تذکر نداد که ایشان درگذشته و دربارۀ فرد متوفی که امکان دفاع ندارد سخن نگویید. احتمالا به سه دلیل: نخست این‌که روان‌بخش از بازرگان و آیت‌الله منتظری می‌گفت و آن دو نیز درگذشته‌اند. دوم این که اگر قرار بر این باشد که از چهره‌های فقید سخن نگفته باشد تاریخ و نقد و پژوهش را باید تعطیل کرد و البته دلیل سوم که نمایندۀ افکار او در برنامه حاضر بود.

3. آقای روان‌بخش که کتاب «جریان شناسی اسلام التقاطی» را نوشته مدام به نوشته‌های قبلی خود استناد می‌کرد اما محمد قوچانی اگرچه مجموعه مقالات خود را به صورت کتاب و در چند مجلد منتشر کرده آنها را با خود نیاورده بود و بیشتر به حافظه رجوع می‌کرد و پیدا بود چشم به دورۀ تازه دارد.

  از بخش‌های شگفت‌آور سخنان عضو جبهۀ پایداری سرزنش آیت‌الله منتظری به خاطر سفارش حمایت سیاسی یا مالی از رهبران مجاهدین محکوم به اعدام در رژیم شاه به امام خمینی بود. شاید اگر قدری ادامه می یافت شاید اصل مبارزه زیر سؤال می‌رفت.

4. جان کلام روان‌بخش این بود که اصلاح طلبان تروریست‌اند. چرا؟ چون بازرگان به مجاهدین گفته فرزندان من. یا چون سید مهدی هاشمی از نزدیکان آیت الله منتظری بوده یا جالب‌تر از همه همین تازگی‌ها چون سید محمد خاتمی وقتی مهسا امینی در کما بوده پیام فرستاده و گفته تا مغز استخوان من سوخته و همین سبب اعتراضات بعدی شده است.

  در اینجا قوچانی پرسید رهبری هم گفتند دل من سوخت. آیا دل شما نسوخت؟ شما آیا دختر ندارید؟

  روان‌بخش اما اصرار داشت که با توجه به گزاش پزشکی قانونی مرگ مهسا غیر طبیعی نبوده است و ارتباط موضوع با بازداشت و مرگ در مقر پلیس امنیت و انتقال دیرهنگام به بیمارستان کسری پس از سکته مغزی که می توانسته ناشی از شوک شدید و ترس (مانند لحظۀ سقوط از هواپیما) را رد می‌کرد.

5. وقتی قوچانی گفت در سه کشور موضوع مقاومت و فعالیت حاج قاسم سلیمانی حجاب اجباری نیست کما این که در عراق سه وزیر زن انتخاب شده اند که یکی مسیحی و بی حجاب است، در سوریه همسر بشار اسد هم حجاب ندارد و در لبنان اعضای ارشد حزب‌الله در یک برنامۀ موسیقی خوانندۀ زن- شرکت کرده‌اند اما درایران حجاب را که من هم به آن باور دارم اجباری کرده‌اید، روان‌بخش به طعنه گفت شما هم 6 دولت (سازندگی، اصلاحات و اعتدال) را در اختیار داشتید. چرا در این 6 دولت وزیر زن نداشتید؟ در حالی که احمدی نژادی که حالا دیگر او را قبول ندارم وزیر زن انتخاب کرد. پاسخ قوچانی غافل‌گیر کننده بود وقتی گفت: چون رییسان سه دولت (‌هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی) -که خود روحانی بودند- -در برابر نظر مراجع، نجابت به خرج دادند ولی احمدی‌نژاد می خواست آنان و نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و جای دیگر هم به صراحت گفت: احمدی نژاد کلاه گذاشت بر سر روحانیت. (کلاه گذاشتن را مجری ( بیگدلی) تذکر داد و لفظ مناسبی ندانست اما دربارۀ "نجابت" موضع نگرفت).

6. درخشان ترین جملۀ قوچانی از نگاه نویسندۀ این سطور که چون او 25 سال است دررسانه‌های داخلی فعال است و دوره‌هایی با او همکاری داشته اما این سخن بود: «وقتی یک شبه 18 روزنامه و نشریه را بستند باید به فکر امروزی بودید که تلویزیون ایران اینترنشنال مخاطب دارد. »

7. قاسم روان‌بخش همچنان بریده هایی از مطبوعات را می‌خواند و انگار نمی‌داند روزنامه های چاپی و کاغذی از رونق افتاده‌اند و دکه‌های مطبوعات به فروش تنقلات و دخانیات بیشتر مشغول‌اند تا نشریات و مثل سال ها قبل مدام از نویسندگان اصلاح‌طلب نقل قول‌هایی می کرد تا شاید به برخوردهای قضایی و امنیتی بینجامد و انگار هنوز متوجه نشده سیاست کلان نظام این نیست و همین برنامۀ شیوه تلاشی است تا مرجعیت رسانه‌ای به داخل بازگردد.

8.  قوچانی اما ابایی نداشت تا گاه کلام روان‌بخش را ببُرد و وقتی او در مذمت برجام سخن می گفت پرسید: خوب! چرا خارج نمی‌شوید؟ عضو پایداری هم پاسخ داد: برای این که نگویید اگر خارج نمی شدیم چنین و چنان می‌شد.

مناظرۀ میان محمد قوچانی روزنامه‌نگار و اصلاح‌طلب که در حال حاضر مدیر و سردبیر مجلۀ «آگاهی‌نو» با قاسم روان‌بخش ، روحانی اصول‌گرا و از اعضای ارشد جبهۀ پایداری و با نشریه «پرتو» همکاری دارد یکی از داغ ترین مناظره های برنامه شیوه شبکه چهار محسوب می شود.

9. هر قدر در ذهن مخاطب سخنان روان‌بخش تکرار اتهامات گذشته با ادبیات ملال آور بود و نشان می‌داد پس از حذف کامل اصلاح طلبان از حاکمیت هم دست بردار نیستند نگاه قوچانی معطوف به آینده بود و پیشنهادهایی هم مطرح کرد و از جمله از لزوم اصلاح قانون اساسی گفت با استناد به سخنی از آیت‌الله خامنه‌ای در مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی در سال 68 که " سی سال بعد نیاز خواهد بود."  در این فقره البته به نظر می‌رسد دیدگاه شخصی او باشد چون اصلاح‌طلبان دیگر و از جمله چهرۀ شاخص زندانی – مصطفی تاج زاده- پیش‌تر ابراز نگرانی کرده بودند با ساختار کنونی اگر بخواهند دست به قانون اساسی بزنند در راستای محدود و متمرکز کردن آن خواهد بود نه دموکراتیک شدن.

10. این جمله که اکنون به "تصمیم" بیشتر نیاز داریم تا "حرف" هم از نقاط قابل توجه بود و البته این هم جالب بود که  سخنان هیچ یک از دو طرف معطوف به ابراهیم رییسی نبود و اگرچه قوچانی وضعیت کنونی را ناشی از روندی دانست که به انتخابات 1400 منتهی شد و از دل آن دولتی برآمد که گمان می‌کردند بدون برجام می توانند سیاست خارجی را سامان دهند و بی اتکا به طبقه متوسط و خواست ها و مطالبات آنان رضایت عمومی را جلب کنند و بطلان هر دو به وضوح به اثبات رسیده است.

در مناظره دو ساعتۀ شنبه شب اسامی متعددی از شخصیت‌های مرده و زنده یا جوانان در این روزها از دست رفته ذکر شد: مهندس بازرگان، آیت‌الله منتظری، محمود دعایی، هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، مصباح یزدی، حسن روحانی، محمود احمدی نژاد، مصطفی تاج‌زاده و در عین حال از  مهسا امینی، الهه محمدی (خبرنگار زندانی هم میهن)، نیلوفر حامدی ( خبرنگار زندانی شرق) و باز ابراهیم رییسی، سعید حجاریان، بشار اسد، سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی، الیاس حضرتی ( مدیر روزنامه اعتماد) و محمد جواد حق شناس و حتی محمد حنیف نژاد و مسعود رجوی.

  منِ مخاطب اما به یاد دو نام دیگر هم افتادم. یکی سعید مرتضوی که رسانه‌های اصلاح‌طلب را از نفس می‌انداخت و قوچانی و زیدآبادی را به زندان انداخت و حالا او دیگر نه قضاوت می‌کند نه به تلویزیون دعوت می‌شود ولی قوچانی و زیدآبادی همچنان می‌نویسند و به قاب رسانه رسمی هم دعوت می‌شوند ولو برای گذار از این وضعیت باشد و پس از این دوباره همان سیاست را اتخاذ کنند و آرزو کردم کاش یک شب هم سعید مرتضوی و شمس‌الواعظین را دعوت کنند تا از او بپرسد حالا راضی هستی از این که بزرگ‌ترین دغدغه انتقال مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج شده یا می خواهی حکم توقیف تلویزیون ایران‌اینترنشنال را هم صادر کنی؟

   نام دیگر مهدی کروبی بود که ذکر نشد. اما می‌توان حدس زد اگر پیرمرد 86 ساله شامگاه شنبه هفتم آبان بیدار بوده و برنامه را دیده باشد از این که سردبیر روزنامۀ حزب او و از مشاوران انتخاباتی از جوانی گذر کرده و به سیاست‌مداری پخته بدل شده و راهکار ارایه می‌دهد احساس خرسندی می‌کرده هر چند قوچانی خود تصریح کرد خواست و گرایش معترضان تفاوت کرده است و ابراز شگفتی کرد که چرا آنان را دعوت کرده‌اند و یک "دختر کم‌حجاب و یک پلیس" نه یا "یکی از معترضان کف خیابان با یکی از مدافعان شیوه مقابله" نه و به جای آنان از او و روحانی طرف مقابل دعوت شده است؟

11 . محمد قوچانی در برنامه شیوه شبکه چهار گفت: در محکومیت حادثه شاهچراغ خانوم هایی بودند که حجابشان از مهسا امینی هم بدتر بود ولی همان ها حادثه شاهچراغ را محکوم کردند و در مراسم تشییع سردار سلیمانی  هم با این شکل دیده شدند .

وی افزود: آن شبی که هجده روزنامه بسته شد باید پیش بینی می کردید که شبکه های مثل ایران اینترنشنال بتوانند مانور بدهند.

قاسم روانبخش خطاب به محمد قوچانی گفت : شخصی که توی شاهچراغ این همه آدم را شهید و مجروح کرده شما می گویید باید ماچش بکنیم. آقای خاتمی امروز پیام تسلیت دادند و گفتند خشونت را با خشونت جواب ندهید! در فتنه 88 اکثر سران اصلاحات در متن فتنه بودند کدامشان آمدند تا فتنه را خاموش کنند!

ما حداقل چهار تا فحش آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مملکت در واکنش به منتقدان خودش را ضبط کرده ایم واز آخر هم در ماجرای بنزین مردم را به تمسخر می گیرند که من هم روز جمعه فهمیدم بنزین گران شده است.

قاسم روانبخش در بخشی از مناظره گفت: کسانی مثل آقای منتظری و آقای هاشمی رفسنجانی در زمان انقلاب از گروه هایی مثل سازمان مجاهدین خلق که مشی آنها مسلحانه بود حمایت می کردند این جریانات بجای اینکه با آنها زاویه بگیرند به گونه ای دیگر با این گروه ها برخورد کردند.

قاسم روانبخش : امام با روش مبارزه مسلحانه موافق نبودند

وی افزود: حتی به ایشان گفتند بگذارید شاه را بکشیم ولی امام گفتند کشتن شاه جایز نیست ما باید مردم را بیدار کنیم امام حتی بعد از انقلاب هم اجازه ندادند که خانواده شاه را ترور کنند . امام با روش مبارزه مسلحانه موافق نبودند . متاسفانه امروز رسانه های اصلاح طلب شعار اصلاح می دهند ولی فساد را نهادینه می کنند شعار قانون می دهند ولی متاسفانه هرج و مرج را تئوریزه می کنند.

12 . هفت پیشنهاد محمد قوچانی در مناظره

بر مبنای اصل ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری سوم اسلامی تاسیس کنیم.

۱. قوه قضاییه با پلیس خاطی در مساله فوت مهسا امینی با حضور یک هیئت منصفه متشکل از «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کانون وکلا و سازمان نظام پزشکی» برخورد کند.

۲. از تک تک کسانی که در این مدت کشته شدند، مستند ۱۵دقیقه‌ای بسازیم و تلویزیون پخش کند.

۳. مطبوعات در تعامل با حاکمیت قرار دارند/قدرت مطبوعات را برگردانید.

۴. برجام را احیا کنید/مردم می‌دانند بین ۹۲ تا سال ۹۷ کشور در مسیر درستی بود/امروز طوری برخورد می‌کنند انگار اجلاس شانگهای را اقای رییسی کشف کرده / این‌ها تحریف تاریخ است

۵. این صدا و سیمای دولتی و حکومتی نتیجه نمی‌گیرد/تحت قانون جمهوری اسلامی شبکه‌های خصوصی داشته باشیم

۶. به چهار منطقه بلوچستان ، خوزستان، آذربایجان و کردستان رسیدگی ویژه کنید/ نه اینکه به آقای مولوی عبدالحمید بسپارید/ آقای مولوی عبدالحمید هم از آقای رییسی حمایت کرد هم از پیروزی طالبان در افغانستان

۷. جمهوری اسلامی سه سند قانون اساسی دارد/ هرکدام از این قوانین اساسی گویای نظرات آن نسل بودند.

منبع : عصر ایران