شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد/ انتخابات میان دوره‌ای مجلس و خبرگان سال آینده برگزار می‌شود

هادی طحان نظیف ، سخنگوی شورای نگهبان امروز( شنبه) در نشست خبری با بیان اینکه یاد شهدای مقاومت به خصوص یحیی سنوار که مردانه در برابر ظلم رژیم صهیونیستی مقاومت کرد و صحنه های ماندگاری از خود به جای گذاشت را گرامی می دارم، گفت: این فرمانده اجر عمری مجاهدت خود را دریافت کرد. این فرماندهان می‌روند، اما راه و مکتب آنان زنده است.

وی شهادت مجاهدانی همچون سید حسن نصرالله و سنوار را یادآوری کرد و افزود: مرگ سرخ بهتر از زندگی با ذلت است و البته خون بر شمشیر پیروز و آن روز هم نزدیک است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: این روزها شاهد حملات وحشیانه علیه کودکان مظلوم لبنان هستیم. در این میان حضور و پشتیبانی مردم از مقاومت و تشییع پیکر شهید نیلفروشان عمق باور به مقاومت را نشان داد.

طحان نظیف همچنین به تبیین آخرین مصوبات مجلس در شورای نگهبان پرداخت و با بیان اینکه ۱۱ طرح و لایحه، ۶ اساس نامه دولت و ۲۲ استعلام از دیوان عدالت اداری را بررسی کردیم، گفت: طرح اصلاح نظام صنفی کشور خلاف موازین شرع شناخته نشد. ما در این مدت چندین طرح تنقیحی که مجلس از ادوار قبل شروع کرد، بررسی کردیم. طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار خلاف موازین شرع شناخته نشد.

انتخابات میان دوره‌ای مجلس سال آینده برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه سال آینده انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار خواهد شد، گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات شوراها برگزار می‌شود.

طحان نظیف  ادامه داد: سال آینده انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار خواهد شد که انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین تکلیف دو کرسی نمایندگی خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه تبریز، سال آینده و همزمان با انتخابات شوراها برگزار خواهد شد.

وی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای انتخابات میان دوره‌ای سال آینده، گفت: هماهنگی‌های اولیه بین وزارت کشور و شورای نگهبان به عنوان مجری انتخابات و ناظر انتخابات در حال انجام است و جلساتی برگزار شد و تقویم انتخابات و موضوعات مختلف در حال صحبت است. ان‌شاءالله مثل ادوار گذشته، انتخابات رقابتی خواهیم داشت.

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چند هفته پیش برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرده و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود، اما شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده و هنوز هم این قانون برای اجرا ابلاغ نشده است؛ این لایحه بالاخره به کجا رسید، گفت: این مصوبه الان در اختیار مجلس است تا مراحل بعدی خودش را طی کند.

وی افزود : طبق مقررات ابلاغ قوانین توسط مجلس و دولت صورت می‌گیرد و در این خصوص شما را به ماده یک قانون مدنی ارجاع می‌دهم که ابهامی در آن وجود ندارد.

شورای نگهبان هیچ ایرادی نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دولت نداشت

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دولت در مرحله آخر، شورای نگهبان هیچ ایرادی نداشت.

وی ادامه داد: این طرح با توجه به ایرادی که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع ارسال شد تا در آنجا تعیین تکلیف شود.

پزشکیان رئیس‌جمهور همه ما است

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه آقای پزشکیان چندبار به رد صلاحیت خودشان اشاره کردند، پاسخ شورای نگهبان به این انتقاد چیست؟ گفت: رئیس جمهور کشورمان آقای دکتر پزشکیان تاکنون ۵ بار نماینده مجلس بوده‌اند؛ از سال ۸۷ تاکنون به‌صورت مستمر و بدون وقفه و پس از آن هم که به ریاست‌جمهوری رفتند و نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بودند و آخرین بار هم در همین انتخابات مجلس مجدداً انتخاب شدند که معنای این سابقه این هست که ایشان تاکنون ۵ بار در انتخابات مجلس ثبت‌نام و هر پنج‌بار تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی اضافه کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر هم که ایشان احراز صلاحیت شدند و الان رئیس جمهور همه ما هستند، لذا به‌نظر من همه‌چیز گویا است و طرح این مباحث از طرف رسانه‌ها وجه خاصی و موضوعیت خاصی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اصل ۱۴۱ قانون اساسی و استناد برخی افراد به تفسیر ارائه شده از سوی شورای نگهبان در سال ۶۰ مبنی بر عدم نیاز به طرح استعفای نمایندگان مجلس در صورت انتصاب از سوی رئیس جمهور، گفت: تاکنون به صورت رسمی استعلامی از شورای نگهبان انجام نشده است، اما اگر این استعلام به صورت رسمی انجام شود و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشد، ما اظهار نظر رسمی می‌کنیم.

وی افزود: بعضاً گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیری در این خصوص دارد که باید بگویم خیر، آن تفسیر، تفسیر شورای نگهبان نبود بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بود و این موضوع از جهت حقوقی بسیار متفاوت است. از سوی دیگر استعلام به سه چهارم رأی اعضای شورای نگهبان نیاز دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: آئین نامه داخلی مجلس نیز حکم متفاوت در این خصوص داشته است و شورای نگهبان هم ایرادی در این مورد نداشته است. رویه‌ای هم که در سال‌های بعد شکل گرفت، بر اساس همین آئین نامه است.

طحان نظیف گفت: درباره کلیات باید بگویم که ما نظری نداریم و اگر این موضوع از شورای نگهبان مورد استعلام قرار بگیرد و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشد، اظهار نظر خواهیم کرد.

لوایح پالرمو و CFT الان در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرهایی وجود دارد مبنی بر بازگشت لوایح پالرمو و CFT به مجلس، گفت: شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به آن وارد کرد. در نهایت این لایحه با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به CFT ایراداتی داشت که با اصرار مجلس، به مرجع ارجاع داده شد و بنابراین این لوایح الان در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

رفع فیلترینگ در چارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع شورای نگهبان به رفع فیلترینگ، گفت: مسئله رفع فیلترینگ در چارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست و باید این موضوع را از دستگاه‌های دیگر پیگیری کرد.

لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی را تأیید کردیم

وی درباره بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان، گفت: طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار به تأیید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی را تأیید کردیم. طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل و نقل نیز خلاف موازین شرعی و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف ادامه داد: طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تأمین اجتماعی ابهاماتی داشت که برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ایرادات لایحه موافقتنامه خدمات و سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق هنوز پابرجاست.

وی اظهار کرد: ایرادات لایحه مقاوله‌نامه بازرسی کار هنوز به قوت خود باقی است‌.

طحان نظیف با اشاره به بررسی ۶ اساسنامه دولت در شورای نگهبان، گفت اساسنامه سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران، اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون، اصلاح ماده ۷ اساسنامه شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی گفت: اساسنامه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی سرخس ایراداتی دارد که باید رفع شود.

کدخبر: 1053268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی