عراقچی : دنبال آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای هستیم/ ترور هنیه برای عصبانی کردن ایران بود

تابناک در ادامه آورده است ، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی با اشاره به جنگ اسرائیل در غزه و دلیل شدت گرفتن جنایات این رژیم اظهار کرد: واقعیت این است که اسرائیل در غزه در یک باتلاق گرفتار شده است. الان تقریبا نزدیک به یک سال است که وارد غزه شده؛ جایی که به لحاظ مساحت جغرافیایی بسیار کوچک است و با یک ارتش تا دندان مسلح و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها وارد آنجا شده با یک هدف که حماس را نابود کند. این هدف اعلام شده آنهاست. این ادعا نیست. خودشان گفتند که ما می‌رویم حماس را ریشه‌کن کنیم. یک سال است که آنجا دارند در یک محیط کوچک می‌جنگند. با یک گروه چریکی ولی هنوز نتوانستند به آنچه می‌خواهند برسند.

انفجار پیجرها ترور کور و اقدامی علیه بشریت بود

وی  در ادامه گفت: ما هم کاملاً هوشیار هستیم و در تله آنها نخواهیم افتاد. حرکاتی که آنها انجام می‌دهند، به نظر من کاملاً از روی استیصال است. پیجرهای کوچکی را از قبل مواد منفجره بگذاری و منفجر کنید آن به صورت کور؛ چون بسیاری از این پیجرها دست مراکز امدادی و بهداشتی بوده و یک جورهایی ترور کور است.

عراقچی اظهار داشت: ممکن است بگوییم از نظر اطلاعاتی پیجرها را ردیابی کردن و در آن مواد منفجره کار گذاشتن، یک کار قابل توجهی است ولی در صحنه نبرد بین مقاومت و اسرائیل، این یک کاری از سر استیصال است که یک عده سرباز را نابینا کنی یا جراحاتی وارد کنید. من وقتی به این صحنه نبرد، از بالا نگاه می‌کنم، می‌بینم که اسرائیل از جهات مختلف، گرفتار شده است. هزینه اقتصادی که در سال‌های اخیر متحمل شده سرسام‌آور است. مشکلات اجتماعی که پیدا کرده؛ الان حدود ۷۰۰ - ۸۰۰ هزار نفر از مناطق شمال اسرائیل که جنوب لبنان می‌شود، آواره شده‌اند.

ترور هنیه با هدف عصبانی کردن ایران بود

وزیر امور خارجه کشورمان اذعان کرد: به نظر من اسرائیل در یک موقعیت بسیار سختی قرار گرفته؛ موقعیتی که می‌شود اسم آن را "استیصال" گذاشت و به همین دلیل به حرکت‌های ایضایی این چنینی دست می‌زند. ترور اسماعیل هنیه در تهران صبح روز بعد از تحلیف ریاست جمهوری، یک حرکت برای عصبانی کردن ما و برای تحریک کردن ما برای وارد شدن به یک درگیری بزرگتر بود؛ بله هزینه خودش را داشت هزینه انسانی داشت، یک انسان بزرگی را ترور کردند و قبول دارم که هزینه حیثیتی داشت ولی در برابر حیثیت بر باد رفته اسرائیل و ارتش اسرائیل در این جنگ، این‌ها هزینه‌هایی است که وجود دارد ولی حکایت از یک نوع استیصال از سوی اسرائیل دارد. این حرکت اخیرش در یکی دو روز گذشته( انفجار پیجرها) نیز یک حرکت نوجوانمردانه است.

به دنبال آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم

وی تأکید کرد: من چند روزی بیشتر از رئیس جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای بیشتری خواهم داشت؛ تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای آغاز شود. ما آمادگی آن را داریم و اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد می‌توانیم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه آیا طرف مقابل برای انجام مذاکرات اعلام آمادگی کرده یا خیر؟ گفت: پیغام‌هایی رد و بدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قداری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید قبول کنیم که نسبت به سه چهار سال پیش تحولات عمده‌ای در عرصه بین‌الملل رخ داده که وضعیت حاصل را بسیار پیچیده‌تر از گذشته کرده و شرایط پیچیده‌ای است ولی امیدواریم که در این شرایط سخت، حداقل یک شروع دوباره‌ای برای مذاکرات را داشته باشیم. در این سفر بنده و همه همکارانم همه توان و تجربه خود را به کار خواهیم بست و امیدواریم خداوند هم عنایت کند تا بتوانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا مجوزهای لازم از داخل داده شده است، تأکید کرد که دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند.

دیداری با وزیر امور خارجه آمریکا نخواهم داشت

وزیر امور خارجه در خصوص احتمال دیدار با بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: من در حال حاضر امکانی نمی‌بینم و به اعتقاد من الان مصلحتی هم اقتضا نمی‌کند که چنین گفتگویی صورت بگیرد. بار قبل در برجام چنین دیدارها و گفتگوهایی بود ولی الان زمینه مناسبی وجود ندارد؛ این نظر کارشناسی من است. جدا از مجوزها فکر می‌کنم هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که مانند مذاکرات قبلی امکان گفتگو بین دو طرف وجود داشته، فاصله هست.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌شود تجربه گذشته را نادیده گرفت، گفت: نمی‌شود توقع داشت که دوباره مانند همان تجربه تکرار شود. آمریکایی‌ها باید نشان دهند که رویکردها عوض شده است. اگر آن مسیری که آمریکایی‌ها بعد از خروج از برجام در پیش گرفتند آمادگی تغییر این مسیر را داشته باشند و بخواهند به میز مذاکره ۵+۱ بازگردند، ممکن است دوباره امکان صحبت مستقیم فراهم شود، آن هم پست میز مذاکره ۵+۱. امیدوارم شروع مجددی از مذاکره در این سفر آغاز شود اما ابعاد و چگونگی آن بستگی به این دارد که چه پیش خواهد آمد.

کدخبر: 1043584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟